Fräsch traditionalist

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Trogen traditionen har X-Yachts försett nya Xc 35 med mycket tryck och topputrustning. Båtens stora charm ligger ändå i den ovanligt rymliga och fräscha salongen.

För seglare sålda på både prestanda, komfort och solid gång, är Xc 35 en superintressant nyhet eftersom segelytan är störst i klassen, deplacementet likaså. Tilltagen skrovbredd och höga fribord borgar dessutom för förnämlig innervolym.

7286 aretsbat1Dessutom är båten fin att se på. Trots kompakta mått och hög ruff, stämmer linjerna, Xc 35 är attraktiv med sin klassiska stil. Formspråket går igen från varvets övriga prisade cruisers, men storleken gör att konceptet tillgängligt för fler och X-Yachts har gjort en båt som passar perfekt i skärgården och över världshaven.

Möjligen ställdes designern Niels Jeppesens inför ett dilemma när XC 35 började diskuteras internt eftersom varvets kurs, med båtar som vunnit mer än andra gett X-yachts en ställning som ledande på prestandabåtar. Men behovet av en instegsbåt till bra pris fanns och ledde till beslut om en lillasyster till prisade Xc 38, Xc 42, Xc 45 och Xc 50. För att kunna konkurrera med priset valdes en del kompromisser som järnköl, hanfot till storen, konstmaterial i inredningen.

XC35sittbrunn

På trend ligger Xc 35 lågt, inga slag, inga dubbla roder, ingen T-köl, bara dubbla rattar. Målet är att bygga en traditionell, välseglande komfortabel cruiser. Det gav båten mycket segel, tio kvadrat mer än på Hanse 345 och stort deplacement. Även riggen är hög, 16 meter är mest av alla familjetillvända 34- 35 fotare.

Skillnaden mot andra i samma storlek är salongen i Xc 35 som är överlägset störst – 17 kubik. Fördelen är bästa svängrummet någonsin i en 34-35 fotare, stora tankar och bästa för - och akterkabinerna.
Genom att ta till skrovbredden kunde kölvikten minskas, även om 33 procent är mer än på alla andra cruisers. Järnköl ger en besparing på 30 000 kronor mot bly.

En titt på hur båten är disponerad visar att sittbrunnen är maximerad. Sittbänkarna är längst i klassen, sargarna höga och den fällbara badbryggan är låg och lätthanterad. Fast sittbrunnsbord och vindruta (tillval) är fler trevligheter. Juyryn gillade särskilt bordet, som ger fotstöd vid krängning och grepp i den breda sittbrunnen. Men räcken runt bordet och vid rattarna hade ökat på bekvämligheten med båten.
Däcksutrustningen är riktig med rejäla skotvinschar, starka avlastare, storskot draget under däcket, Spectra i löpande riggen, flyttbara skotpunkter etcetera.

Riggen från John Mast, är lika kraftig som på storvarvens 50-fotare och har rodrigg som standard, vilket Xc 35 är ensam om. Ingen skotskena finns till storen, bara hanfot av prisskäl. Skena finns dock som tillval.

Xc 35salong

I inredningen infinner sig viss ambivalens. Å ena sidan imponerar volymen och den danska touchen med ljusa material. Å den andra påminner materialet i skott, skåp, fronter och luckor, durkar i laminat och takinnerliner i plast om storvarvsbåtar.

Byggtekniskt är sandwichlaminatet handupplagt och påkostat med NGA-gelcoat, vinylester och ISO-polyester i styrkelaminatet. Stålbottenram gör båten stum och att botten klarar grund.
Seglingsegenskaperna är gedigna. Xc 35 balanserar fint, har bra feedback i rattarna, solid gång, gör god fart och ångar på i sjö. Men järnköl ger inte samma X-Yachtsstyvhet i 8- 10 m/sek men på slörarna ger den stora segelyta utdelning och bra fart ända ner i 2 - 3 meter per sekund.

Selftacker är på gång. Storen var tungskotad och svår att trimma med hanfoten.

Xc 35 kostar mer än storvarvsbyggda cruisers, men är bättre byggd och mer jämförbar med Hallberg-Rassy 342 och Linjett 34.  Båten är bra på mycket, men en del prut förtar X-Yachts vanliga DNA. Tjusningen är de lyckade linjerna, den sköna salongen, fräschören och förpiken.

Goda sidor

  • Solid seglare
  • Stålbottenram
  • Största salongen
  • Behagliga linjer

Fakta    Xc 35

  • Längd skrov       10,36 m
  • Längd v l             9,60 m
  • Bredd                  3,52 m
  • Djup                    1,90/1,60 m
  • Vikt                     6 500 kg
  • Kölvikt                 2 150 järn/33 %
  • Storsegel            35,75 kvm
  • Fock 106 %        29,65 kvm
  • Masthöjd            16,60 m
  • Ståhöjd              192 cm
  • Design               Niels Jeppesen
  • Tillverkare          www.x-yachts.com
  • Importör             www.x-yachts.se
  • Motor                 Yanmar 30 hk
  • Vatten, diesel    245, 165 liter
  • Baspris             1 820 861 kr
  • Semesterklar    2 405 530 kr

Gedigen god segling erbjuder Xc 35 och allra bäst går båten i medelvind med sin höga rigg och stora fock. Den har solid gång och är allmänt angenäm att ratta – en äkta X-båt!

Ljus och fräsch är salongen med helvitt innertak, vit bänkskiva, vita ruffsidor. Stort, stabilt bord, bra sittlängd på kojerna och masten framför bordet gör Xc 35 trevlig att vara i.

Dubbla rattar fungerar mycket bättre än en stor ratt som förr, eftersom rorsman nu kan sitta eller stå lika bra i lovart eller lä samtidigt som besättningen har fin rörlighet i sittbrunnen.

RÖSTA I HÖGERKOLUMNEN PÅ Xc35 SOM PUBLIKENS SEGELBÅT.

https://youtu.be/csc8thC5qNM


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line