En långseglares drömmar
”Dra dit pepparn växer”, det låter inte så snällt kanske, men nu syftar jag på en boktitel av Micke Westin.
”Dra dit pepparn växer”, det låter inte så snällt kanske, men nu syftar jag på en boktitel av Micke Westin.
I mitten av december kunde ´Shogun 43 sjösättas och provseglas. Planen enligt Shogun Yachts pressmeddelanden var egentligen att ha första exemplaret klart hösten 2021. Men Rosättra Båtvarv som bygger, hann inte när beställningarna på Linjett 39 kom och beställaren/finansiären Mats Bergryd fick vänta ett år. Han har fått skroven för ytterligare två 43:or, där nr 2 ska segla hösten 2023 och nr 3 eventuellt 2024.
Med sjösättning i juni 2023 av två båtar och varvets frekventa rapporter om sin Arcona 50, verkar årets intressantaste nya prestandabåt vara på god väg. Arcona har beställt denna cruiser-racer av designduon Niels Jeppesen och Ariadna Pons.
För att se hur Arcona 50 fortskrider tog jag mig till Lysekil och kunde konstatera att båten är på god väg. Formarna var på plats hos Storebro Lyse Plast, glasfibermattorna låg klara i hallen, tunnor med vinylester stod redo och avrivningsväv fanns på stora rullar.
Sittbrunnen gratulerar: Hallberg-Rassy 400 har vunnit Boat of the Year Award 2023 inom Import Boat of the Year och är delad totalsegrare i tidningen Cruising World från USA.
Högsta priset tilldelades Hallberg-Rassy 400, Årets Importbåt, en evolutionär cruiser med makalös mångsidighet ritad av Germán Frers.
Flytväst är bra att ha om man ramlar i sjön. Frågan är bara vilken. Christina Frii som driver sjösäkerhetsföretaget Seapax förklarar här vad de där siffrorna på västen skall vara bra för.
- Det vi säljer är Sjösäkerhet och tekniska kläder. Att klä sig rätt i alla väder oavsett om man ska korsa Atlanten, ge sig ut i Skärgården eller deltaga på något race, förklarar hon.Om man är varm och torr i alla väder fattar man bra beslut som påverkar sjösäkerheten ombord.
Efter en massa tekniska problem med ebokssajten Bättre Båt finns nu Landkrabbans seglarskola att köpa på nedanstående länk. Den kommer i form av en pdf, som man lätt kan ge bort. Till flera om man vill.
Så småningom hoppas jag att Micke Westins sajt med eböcker kommer i luften och flyger. Eftersom många hört av sig, gör vi så här under tiden.
Boken är formatterad för att läsas på mobil, men funkar även på större plattor.
I den nyutgivna boken ”Historien om Hallberg-Rassy – Legendariska båtbyggare” beskrivs Hallberg-Rassys resa genom hela nio decennier, hittills, från 1940-tal, fram till nutid. En framgångssaga som än idag inte skymtar någon slutstation. Den här rikt illustrerade boken innehåller mängder med nya intressanta fakta, bilder och berättelser som aldrig tidigare publicerats. Här finns till och med fyra hittills okända båtar avbildade, som aldrig byggts.
När Najad nyligen meddelade köpet av Orust Yacht Service i Henån och flytt tillbaks till samma lokaler som byggde båtarna 1991 – 2001, minns vi som varit med några år alla turerna kring varvet sedan grundaren Berndt Arvidsson sålde 2005. Kan nystarten fungera? Det är miljonfrågan nu.
En förutsättning är att finansiären bakom köpet Håkan Eksandh med fastighetsbolaget Hexiron och rötter i Lunds gamla järnhandel Sam Nilsson härdar ut. Han äger Arcona sedan 2018 och kom in i båtbranschen via köp av en Swedestar 415 från Lidköpings Båtsnickeri och sedan blev med Najad billigt.
Förtöjd vid ett kokospalm på stranden i fiskebyn Lambeau, på Tobagos lovartskust, ligger en segelbåt som förmodligen aldrig kommer att segla igen.
Båten, som heter Vagant, har legat där i fem år och lagt sig tillrätta i sanden, övervakad av fiskare som en morgon hittade fartyget på revet, utan någon ombord.
Dagar senare skulle byn få reda på ödet för människorna ombord – ett äldre polskt par som hade gett sig av från Kanarieöarna på andra sidan Atlanten den 2 november 2017.
Som gammal göteborgare är det alltid gott att komma till Västra Kusten och besöka olika varv för att se vad de håller på med. Min tur började senast på Ringön och Marinskroten aka Utbildningsrederiet/Göteborgs Skeppshandel för att se vad detta udda båtföretag håller på med.
I en tid när konjunkturen ser ut att bli sämre, fortsätter Hallberg-Rassy i Ellös målmedvet med sin nya 69-fotare - det mäktigaste bygget någonsin från ett svenskt segelbåtsvarv. För att få en uppfattning om storleken och byggsättet besökte jag plastfabriken i Kungshamn och kunde se första skrovet färdiggjutet med balkar och stringers.
Najad Yachts AB:s moderbolag, har förvärvat Orust Yacht Service AB med tillhörande fastigheter i Henån på Orust. Najad som tillverkar kvalitetssegelbåtar, flyttar därmed tillbaka produktionen till Henån och bolagets tidigare produktionslokaler. Senast man flyttade till Henån var 2013, men konkurs och andra turer ledde till Arcona och Uddevalla. Men nu står man på egna ben hemma i de gamla lokalerna igen, som vd Fredrik Malmqvist hintade om i intervjun för Sittbunnen på Öppet Varv i augusti.
Vissa båtprojekt tar sin tid att bli klara. Som Aspect 45, initierad och finansierad av kappseglaren och el-entrepenören Rolf Tannergårds utifrån hans idé om hur den perfekta kombon av racer och familjebåt ska vara. Efter att ha utvecklat och kappseglat Aspect 40 växte hans aptit på en ny större båt efter ungefär samma koncept, men packad med nya lösningar för att få den nya superenkel att segla.
{jumi [jumi/oppetvarv2022.html]}
Kom in i den nya kappseglaren Heyman 34 S och möt nye vd:n för återuppståndna Najad, på den enda renodlade segelbåtsmässan.
Båtmässan Öppet Varv har dragit igång igen, nu för 29:e gången och nu åter igen med Hallberg Rassy-varvet och Sweboat tillsammans. Här i Ellös finns bara segelbåtar, medan motorbåtarna huserar på en parallell mässa i Marstrand. Nästa helg är det en flytande mässa i Gustavsberg.
Efter en sommar i Bohuslän landar Hafsorkestern på Öppet varv i Ellös. Kom och tjöta lite, som man säger i Göteborg. Vi ligger på bästa bryggplatsen, intill Båtagent.
Dessutom finns det en massa spännande båtar att titta på, nya Bavaria 38 C ritad av Cosutti, Linjetter och Arconabåtar. Men framför allt den spännande vattentanktestade Heyman 34 Sport, som ska kunna segla superfort.
Med sin nya 50-fotare har Hallberg-Rassy vässat sitt recept ytterligare. När många trodde att en ny modell från varvet i Ellös knappast kunde bli bättre än 57:an, kom Germàn Frers med ännu bättre proportioner, ännu mer innervolym och ännu bättre prestanda.
Tricket i Hallberg-Rassy 50 består ytligt sett i slankare förskepp, bredare akterparti och högre fribord. I själva verket resonerade man utifrån en önskelista, som Magnus Rassy skickade över. Trots att Frers har ritat alla Hallberg-Rassy sedan 45:an år 1988, blev svaret den här gången: Det går inte!
I ärlighetens namn ser de varken snabba eller snygga ut. Men Gotland Runt 2022 visade att nya designs som JPK 1030, Sun Fast 3300 och Dehler 30 OD är rätt recept om man ska komma med i toppen. Eller en svenskritad Z30 +.
Den sista imponerade med att vinna VM Double Hand med starka essen Anders Dahlsjö och Martin Strömberg.
Med aktersittbrunn, dubbla roder och rattar är Hallberg-Rassy 400 varvets sinnrikaste modell hittills. Med samma skrov som mittsittbrunnsmodellen 40C, samma rigg och samma byggsätt, har varvet ordnat ett alternativ för seglare sugna på en rejäl båt med helfina prestanda och aktersittbrunn.
Varje gång varvet i Ellös tar fram en ny modell, förfinar Germàn Frers konceptet. Så var det med Hallberg-Rassy 40 C med mittsittbrunn och nu med aktersittbrunn som Hallberg-Rassy 400. Voila´, så har man två båtar och kan fresta med traditionell långseglarlösning eller en modell för mer kustnära seglingar.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.