I ärlighetens namn ser de varken snabba eller snygga ut. Men Gotland Runt 2022 visade att nya designs som JPK 1030, Sun Fast 3300 och Dehler 30 OD är rätt recept om man ska komma med i toppen. Eller en svenskritad Z30 +.
Den sista imponerade med att vinna VM Double Hand med starka essen Anders Dahlsjö och Martin Strömberg.
Båten är från början ritad av industridesignern Johan Larsvall 2001, testad i dator hos Jacob Vierö med danska CDE Design och har berömts. Ändå har Z 31 bara byggts i fyra exemplar.
I vintras anade framåt doublehandseglaren Jimmy Hellberg potentialen i båten, satte tänderna i den ihop med Ulf Brandström /Vaxholm Composite och utvecklade skrovet genom att flytta kölen, bygga lättare med kolfiber och öka kölvikten till hela 52 procent. För att markera, döpte man om båten om till Z30+.
Dessutom åtog sig toppseglarna Martin Strömberg och Anders Dahlsjö att ställa upp i med Z30 +, först i 2 Star som de vann, och sedan i double hand VM under Gotland Runt, som de också vann övertygande. Tvåa i DH-VM blev en J/122, styvt seglad av Västeråsarna Marcus Österberg och Henrik Borg och trea J/121 Jolene med Fredrik Rydin och Johan Tuvstedt.
Logiskt borde Z30+ kunna bli skarpa seglares val. Villkoret är antagligen att en serieproduktion kommer igång och ge ett alternativ till franskritade JPK 1030, Sun Fast 3300 och tyska Dehler 30 OD. Dessa tre skiljer sig radikalt från mängden med trubbiga förskepp, konkava däck med knäck på och överbyggnad med rutor framåt på ruffen, tunna riggar med mera.
Bevis för att stilen fungerar är tyska JPK 1030 Hinden, vinnare i sin klass på DH-VM och systerbåten Lightworks, som blev tvåa. Även trean, finska Alma Vida var en JPK 1030.
Parallellt seglades Double Hand SRS och här vann Jimmy Hellberg med sin kända radikala B & R 38 Pac-Man.
Totalen efter SRS full crew, tog ännu en JPK, en 1080, med Ed Bell från Lymington som skeppare. Därmed verkar tiden vara rätt för en JPK för att vinna i SRS.
En incident hände utanför Katthammarsvik, som aktualiserar behovet av koll på Navionics elektroniska sjökort. Besättningen på Finngulf 33 La Dolce Vita i DH VM, litade på kortet när de kryssade in mot kusten i ett område, som är vitt i kortet.
- Vi låg tvåa och för babord innanför Östergarn när jag oväntat såg stenar strax framför oss och sade till min gast Mats: Kortet stämmer inte! Instinktivt lovade jag, sekunden efter smällde vi på. Tack vare att vi bräckte med focken och krängde, kom vi loss. Av säkerhetsskäl bröt vi, berättade Per Lindstedt, med tidigare Gotland Runt segrar på meritlistan.
En inspektion på land visade på endast marginella skador - bula undertill på blykölen och spänningsspricka mellan kölen och infästningen. Inga intryckningar akterut, ingen glipa fram, tyder på att båten är väldigt välbyggd.
Med tanke på att utsidan av Gotland är dåligt sjömätt, är det kanske dags för sjökortsgurun Lars Granath att producera en special över östsidan? Det finns genvägar som det lönar sig att ta vid sydvästvind och kortkryssa utmed land för mindre sjö och ström. Exempel är skäret Raude Hund vid Ljugarn med smult vatten, men med stenar som kortet inte visar.
Snabbast runt banan blev holländska VO70 Hypr, ex Camper i VOR 2012. Kaxigaste insatsen gjorde dock Anna Drougge och Martin Angsell i Shogun 50 Ladykiller 4.0 i DH-VM. Deras mål var att bli först i mål i klassen och så blev det. Att de fick lämna mycket tid till konkurrenterna innebar att man slutade i mitten.
Broschyrväder rådde i årets Gotland Runt med sedvanlig spännande navigering genom skärgården, 40 timmars taktisk kryss på Gotlands utsida, frisk halvvind till Visby och vild undanvind i 100 M till målet i Sandhamn. Många båtar rapporterade om farter på i snitt 12 knop och toppar omkring 20. Sönderblåsta segel och broachar dämpade knappast humöret hos de som fullföljde och sedan minglade i det blandade vädret i Sandhamn.
Den som inte seglat Gotland Runt rekommenderas denna storartade havskappsegling ordnad av KSSS med hjälp av över 100 frivilliga. Bättre upplevelse som seglare går knappast att hitta. Särskilt inte på två, som ökar och är trend.
Curt Gelin
Båtdata
Båttyp |
Z30+ |
Dehler 30 OD |
JPK 1030 |
Sun Fast 3300 |
Längd |
9,350 m |
9,120 m |
10,313 m |
9,990 m |
Bredd |
3,252 m |
3,262 m |
2.232 m |
3,408 m |
Djup |
2,086 m |
2,168 m |
1,989 m |
1,940 m |
Dspl |
2 592 kg |
2 726 kg |
3 929 kg |
3 462 kg |
Segel |
32,64 + 24,48 |
33,43 + 28,14 |
32,35 + 28,53 |
34,81 + 28,55 |
Assy |
106,55 |
99,95 |
101,48 |
108.05 |
Design |
Jimmy Hellberg |
Judel/Vrolijk |
Jacques Valer |
Daniel Andrieu |
Byggare |
Vaxholm Comp |
Dehler |
JPK Comp |
Jeanneau |
Stab-index |
138.0 |
116.5 |
119.1 |
104.9 |
RM (kg.m) |
93.6 |
85.9 |
110.8 |
108.2 |
Rating |
519.2 |
527.2 |
547.1 |
536.7 |