tävlingsmaskinen
cool tävlingsmaskin
"Norska Seilas har provseglat Arcambault M34, en helt ny båt som ska ersätta Farr 30 i Tour De France Voile. Helt byggd för tävlingar, således inget för sittbrunnen. Men nog verkar hon ganska cool.
Norska Seilas har provseglat Arcambault M34, en helt ny båt som ska ersätta Farr 30 i Tour De France Voile. Helt byggd för tävlingar, således inget för sittbrunnen. Men nog verkar hon ganska cool.
Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.
Lunne och Tejst är två nya seglingskanoter som premiärvisas på båtmässan i Älvsjö. De flesta andra nyheter är jättelika 40-50-fotare som ingen normal människa har råd med. Men det här är kul leksaker. Se själv videon.
Den har kallats "Vätterns fånge", eftersom den varför lång för att slussa ur Vättern genom Göta kanal. Ångbåtens riktiga namn är S/S Motala Express.
För några veckor sedan lämnade dock båten Vättern. För att lyckas med projektet fick man såga av fören, för att ta sig ur Vättern och in i Göta kanal. Väl ur Göta kanal så svetsades fören tillbaks och kördes upp genom södertälje kanal och ligger på Mälarsidan av Stockholm.
Att båten flyttades från Vättern berodde framförallt på att man lyckats skrapa ihop för få passagerare.
Uddevalla tingsrätt dömde Bengt Nordé att betala över 800 000 kronor i rättegångskostnader till Hallberg Rassy. Domstolen tyckte inte att Nordé hade lyckats bevisa att skrovets laminat hade "bristfällig vidhäftning", dvs hade spruckit, på den båt han köpt.
2,7 miljoner kronor betalade Bengt Nordé och hans fru för en ny Hallberg Rassy 37, till det kommer övriga kostnader på ca en halv miljon kronor. När de skulle göra hål för en genomföring upptäckte de att plastlaminatet hade delat sig i skrovet under vattenlinjen. Tre besiktningsmän har sen dess stämplat båten som sjöoduglig, och tvisten har hamnat hos Uddevalla tingsrätt. När Christoph Rassy och hans experter undersökt båten har de dock inte kunnat konstatera några vad de ser som onormala fel.
Eftersom det är köparen som stämt Hallberg Rassy, räckte det inte när ord stod mot ord, expert mot expert, enligt tingsrätten.
Några mindre fel, som tingsrätten konstaterade inte var väsentliga, har båtbyggaren erbjudit sig att avhjälpa, men han har inte fått tillgång till båten för att göra det.
Webbsajten Hamnen håller nu på att slå ut Curt Gelin som Sveriges främste båttestare. Missa inte Claes Olivecrona när han i stram tysk uniform provkör nya Bavaria Cruiser 40, helt utan flytväst.
Inte heller när han dukar upp franska baguetter i Jeanneau 33i fegar han ur med en flytis, fast han påstås lova. Bakom kamera och klippdatorn döljer sig Gustav "Lumiére" Morin.
längsta segelbåten
Dream Symphony kommer att bli den största segelbåten någonsin, 462 fot lång, 141 meter. Dessutom är det en träbåt som ska byggas i turkiet av Dream Ship Victory under 2011. Projekteringen gör Dykstra & Partners i Nederländerna och utseendet står Ken Freivokh Design för.
Franska Jeanneau lanserar nu helt nya Sun Odyssey 439, designad i samma stil som Sun Odyssey 409 med skarpa kantiga linjer på skrovet. Detta ska ge både snabba seglingsegenskaper och stor innervolym. För designen står Philippe Briand.
Enligt Jeanneau är detta en båt som passar bäst för segling utomskärs. Hon har goda prestanda men ska ändå vara relativt enkel att segla även för en liten besättning.
Riggen har en stor 105% fock som man för några kronor extra kan få självslående, istället för genua. Det går dock att beställa traditionella riggningsvarianter med upp till 140% överlappande genua.
Båten har en kraftfull 54 hk Yanmardiesel, som ska en fart på över 8 knop.
Tänk att svänga runt och gå in sidledes mot kajen i en trång hamn. Franska Jeannau har nu tagit fram ett fusk för att klara det. Lägg märke till att på videon behöver man inte ens förtöja båten.
Tillsammans med ZF Marine Industrial Group som jobbar med växellåds- och transmissionsteknologin, har Jeanneau tagit fram ett system som gör tilläggning i hamn superenkel. Med systemet kan segelbåtsdrevet roteras hela varvet runt sin egen axel, gå sidledes, eller fram och tillbaka med ett enkelt grepp. På ”Dock & Go” som det kallas är det ett drev tillsammans med bogpropellern som gör arbetet. Men också båtens roder är styrt via autopiloten som är kopplat till joysticken.
I första omgången kommer systemet att vara tillgängligt på Jeanneau´s båtar över 44 fot, men senare lovar de det också i mindre båtar.
Kustbevakningen försvarar sig nu mot anklagelserna om förseningar för de tre nybyggda fartygen. De har lämnat in en redogörelse till regeringen som hävdar att samtliga tre fartyg är operativa inom alla Kustbevakningens verksamhetsområden. När det gäller KBV 001-seriens nya förmågor, som nödbogsering, storskalig brandsläckning och kembekämpning, är dessa dock begränsade tills dess att de planerade utbildningarna är genomförda under första halvåret 2011. Inriktningen är då att minst två av fartygen alltid ska vara bemannade, operativa och till sjöss.
– Regeringen ville att vi skulle ta fram en fartygsform som kunde arbeta i dåliga förhållanden. När vi skulle sätta igång med arbetet satte vi något som liknade en skokartong på bordet och sedan designade vi fartyget själva, säger befälhavaren Kjell Göthesson till Lysekilsposten.
Han fortsätter:
– Detta projektet var en fantastisk chans för mig och jag behövde inte tänka efter många sekunder för att tacka ja.
KBV 001 Poseidon kostade 350 miljoner och den började byggas i Rumänien 2007. Den stod klar i somras och har extrema hjälpmedel.
– Fartyget kan ta upp tusen kubik olja och förvara den, den har även stora resurser vad det gäller brandbekämpning. Vi kan också bogsera en 150 000 ton tung tanker i storm utan att den driver upp på land.
Det första fartyget, KBV 001, Poseidon, levererades 2009 med en försening på cirka tolv månader. Även KBV 002 var försenat cirka tolv månader och för KBV 003 uppgick förseningen till cirka sex månader. KBV 001 hade vid övertagandet en lista på 200-300 restpunkter som enligt överenskommelse med varvet och med godkännande från Norske Veritas klassningssällskap och Transportstyrelsen skulle åtgärdas vid hemkomsten och under avtalat garantiår. På KBV 002 och 003 kunde de flesta av motsvarande brister åtgärdas löpande under byggnationen på varvet. Återstående brister kommer att åtgärdas under garantiåret.
JP54 är en båt som ska segla snabbt, men också vara en fritidsbåt. Svängkölen sticker 3,5 meter men vinklas upp i lovart. Även inredningen svängs upp i lovart under segling. Men i hamn kan de svängas åt var sitt håll, så båten ligger lodrätt och ändå inte alltför djupt, "bara" 2,5 meter.
Nio ton väger det Nya Zealändska åbäket och när seglen inte är upp drivs den av en elhybridmotor som kan ladda batterierna från propellern.
Bavaria kommer nu med en ny 40-fotare ritat av Farr. Så här ser de nya 40-fotaren ut. Det är samma koncept som 45-fotaren som designern själv beskriver så här:
Jag snubblade nästan ner i sittbrunnen från flytbryggan vid Wasavarvet. Det var den coolaste segelbåt jag sett. Med ett spadhantag till roder, helt öppen i aktern och så låg att man kunde sitta i ruffen och titta ut på vattenytan genom den öppna aktern. Eller ner på sjöbotten i fönstret i durken. Hade hon varit lite större invändigt, hade jag köpt henne vid bryggan.
Nicander 40 är ritad av Anders Ericson, båtkonstruktör men med den allt vanligare bakgrunden hos båtkonstruktörer, i bilindustrin.
Det är en snabbseglare, särskilt på kryss. Något lys-tal har den inte fått, men det beräknas hamna på 1,35-1,37.
Medan de flesta strävar efter att göra en så stor 40-fotare som möjligt har Nicanders gått andra vägen, med låg vikt och ett innandöme mer som en 37-fotare. Två hytter har visats, men det skall gå att få den med tre hytter också.
Stefan Blom intervjuade Mikael Nicander om båten som också har krockskydd på kölen.
Den nya amerikanska Hunter 39 Legend har nu provseglats av Yachting Monthly, som också filmade evenemanget. Hellre bekvämt än snabbt är mottot. Lägg särskilt märke till storskotlösningen på störtbågen.
Hallberg-Rassy 64 är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Nästan 20 meter lång och 5,20 bred.
Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker eller till och med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen. Nedgångsstickskotten sänks på elegant och enkelt sätt ned. Sittbrunnen är välskyddad av den Hallberg-Rassy-typiska vindrutan eller hardtopen.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.