Viking gasar miljövänligt

vikinggraceViking Lines nya färja går på gas istället för diesel. Först i världen i den här storleken, 218 meter lång och tar 2800 passagerare.

Hon döptes på söndagen på varvet i Finland och seglade sedan jungfrutur till Stockholm. Här invigde miljöminister Lena Ek(c) den nya finlandsbåten.

-Viking Grace kommer att påverka diskussionen om minskade utsläpp i alla länder och hamnar, det är ett historiskt genombrott. Det är fantastiskt roligt att det handlar om skandinavisk trafik och skandinavisk miljöteknik, tyckte hon.

Men de första veckorna som Viking Grace trafikerar rutten Stockholm-Åbo kommer fartyget bara delvis att köras på naturgas utan även använda traditionellt fartygsbränsle, marindiesel. Orsaken är att AGA som levererar naturgasen från sin nya naturgasterminal i Nynäshamn ännu inte fått sitt nya bunkerfartyg klart, varifrån naturgasen ska tankas ombord på Viking Grace medan det ligger i hamn i Stadsgården.

Den nya bunkerbåten Seagas beräknas tas i bruk någon gång i februari. Fram tills bunkerbåten är klar kommer naturgasleveranser att ske via lastbil direkt till Stadsgården, men det är en mer omständig bunkringsprocedur. Viking Grace ligger bara vid kaj i Stockholm under en timme och därför kommer en del av bränslet att vara marindiesel.

När man går över till naturgasen kommer utsläppen från fartyget minska kraftigt. Svavelutsläppen försvinner helt, kväveutsläppen reduceras med 88 procent och växthusgaserna minskar med 15 procent. Dessutom har man tänkt till när det gäller bränsleförbrukningen på den här nya färjan.

-Färjan är nästan dubbelt så stor som de vi redan har, men bränsleförbrukningen hålls på samma nivå, säger tekniske direktören Tony Öhman till Dagens ETC. Vi har jobbat mycket med ett hydrodynamiskt skrov. Tack vare dess längd och slanka form blir det mer effekt.

Nästa steg tror han blir biogas, som man kan gå över till så fort det finns tillräckligt i produktion. Det är ju sammma molekyl som utvinns ur avloppsslam, återvunna matrester mm.

2015 träder EU:s svaveldirektiv i kraft. För att få trafikera Östersjön måste alla fartyg då gå över till naturgas eller dyr marindiesel utan svavel, alternativt rena dieseln med sk scrubbers.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Ankarliv

Ankarliv

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line