Transportstyrelsens toautredning är falsk
falsk toautredning
Transportstyrelsens utredning om fritidsbåtarnas toautsläpp har stora brister. Behovet av tvingande toatömning med sugstationer i land bygger på tre grundpelare, varav alla är falska.
Transportstyrelsens utredning om fritidsbåtarnas toautsläpp har stora brister. Behovet av tvingande toatömning med sugstationer i land bygger på tre grundpelare, varav alla är falska.
Nu kommer ledlamporna på allvar. Små lysdioder som ersätter glödtrådslamporna i stort sett överallt. Fördelen med dem på sjön är extra stor, eftersom vi med båtens batteridrift inte kan kräma på med lika mycket ström som hemma. Men snart har vi nog bara ledlampor i bostaden också. Tv:n kommer i led, med ännu ljusstarkare skärmar, och bilarnas belysning börjar se ut som rena led-julgranar.
Seglingssäsongen har redan börjat i vårt västliga grannland. De 20 ivrigaste seglarna har trotsat kölden och isen på däck för att starta redan på lördagen den 13 februari. Då borstade de bort snön på båtarna, lossade de stelfrusna förtöjningarna. Det var dags för den årliga vinterregattan "Snöföyka", (ungefär: snöstorm) i regi av Ran Seilforening utanför Bergen.
Om du ännu inte sett dessa hemvideos av diverse metoder att hoppa iland är det nog dags nu.
Jag tog en genväg in till Saltholmen, mellan de små öarna
öster om Smörbådan.
Sjökortet visar att det är tillräckligt djupt, mer än 3 m. När jag närmar mej sundet ser vattnets färg ”konstigt” ut, jag slår ner farten för botten syns. Lodet larmar att det är ”för” grunt, ca 1m.
Passagen gick bra tack vare att vinden satte mej längs utmed östra sidan i sundet. Kollade i sjökortet igen, och konstaterade att det är mer än 3 meter djupt.
Det gungar rejält om väderrapporteringen på VHF-nätet. Stockholm Radio har inte fått fortsätta med Sjövädret och ingen vet ännu vem som ska ta hand om kustvädret, som börjar sändas i april.
- Vi undersöker möjligheten att sända ett kustväder via VHF med mer än bara vindar. Vad det blir för övrigt väder? Sol, regn, temperatur, vattenstånd mm. Men ännu är inget av detta klart, säger Arild Winge på Stockholm Radio.
Sjöväderrapporten som går ut i VHF på svenska och engelska, tillsammans med varningar om förändringar i utprickning och andra sjökortsangivelser, sköts sen årsskiftet av Sjöfartsverket som sänder från Göteborg. Vad som ska hända med kustvädret i VHF är ännu inte bestämt. Beställare där är Sjösäkerhetsrådet som är knutet till det nya verket Transportstyrelsen. Och de har ännu inte bestämt sig.
- Men oavsett hur det blir kommer vi att fortsätta med servicen att man kan ropa upp oss och fråga hur vädret blir om man har missat väderrapporten, säger Arild. Trots att de under sommaren kan få flera hundra väderfrågor varje dag från hela svenska kusten.
I den lätta brisen på söndagen plockade USA för första gången på 18 år, hem Americas Cup. Med fem minuter till godo gick de över mållinjen och vann andra omgången. Eftersom de även vann första racet är de därmed bäst av tre.
Avancerad teknik och juridiska bråk har annars varit det som mest kännetecknat den här så kallade seglingstävlingen där BMW Oracle utmanade den tidigare vinnaren med en monsterbåt som med sin 70 meter höga mast inte ens kommer under Golden Gate-bron i San Fransiscobukten, där företaget har sitt huvudkvarter. Och numera också kan förvara bucklan.
Så här mitt i vintern och många månader till sjösättning kanske inte Sittbrunnen svämmar över av seglingsbeskrivningar. Tänkte därför dela med mig av lite upplevelser från kursen jag gick i somras. Jag seglade en del för 20 år sedan men andra intressen tog överhand. När jag började på Sjöräddningen i Gävle blev jag åter förälskad i havet och insåg att jag hade många distanser att ta igen. Bäst att göra detta grundligt, tänkte jag, och började ivrigt leta kurser på nätet. Det blev till slut Båtägarskolan och 4 dagar i slutet av augusti.
http://www.youtube.com/watch?v=z1s4qoYKCqM
Världens största inomskärs kappsegling. Och antagligen en av de dyraste för försäkringsbolagen.
Den 10 februari var det dags för den årliga paneldebatten om Tjörn Runt på Båtmässan i Göteborg. Ovanstående spektakulära händelser norr om Klädesholmen, som filmades och hamnade på Youtube har setts av mer 300 000 personer och har starkt bidragit till att tävlingen har fått stor internationell uppmärksamhet. Årets debattema var hur man säkert tar sig runt banan, med anledning av förra årets problem för de som valde den här genvägen. Atlantica sponsrade debatten och nya bojar utmed banan.
Se referatet av debatten på bloggen Fredrikssons, som har goda relationer med arrangören Stenungdsunds Segelsällskap.
Dansar med grynnor och maneter
- Håll rak västlig kurs nu, 270 grader, hörs Jonas från navigationsbordet nere i ruffen.
- 270 grader, upprepar Torsten, min bror, som nu just nu sitter till rors i Sambal. Vi har spinnackern satt med 6-8 sekundmeters slör och ska passera strax norr om Gillöga i ytterskärgården. Här är fullt med bränningsflak och enmetersgrynnor som det gäller att ta sig förbi. Farten ligger stadigt strax över 7 knop.
- Fall av 20 grader, säger Jonas. Och lite senare: Fall av 20 grader till.
- 20 grader till, upprepar Torsten uppe i sittbrunn. Han anar bränningarna men inte grynnorna i eftermiddagens skarpa motljus. Vi går i en ränna med ungefär 100 meter tillgodo åt båda håll. I vanliga fall skulle det inte ha fallit mig in att passera här med spinnackern satt på Sambal. Snarare skulle jag ha minskat segel, för säkerhets skull.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.