Årstidernas skärgård
tidernas fotografi
När Sören Colbing berättar om naturen året runt i Stockholms skärgård tror man först inte det är sant.
Förrän man sett bilderna. Då blir man förstummad.
När Sören Colbing berättar om naturen året runt i Stockholms skärgård tror man först inte det är sant.
Förrän man sett bilderna. Då blir man förstummad.
På väg från Strömstad till Porsgrunn i Norge började båten brinna. Först kom norska Falk, sen norska sjöräddningen och till slut den svenska sjöräddningen till olycksplatsen vid Tisler, strax norr om svenska gränsen.
Paret ombord klarade sig, men fick föras till sjukhus. Mannen fick syrgas på väg till sjukhuset, för kontroll, eftersom han hade andats in en massa rök. Men deras hem, som var den 53 fot stora motorseglaren, ödelades helt.
Troligen började branden i söndags i båtens varmluftsugn.
Lunne och Tejst är två nya seglingskanoter som premiärvisas på båtmässan i Älvsjö. De flesta andra nyheter är jättelika 40-50-fotare som ingen normal människa har råd med. Men det här är kul leksaker. Se själv videon.
På nätet florerar recept på hur man blandar sin egen olagliga giftfärg för att slippa snäckor och sjögräs på sina båtbottnar. Smuggling av förbjuden bottenfärg har blivit en accepterad verksamhet, bland många fritidsbåtsägare. I båtklubbarna hotas medlemmar av uteslutning om de inte byter till rätt bottenfärger.
Ändå har myndigheterna i många år vetat att den tillåtna östersjöfärgen är lika giftig som den förbjudna. I vissa fall ännu värre, visar forskning vid bl a Stockholms universitet. I miljöns namn har en halv miljon fritidsbåtsägare som målar sina båtar med bottenfärg, utsatts för en bluff, som ingen har lyckats syna, även om några har försökt.
Få fåglar är så kontroversiella som skarven. Effekten på fiskbeståndet har utretts i några studier, men ingen vetenskaplig undersökning har utrett hur skarvarna påverkar skärgårdens ekosystem. Forskaren Gundula Kolb på Botaniska institutionen vid Stockholms universitet har undersökt skarvarnas förmodat ensidigt negativa påverkan på växt- och djurliv.
Skarvar kan häcka i stora kolonier, upp till 10 000 par, och i Stockholms skärgård finns det i dag 5 200 par fördelat på 20 kolonier. Antalet ökade kraftigt fram till 2007 men har sedan stabiliserats. När koncentrationen av skarvar blir stor landar också stora mängder avföring på öarna vilket ger upphov till en lukt av ammoniak.
Den har kallats "Vätterns fånge", eftersom den varför lång för att slussa ur Vättern genom Göta kanal. Ångbåtens riktiga namn är S/S Motala Express.
För några veckor sedan lämnade dock båten Vättern. För att lyckas med projektet fick man såga av fören, för att ta sig ur Vättern och in i Göta kanal. Väl ur Göta kanal så svetsades fören tillbaks och kördes upp genom södertälje kanal och ligger på Mälarsidan av Stockholm.
Att båten flyttades från Vättern berodde framförallt på att man lyckats skrapa ihop för få passagerare.
På parkeringen utanför mässan i Älvsjö ser det just nu ut som på vilken båtklubb som hels. Plastinklädda och avklädda båtar fyller planen, under sitter folk och pysslar. Det är stora förväntningar på årets mässa, tillverkarna tror att vi har pengar igen, nu när krisen kanske är slut. Massor av nya båtar, 37 stycken säger de, ska visas. Och så förstås, alla prylar som man kan ruinera sig på. På onsdag börjar föreställningen, nöjesfältet och mer och mer träffpunkten. Sittbrunnen kommer först tordsdag eftermiddag, om allt går väl blir det ett videoreportage med iPhone och Youtube. Vi får se. Hör av dig om du är där samtidigt.
Niklas Krantz
http://www.youtube.com/watch?v=TEH_VBdLA0Q
Toralf Apenes tröttnade på att fendra av varje gång han skulle in till bryggan. Så han uppfann det här rullfendersystemet, Easydocker. Med det kan han backa eller köra framåt in mellan y-bommarna. I tre år har han jobbat på systemet och nu har han också hittat en tillverkare. Norska Seilas har testat prototypen och gjort den här filmen.
Uddevalla tingsrätt dömde Bengt Nordé att betala över 800 000 kronor i rättegångskostnader till Hallberg Rassy. Domstolen tyckte inte att Nordé hade lyckats bevisa att skrovets laminat hade "bristfällig vidhäftning", dvs hade spruckit, på den båt han köpt.
2,7 miljoner kronor betalade Bengt Nordé och hans fru för en ny Hallberg Rassy 37, till det kommer övriga kostnader på ca en halv miljon kronor. När de skulle göra hål för en genomföring upptäckte de att plastlaminatet hade delat sig i skrovet under vattenlinjen. Tre besiktningsmän har sen dess stämplat båten som sjöoduglig, och tvisten har hamnat hos Uddevalla tingsrätt. När Christoph Rassy och hans experter undersökt båten har de dock inte kunnat konstatera några vad de ser som onormala fel.
Eftersom det är köparen som stämt Hallberg Rassy, räckte det inte när ord stod mot ord, expert mot expert, enligt tingsrätten.
Några mindre fel, som tingsrätten konstaterade inte var väsentliga, har båtbyggaren erbjudit sig att avhjälpa, men han har inte fått tillgång till båten för att göra det.
Lars Hjälmered (m) och Lars-Arne Staxäng (m) har motionerat i Riksdagen om att svenska skutor ska undantas av de regler för handelssjöfarten som hotar svenska skolfartyg. Ideella segelinstruktörer måste enligt de nya bestämmelserna ha orimlig sjöpraktik mm. I sin motion skriver de:
"Sverige bör omgående införa ett separat regelverk för mindre fartyg, t ex traditionsfartyg, som man gjort i exempelvis England och Tyskland. Det förutsätter dock ett stopp på klåfingrig och missriktad byråkrati. Regeringen bör ge Sjöfartsverket och Transportstyrelsen i uppdrag att införa ett särskilt regelverk enligt ovan med tillhörande utbildning och behörigheter. Om en förändring kommer till stånd kan åtskilliga ungdomar och vuxna lära sig segla på segelskutor och utbildningsfartyg också i framtiden."
Webbsajten Hamnen håller nu på att slå ut Curt Gelin som Sveriges främste båttestare. Missa inte Claes Olivecrona när han i stram tysk uniform provkör nya Bavaria Cruiser 40, helt utan flytväst.
Inte heller när han dukar upp franska baguetter i Jeanneau 33i fegar han ur med en flytis, fast han påstås lova. Bakom kamera och klippdatorn döljer sig Gustav "Lumiére" Morin.
Europeiska havsforskare kräver att EU upprättar ett marint nätverk för övervakning av haven. Kunskapen och de tekniska möjligheterna för att övervaka vad som händer i haven finns. Nu måste EU-kommissionen organisera ett effektivt nätverk för att ta tillvara den information som samlas in, menar forskare vid Göteborgs universitet.
http://www.youtube.com/watch?v=D-UPE2QdtaM
Tänk att svänga runt och gå in sidledes mot kajen i en trång hamn. Franska Jeannau har nu tagit fram ett fusk för att klara det. Lägg märke till att på videon behöver man inte ens förtöja båten.
Tillsammans med ZF Marine Industrial Group som jobbar med växellåds- och transmissionsteknologin, har Jeanneau tagit fram ett system som gör tilläggning i hamn superenkel. Med systemet kan segelbåtsdrevet roteras hela varvet runt sin egen axel, gå sidledes, eller fram och tillbaka med ett enkelt grepp. På ”Dock & Go” som det kallas är det ett drev tillsammans med bogpropellern som gör arbetet. Men också båtens roder är styrt via autopiloten som är kopplat till joysticken.
I första omgången kommer systemet att vara tillgängligt på Jeanneau´s båtar över 44 fot, men senare lovar de det också i mindre båtar.
1860 samlades sex unga båtentusiaster hemma hos seglaren Josef Lithman i Göteborg för att sondera terrängen för en segelsammanslutning. Det första protokollet från Göteborgs Segel Sällskap speglade ambitionsnivån, nämligen att ”bringa ett sällskap till stånd, som troligen i tidernas längd skall veta att sätta sig i respekt icke allenast hos sin egen nation, utan även hos främmande makter”.
Satt sig i respekt har Göteborgs Kunliga Segel Sällskap nu gjort i 150 år. I sommar har det firats så det stått härliga till i Långedrag och på Marstrand och i helgen som gick firade funktionärerna. Sittbrunnen vill nu därför hylla jubilaren med en film om Marstrand, såsom min farfar, Claes Krantz, förtalte om sin födelsestad inför sagda sällskaps 100-årsfirande 1960.
{jumi [jumi/gkss.html]}
Filmen har nu återpublicerats av SVT Play Öppet arkiv.
Redan i förordet får man klart för sig att författarens urval av 20 vackra segelbåtar är resultatet av ett "slumpmässigt" botaniserande bland de många vackra och spännande träseglare som fortfarande finns kvar och seglas njutningsfullt av stolta ägare. Författaren framhäver som gammal seglare det sköna i seglandet. Jag får själv nästan en känsla av att vara ombord på båtarna när dom beskrivs med målande text och närgångna bilder.
Jag har i sommar provat appen iNavX med Soltekniks bbs-kort, på iPhone och iPad. Särskilt iPaden ger en bra överblick, men jag tror inte jag skulle våga segla på bara den. Har en Garminplotter som huvudinstrument och iPhone eller padda som komplement bredvid sjökortet.
Sofia var en 38 meter lång hippiebåt, befolkad av sofianer. Nakna, idealistiska, fattiga, våghalsiga, envisa och till slut oerhört skickliga äventyrare. Tretton år seglade de, två varv runt jorden, med den gamla Östersjöskutan. De tre sista åren, 1978-82 var Pamela Sisman ombord. Klängande i rårna i orkan, surfande naken bland hajar för att få kött i present från ett franskt lastfartyg, bluffande sig in på lyxklubb i Söderhavet tillsammans med en svensk jurist. De två tog sig också i Thor Heyerdals fotspår, genom urskogen på Marquesasön Hiva Oa till de bortglömda Tiki-statyerna.
Nu, 25 år senare har hon äntligen skrivit ner den fantastiska berättelsen, med hjälp av sina egna brev och anteckningar. "Sailing to the far horizon" har fyndigt döpts till "Mot Söderhavet" på svenska.
Seldén uttökar nu sortimentet med vinschar, i en rad storlekar. Till våren ska de finnas i handeln i Sverige.
Vinschen är manuell och av ”self-tailing” typ med två växlar framåt. Man börjar vinscha medsols med snabbväxeln och växlar ner genom att rotera vinschhandtaget motsols. Så långt är allting som vanligt. Specialen med Seldéns vinsch är att linan släpps ut genom att man låter vinschen rotera baklänges. På toppen av det specialkonstruerade vinschhandtaget finns en knapp som bekvämt trycks in med tummen och vinschen är klar för att backa. Vinschhandtaget roteras medsols och linan slackas. Linan ligger kvar i self-tailingen hela tiden vilket gör att man enkelt kan trimma skot, fall och gaj utan att röra linan.
Om marinarkeologerna från Södertörns högskola och Sjöhistoriska får som de vill kan man nästa sommar delta i utgrävningar av hamnen i Birka när man besöker gästhamnen. I slutet av augusti grävde de flera schakt ute i vattnet och hittade massor av fynd, som nu kan beskådas i akvarier på Sjöhistoriska museet i Stockholm året ut.
- Den här dekorerade skeden hittades av en besökare vid utgrävningarna, säger intendent Pernilla Flyg, som var med därute i somras. Vi hoppas kunna fortsätta på det sättet nästa sommar, fast i större skala.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.