båtar och varv

Flygande kryssare G4

Flygande orange Gunboat

gunboat

Gunboat G4 är blev i går den första flygande nöjeskryssaren. Den flög i 29.7 knop vid St Maarten i Karibien. Framtagen av teamet Mischa Heemskerk, Pieter Jan Dwarshuis, och Rudo Enserink, byggarna på Holland Composites, med Sven Janssen och Thijs van Riemsdijk,  Jacques Swart, Dave Moffat och Ben Hall, och North Sails G4 team med JB Braun, Kimo Worthington, Jonathan Bartlett och James Allsop. Mostly. Båtens lycklige ägare heter Eduardo Perez.

Så nu är det inte bara Americas Cup som är ute och flyger. Bavvor och Linjetter nästa!

Kommentarer

Tummen upp

Fransk tumme

andersalmen

Hej Niklas,

Här är en “Fransk” segelbåt som Curt Gelin utsett till den bästa båten 2015.

Hoppas min tumme kommer med på din ”site” likväl som min kollegas (Leif Carlsson)

Bästa Hälsningar / Best Regards

ANDERS ALMÉN
www.gashagamarina.se

Självklart kommer den med Anders.

Niklas

Se också Curres blogginlägg om de franska båtarna och Anders svar.

Filmen om Årets franska segelbåt.Tummen upp

Kommentarer

Motorbåtar säljer

Nu vänder det för motorbåtarna

delta

Pressmeddelande från Allt för Sjön:

Nu vänder båtmarknaden uppåt igen och bäst går försäljningen av motorbåtar. Under den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som besöktes av 90 000 människor såldes över 100 nya båtar.

Efter flera magra år kan båtbranschen börja pusta ut. Snålblåst har dominerat marknaden under de senaste åren och snålast har det blåst kring de företag som säljer beboeliga segelbåtar. Men nu sker en vindkantring med en ökad efterfrågan, främst efter motorbåtar.

I första hand gäller ökningen motorbåtar mellan fem och sju meter och hetast är marknaden för båtar byggda i aluminium. Hos en av de största tillverkarna av aluminiumbåtar, finska Buster Boats var reaktioner efter mässan väldigt positiva.

– De tio dagarna på mässan blev lite av en chock för oss. Köpsuget var enormt och försäljningen gick långt över förväntan. Totalt kan vi räkna in över 80 nya glada Busterägare som får sin båt till sommaren. Det är klart fler än någon av oss vågade gissa på innan, säger Jonas Magnér, Sverigechef för Buster Boats.

Även försäljningen av tillbehör till båtar, som har legat på en stabil nivå de senaste åren, har vänt uppåt.Alla de stora tillbehörsföretagen var på plats och många kunde summera mässan med ”All time high” vad gäller försäljningen. En av dem var Per Wallin, butikschef på SeaSea-båttillbehör i Segeltorp.

– Allt för sjön är en bra värdemätare för den kommande säsongen och årets mässa var den bästa på många år. Vi ökade försäljningen och den allmänna känslan är att många har den fantastiskt fina sommaren förra året i närminnet och vill satsa på nya fräscha tillbehör till sin båt, säger Per Wallin.

Årets huvudtema och budskapsord på mässan var ”Nyhetast”, ett ord som markerade att det fanns ovanligt många nyheter på mässgolvet. Inte bara båtar utan även motorer, tillbehör, samt aktiviteter på mässan.

En tydlig signal på ett ökat intresse kom långt innan mässan öppnade. Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön, kunde redan i januari konstatera att mässan skulle bli 15 procent större än förra året.

– Ja, vi fick signalerna ganska tidigt och jag tror att de två fina somrarna vi haft och ett förbättrat ränteläge har bäddat för ett uppsving i branschen. Jag fick också tydliga signaler från utställarna att besökarna var mer köpsugna i år och att mässan inte bara är en mötesplats för båtintresserade utan den viktigaste marknadsplatsen under hela året. Och sådant är så klart riktigt kul att höra, säger Hanse Thorslund.

Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. Många blir också alltmer medvetna att utan en ren miljö skulle intresset att vara ute i båt minska drastiskt. På mässan märktes det tydligt. Det kunde Anders Mannesten, marknadschef på stiftelsen Initiativet Hållbara Hav, konstatera.

– Vårt intryck är att intresset för miljöfrågor har ökat och ökar alltjämt hos gemene man. Besökarna är mer nyfikna i dag och vill ha information om hur de själva kan dra sitt strå till stacken. Så vi kunde använda mässdagarna till att både informera besökarna om vårt Initiativ rädda Östersjön, fördjupa våra befintliga kontakter och som mötesplats är mässan ovärderlig för nya kontakter, säger Anders Mannesten.

På Allt för sjön visas inte bara båtarutan mässan speglar hela båtlivet. Där finns många aktiviteter för barn och de flesta myndigheterna som har med båtlivet att göra vill vara med. En av dem var Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och myndighetens kontakt för båtlivsfrågor, som visar upp Transportstyrelsens verksamhet.

– Till i år gjorde vi vissa förändringar genom att dela upp utställningen med aktiviteter för barn respektive vuxna, vilket var lyckat. Barnens sjövettskola är alltid en rolig aktivitet som lockar de unga och ”prova-på-flytväst” i poolen uppskattades nog lika mycket av barnen som av deras föräldrar.I den tredje avdelningen, Den säkra hamnen, visade vi hur en säker hamn kan byggas och vilka arrangemang som behövs för att minimera olycksriskerna i en hamn. Det här gav oss mellan 15 och 20 procent fler besökare vilket vi är mycket nöjda med, säger Lars Göran Nyström.

Allt för sjön, som är den ledande båtmässan i Sverige, besöktes i år av 90 000 människor under den tio dagar långa mässan. Över 400 båtar visades och av dem var det omkring 100 båtar som inte visats på mässan tidigare, vilket gör den till den ”nyhetaste” på många år.

Kommentarer

Båtfabrik i skärgården

Serieproduktion av kolfiberkatamaraner

På Hönö i Göteborgs norra skärgård schaktas det nu. Autoklaven som ska baka kolfiberskroven har just kommit på plats. Här ska byggas en fabrik som kan spotta ut 200 kolfiberkatamaraner varje år. En tillverkning som kommer att sysselsätta runt 60 personer. Runt om i världen planeras nu för liknande tävlingar som M32 Cup i Skandinavien. Om planerna går i lås är detta den största händelsen i båtbyggarsverige på många år.

Kommentera och gillaBåtfabrik i skärgården

Kommentarer

M38

En enkel match

En ny, nästansvensk båt, som ska användas för matchracing. Det lanserar eventföretaget Brandspot, de som fixar Stena och RC44-matchracingen i Marstrand. Den ska bli klar till båtmässan i Göteborg, säger de. B38 Match, ska den heta, vilket är förvillande likt de gamla Bavaria-ditona. De är dock inte inblandade den här gången.

GKSS som äger Stena Match Cup har dock ännu inte beställt några Brandspotbåtar. Vilken båttyp som ska ersätta de nuvarande DS37:orna som används vid matchracingen i Marstrand och Lysekil är inte beslutat. Eller när.

- Vi kommer inte att byta ut DS37:erna i år, säger tf GKSS-direktören Thomas Rahm till Sittbrunnen.

Mer om B38:anM38

Kommentarer

More Boats


Nytt svenskt varv i Kroatien

Svenska More Sailing som för några år sen tagit över verksamheten i Kroatien från Mande Charter, startar nu också ett eget varv i Kroatien, More Boats, med personal rekryterad från Salona.

- Hela affärsmodellen bygger på att båtarna skall hyras ut både i Kroatien och Karibien, och seglas där emellan, berättar Einar Halldin på More Sailing. Vi har erfarenheter av både Beneteau, Hanse, Jeanneau, Bavaria och de klarar helt enkelt inte påfrestningarna, de är av för dålig kvalité för den här typen av charter.

Läs mer: More Boats

Kommentarer

Sittbrunnenfilmer