Årets bästa segelbåtar bedömda
Nu är testerna klara av de bästa nya segelbåtarna i Sverige - de nio nominerade till Årets Segelbåt 2016. Juryn kan därmed konstatera att kvaliteten på kandidaterna är högre och konkurrensen hårdare än något tidigare år.
Att segla de bästa nya segelbåtarna som presenterats i Sverige under 2015 är spännande, intressant och en dröm för båtbitna. Dock har uppdraget sina sidor. I kyla och svag vind krävs kurage för att komma igång. Och i hård vind behövs säkert sjömanskap.
Men vädret hindrar aldrig juryn, tvärtom visar sig egenskaperna väl och fort när förhållandena är vresiga.
För att få koll seglar och synar alla i juryn varje kandidat. Ofta är tiden knapp, men några timmar ombord räcker för underlag till diskussionerna om vilka båtar som är värdiga att vinna titeln Årets Segelbåt i Sverige.
Som sig bör tycker juryn inte heller i år lika om båtarna. Vissa uppskattar innovativ sittbrunnslayout, andra menar att finesserna begränsar rörligheten. Några värderar stram/neutral styrkänsla, andra ogillar friktion i styrsystemet. Livlighet står mot lugn och utrustning kontra pris.
Även om inredningarna går åsikterna isär. Kan noll komfort övertrumfas av flotta prestanda och dito pris? Och är en designad inredning rätt, trots att masten står mitt i bordet?
Men diskussioner måste finnas, styrkan med Årets Segelbåt i Sverige är att varje båt vänds och vrids på av juryn, som dessutom är den enda med lika många kvinnor som män.
Vissa fel störde dock bedömningarna i år. En båt broachade på grund av töj i seglen och litet roder. En båt saknar räcken runt rattarna, en har inget fotstöd i den breda sittbrunnen, en var tungstyrd och på en annan gled tamparna i avlastarna.
Här är en kort summering av de bästa nya segelbåtarna i Sverige – de nio nominerade till Årets Segelbåt 2016. Tester med bilder och film om varje kandidat kommer. Vinnarna presenteras på Båtmässan i Göteborg i januari.
Curt Gelin
FAMILJEKLASSEN
Hanse 315
Testad i byig vind 7 – 8 m/sek. Fungerade fint med god kontroll. Effektivt roder, bra segel och pigg känsla. Avskalad inredning men med samma funktioner som i större båtar.
Dufour 350
Testad i 5 – 7 m/sek byig vind. Livlig och känslig att styra med inadekvata standardsegel och dito segelkontroller. Å andra sidan lyckad i linjerna, ljus, välanvänd och elegant inredning.
Maxi 1200
Testad i 0-2 m/sek och i 6-7 m/sek. Känns stor, trygg och tung, angenämt styv och gör klart godkänd fart. Högt pris, men inbjudande, innovativ inredning och bra utrustning.
LÅNGFÄRDSKLASSEN
Adventure 55
Seglad i 10 - 12m/sek. Rejäl roderkontakt, lätt att segla väl, gör lätt flott fart – 10 knop i på halv vind. Maximerad lyxfinish i bästa Oruststil. Tänkt i allt för alla klimat och väder.
Contest 42 CS
Seglad i 10-12 m/sek. Förnämt däcksalongbygge med superb roderkänsla. Bärig och bastant i friskt väder. Påkostad inredning med kontinental, lyxig atmosfär och välbyggd i vakuum.
Linjett 43
Seglad i 6-8 och 10-12 m/sek. Rejäl och redig med behaglig seglingskänsla och god kontroll. Högsta kvalitet, traditionell, perfekt finish och särdeles mycket båt för pengarna.
PRESTANDAKLASSEN
Arcona 465
Seglad i 2-4 m/sek. Smidig gång med elegant glid och lika snabb som vinden. Starkt byggd i kolfiber för snabb segling och modern påkostad inredning. Ultrabred salong med dito U-soffa.
Far East 28R
Testad i 4 – 5 m/sek. Spjutsnabb, suverän acceleration och tydligt rodertryck. Nådde 12,2 knop med gennaker. Få racefinesser och noll inredning håller priset lockande lågt.
Faurby 365E
Testad i 2 – 5 m/sek. Danskt båtbygge som allra bäst. En förädlad (E/Evolution), finessrik, flott, slank och lätt båt med snabb lugn gång, racingfinesser och sagolikt utförande på allt.