Juryn väljer bästa båten
Roligaste Årets Segelbåt på gång. Inte på länge har så många spännande segelbåtsnyheter lanserats på den svenska marknaden. Av sammanlagt 74 segelbåtar som visas på de flytande båtmässorna på Orust och i Gustavsberg är 21 spritt nya för svensk del och av dessa har juryn för Årets Segelbåt i Sverige nominerat tio i tre klasser.
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt är att ge de mest kreativa nyheterna välförtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Ursprung har ingen betydelse, svenska båtar får möta konkurrenter från andra länder och alla bedöms efter samma måttstock - segling, komfort, nytänkande, byggkvalitet, design, innovation och pris. Bäst båt på alla punkter vinner respektive klass.
Speciellt med Årets Segelbåt i Sverige är att i juryn ingår tre kvinnor, som med sina utgångspunkter tillför värdefull input om användarvänlighet, design, innovation och estetik.
I samband med Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg testseglar juryn de nominerade nyheterna. I höst sammanställs alla intrycken och på Båtmässan i Göteborg i februari 2016 tillkännages vinnarna i de tre kategorierna, i direktsändning här i Sittbrunnen.
På Båtmässans och Maringuidens hemsidor kommer fortlöpande rapporter/tester av de tio båtarna plus filmer med intervjuer, intryck och frisk segling publiceras.
Familjebåtar
Dufour 350
Dufour träffar på nytt rätt med formspråket. Dufour 350 minner om 310, vinnare 2015, och nya 460 med osannolik skrovbredd, låg sluttande överbyggnad, rak stäv, nerfällbar akterspegel och bakåtdragen mastplacering. Ett roder syftar till extrabra styrkänsla och ultrabrett storsegel till modern fart. Selftacker för smidigare segling och inbyggt peke för gennaker, hör också till trevligheterna. Fräsch inredning med modern finish fångar därtill trendbitna, som söker kvalitetskänsla i ett kontinentbygge.
Mått:10,28 x 3,54 m
Vikt: 5 675 kg
Segelyta:55 kvm
Mer info: www.dufour-yachts.se
Hanse 315
I kraft av sin stora kapacitet kan Hanse klara kalkylen för sin nya 31-fotare. Med ett svårslaget pris är nya Hanse 315 tänkt att fresta både barnfamiljer, trendiga nybörjare och äldre goda seglare. Att beteckningen är samma som på modellen byggd 2005 – 2009, hindrar inte att Hanse 315 anno 2015 är bredare, högre, tyngre och har mer segel. Återhållsamhet har pressat priset, medan rymlig sittbrunn, dito inredning och en räcka tillval ska ge mer relativt föregångarna och en begagnad båt.
Mått: 9,62 x 3,35 m
Vikt: 4 700 kg
Segelyta: 47 kvm
Mer info: www.bohusyachts.se
Imexus 34DS
För seglare som söker en ombonad båt de vill kunna ta ut i vresigt klimat, har det polska varvet Imexus tagit steget upp i familjebåtsklassen. Imexus 34 DS är en däcksalongbåt med panoramaruta och ljus inredning i två nivåer. Båten har hybriddrift med solceller på rufftaket då varvet vill ta ansvar för miljön. Skrovet ska segla väl tack vare måttligt deplacement, god bredd och skapligt tung köl. Selftacker och nerdragna fall är till för att ge enkel segling. Extra intressant är att inredningen har god klass och att priset ändå är lågt.
Mått: 10,60 x 3,45 m
Vikt: 5 500 kg
Segelyta 70 kvm.
Mer info: www.imexus-yachts.com
Långfärdsbåtar
Adventure 55
En man och hans drömbåt. Tillspetsat kan man säga så om Adventure 55 och Bo Gummeson. Båten är i aluminium och gjord för expeditioner, men med ett vaket öga på prestandan. Av det följer att linjerna är slankare och riggen resligare än vanligt på byggen för äventyr. Lyftköl och dubbla roder ger tryck i gången och chans att nå grunda bukter. Inredningen värmer med klassisk fin Orust/Najadstil.
Mått: 16,75 x 4,80 m.
Vikt: 17 500 kg
Seghelyta.158 kvm
Mera info: www.adventureyachts.se
Contest 42
I Holland byggs maffiga långfärdsbåtar med sagolik finish och den traditionen följer nya Contest 42. Linjerna är yachtlika med låg, kort överbyggnad och ett medeldeplacementskrov signerat esset Georg Nissen. Allra mest drar båten för diskret styling invändigt med milda färger, paneler på skotten och blond teak. Svensk- tyske seglaren Dines Pontoppidan representerar varvet och visar skönheten i Ellös.
Mått: 12,85 x 4,15 m
Vikt: 11 000 kg
Segelyta: 104 kvm
Mer info: www.diamond-yachts.de
Arcona 465
465 är Arconas helt nykonstruerade modell för snabb långfärd. Vakuumbyggd i kolfiber, T-köl, superstort roder, dubbla rattar talar för kontroll och med 40 procent av vikten i kölen lovar stark, god gång. Därtill är skrovet bärigt med tanke på långfärdslast med watermaker, elverk, stora tankar och annat tungt. Invändigt behålls den svenska stilen som gjort Arcona-båtarna kända.
Mått: 14,09 x 4,24 m
Vikt: 9 550 kg
Segelyta. 135 kvm
Info: www.arconayachts.se
Linjett 43
Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår.
Mått: 13,28 x 3,95 m
Vikt: 8 000 kg
Segelyta: 111 kvm.
Mer info: www.linjett.se
Prestandabåtar
Far East 28R
Rivig racer designad i Holland och byggd toppmodernt i Kina är Far East 28R. Den kom till Sverige i våras, lockade snabbt fartglada seglare, fick entypsklass på kappseglingar och får ISAF status i höst. Det är raskt för en ny klass och ett gott betyg år varvets förmåga att få ut all sorters seglare till ett rimligt pris och ge dem mycket segling. Skillnaden mot äldre båtar med samma mål är robustare byggsätt, lyftköl och roder i kolfiber.
Mått: 9,07 x 2,75 m
Vikt: 1 360 kg
Segelyta: 46,5 kvm
Mer info: www.nordicyachts.se
Maxi 1200
Bästa designen i klassen? Den frågan infinner inför nya Maxi 1200. Linjerna, denna viktiga detalj, stämmer väldigt väl. Formspråket är Pelle Pettersons förtjänst och känn som en Gran Turismo med sina svepande, snabba linjer. Utöver vissa typiska Pettersonlösningar i sittbrunnen vinner inredningen över konkurrenter på snits och stil. Skrov nummer fyra är under produktion hos Delphia i Polen, som är superstolta över sin nya 36-fotare.
Mått: 11,56 x 3,75 m
Vikt: 7 300 kg
Segelyta: 84 kvm.
Mer info: www.maxiyachts.com
Faurby 365E
Det dom gör i Danmark blir dejligt - varje gång. Faurby 365E bär syn för detta talesätt med ett utförande som bara danska båtbyggare förmår att fixa. Sanslös skrovfinish, solitt lätt byggsätt, bästa träet i inredningen och detaljer som försätter fantaster i trans. Båten är ny för Sverige, slank, högriggad och topputrustad. Byggaren Thomas Hougaard i Lunderskov hör till de som vägrar genvägar.
Mått: 11,25 x 3,00 m
Vikt: 5 300 kg
Segelyta: 60 kvm
Mer info: www.faurby.dk
Familjebåtar
Dufour 350
Dufour träffar på nytt rätt med formspråket. Dufour 350 minner om 310, vinnare 2015, och nya 460 med osannolik skrovbredd, låg sluttande överbyggnad, rak stäv, nerfällbar akterspegel och bakåtdragen mastplacering. Ett roder syftar till extrabra styrkänsla och ultrabrett storsegel till modern fart. Selftacker för smidigare segling och inbyggt peke för gennaker, hör också till trevligheterna. Fräsch inredning med modern finish fångar därtill trendbitna, som söker kvalitetskänsla i ett kontinentbygge.
Mått:10,28 x 3,54 m
Vikt: 5 675 kg
Segelyta:55 kvm
Mer info: www.dufour-yachts.se
Hanse 315
I kraft av sin stora kapacitet kan Hanse klara kalkylen för sin nya 31-fotare. Med ett svårslaget pris är nya Hanse 315 tänkt att fresta både barnfamiljer, trendiga nybörjare och äldre goda seglare. Att beteckningen är samma som på modellen byggd 2005 – 2009, hindrar inte att Hanse 315 anno 2015 är bredare, högre, tyngre och har mer segel. Återhållsamhet har pressat priset, medan rymlig sittbrunn, dito inredning och en räcka tillval ska ge mer relativt föregångarna och en begagnad båt.
Mått: 9,62 x 3,35 m
Vikt: 4 700 kg
Segelyta: 47 kvm
Mer info: www.bohusyachts.se
Imexus 34DS
För seglare som söker en ombonad båt de vill kunna ta ut i vresigt klimat, har det polska varvet Imexus tagit steget upp i familjebåtsklassen. Imexus 34 DS är en däcksalongbåt med panoramaruta och ljus inredning i två nivåer. Båten har hybriddrift med solceller på rufftaket då varvet vill ta ansvar för miljön. Skrovet ska segla väl tack vare måttligt deplacement, god bredd och skapligt tung köl. Selftacker och nerdragna fall är till för att ge enkel segling. Extra intressant är att inredningen har god klass och att priset ändå är lågt.
Mått: 10,60 x 3,45 m
Vikt: 5 500 kg
Segelyta 70 kvm.
Mer info: www.imexus-yachts.com
Långfärdsbåtar
Adventure 55
En man och hans drömbåt. Tillspetsat kan man säga så om Adventure 55 och Bo Gummeson. Båten är i aluminium och gjord för expeditioner, men med ett vaket öga på prestandan. Av det följer att linjerna är slankare och riggen resligare än vanligt på byggen för äventyr. Lyftköl och dubbla roder ger tryck i gången och chans att nå grunda bukter. Inredningen värmer med klassisk fin Orust/Najadstil.
Mått: 16,75 x 4,80 m.
Vikt: 17 500 kg
Seghelyta.158 kvm
Mera info: www.adventureyachts.se
Contest 42
I Holland byggs maffiga långfärdsbåtar med sagolik finish och den traditionen följer nya Contest 42. Linjerna är yachtlika med låg, kort överbyggnad och ett medeldeplacementskrov signerat esset Georg Nissen. Allra mest drar båten för diskret styling invändigt med milda färger, paneler på skotten och blond teak. Svensk- tyske seglaren Dines Pontoppidan representerar varvet och visar skönheten i Ellös.
Mått: 12,85 x 4,15 m
Vikt: 11 000 kg
Segelyta: 104 kvm
Mer info: www.diamond-yachts.de
Arcona 465
465 är Arconas helt nykonstruerade modell för snabb långfärd. Vakuumbyggd i kolfiber, T-köl, superstort roder, dubbla rattar talar för kontroll och med 40 procent av vikten i kölen lovar stark, god gång. Därtill är skrovet bärigt med tanke på långfärdslast med watermaker, elverk, stora tankar och annat tungt. Invändigt behålls den svenska stilen som gjort Arcona-båtarna kända.
Mått: 14,09 x 4,24 m
Vikt: 9 550 kg
Segelyta. 135 kvm
Info: www.arconayachts.se
Linjett 43
Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår.
Mått: 13,28 x 3,95 m
Vikt: 8 000 kg
Segelyta: 111 kvm.
Mer info: www.linjett.se
Prestandabåtar
Far East 28R
Rivig racer designad i Holland och byggd toppmodernt i Kina är Far East 28R. Den kom till Sverige i våras, lockade snabbt fartglada seglare, fick entypsklass på kappseglingar och får ISAF status i höst. Det är raskt för en ny klass och ett gott betyg år varvets förmåga att få ut all sorters seglare till ett rimligt pris och ge dem mycket segling. Skillnaden mot äldre båtar med samma mål är robustare byggsätt, lyftköl och roder i kolfiber.
Mått: 9,07 x 2,75 m
Vikt: 1 360 kg
Segelyta: 46,5 kvm
Mer info: www.nordicyachts.se
Maxi 1200
Bästa designen i klassen? Den frågan infinner inför nya Maxi 1200. Linjerna, denna viktiga detalj, stämmer väldigt väl. Formspråket är Pelle Pettersons förtjänst och känn som en Gran Turismo med sina svepande, snabba linjer. Utöver vissa typiska Pettersonlösningar i sittbrunnen vinner inredningen över konkurrenter på snits och stil. Skrov nummer fyra är under produktion hos Delphia i Polen, som är superstolta över sin nya 36-fotare.
Mått: 11,56 x 3,75 m
Vikt: 7 300 kg
Segelyta: 84 kvm.
Mer info: www.maxiyachts.com
Faurby 365E
Det dom gör i Danmark blir dejligt - varje gång. Faurby 365E bär syn för detta talesätt med ett utförande som bara danska båtbyggare förmår att fixa. Sanslös skrovfinish, solitt lätt byggsätt, bästa träet i inredningen och detaljer som försätter fantaster i trans. Båten är ny för Sverige, slank, högriggad och topputrustad. Byggaren Thomas Hougaard i Lunderskov hör till de som vägrar genvägar.
Mått: 11,25 x 3,00 m
Vikt: 5 300 kg
Segelyta: 60 kvm
Mer info: www.faurby.dk
Årets Segelbåt arrangeras av Båtmässan i Göteborg, som på detta sätt vill stötta svensk segling, och Maringuiden, som i sin roll som ledande forum på nätet för båtfolk, vill slå ett slag för nytänkande på segelbåtssidan.