kanalrymling
Den har kallats "Vätterns fånge", eftersom den varför lång för att slussa ur Vättern genom Göta kanal. Ångbåtens riktiga namn är S/S Motala Express.
För några veckor sedan lämnade dock båten Vättern. För att lyckas med projektet fick man såga av fören, för att ta sig ur Vättern och in i Göta kanal. Väl ur Göta kanal så svetsades fören tillbaks och kördes upp genom södertälje kanal och ligger på Mälarsidan av Stockholm.
Att båten flyttades från Vättern berodde framförallt på att man lyckats skrapa ihop för få passagerare.
Under åren 1962 - 2005 ägdes fartyget av Rederi AB Kind och familjen Bergman i Motala. I februari 2005 köptes båten av Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar. Att idag gå ombord på det anrika ångfartyget lämnar ingen oberörd. Ett besök i maskinrummet rekommenderar sjöräddaren Erik Molander på RS Vadstena.
– Det är inte lönsamt att ha Motala Express i Vättern, sa Claes Insulander, styrelseordförande i Ångfartygs AB Stockholms omgifningar, häromsistens till Nerikes Allehanda.
Ångfartygs AB äger ångfartyget. Bolaget har bestämt att det är större chans att få lönsamhet med passagerarfartyget i Stockholmsområdet. Att Motala Express har kallats för ”Vätterns fånge” beror på att båten med sina 36 meter är för lång för Göta kanal. Därför har nu drygt tre meter av fören kapats.
– Vi gjorde det vid ett vattentätt skott som är från tiden när ångfartyget byggdes. Jag tror att konstruktionen gjordes ifall Motala Express en gång skulle behöva kapas, säger Insulander.
Johan Holmstedt från Vadstenaföretaget Holmek ansvarade för arbetet. Han tycker att jobbet var komplicerat.
– Det beror på att den del vi kapade av väger sex ton.
En vinkelslip har använts. Därefter transporterades den sex ton tunga konstruktionen med långtradare till Gryts skärgård där fören svetsades ihop med Motala Express innan färden fortsatte mot huvudstaden.
Själv tror jag att de lurar bara sig själva. Vätterns fånge var en attraktion i Vättern. I Stockholm är hon bara en av alla andra. Vacker, men ändå....