66 meter leksak
En segelbåt på 217 fot, 66 meter lång, är den norske miljardären och fiskarsonen Kjell Inge Røkkes nya leksak. Byggd i hemlighet på ett holländskt varv, men inte längre lika hemlig sedan transporten ut till havet.
http://www.youtube.com/watch?v=-HJGwHB2qt0
Båten har ritats av Ed Dubois. Han slog igenom i slutet av 70-talet med snabba IOR-båtar. När den kommer ut till havet ska masten monteras, med toppen 86 meter över vattenytan. I kölen sitter en blybulb på 100 ton, som ska klara att hålla nästan 2000 kvadratmeter segel upprätta. 25 knop ska den enligt konstruktören kunna göra i lätta vindar.
Røkkes hyttepalats, lyxyachter och privata jetflygplan har väckt avund, men även beundran. Kjell Inge Røkke har till och med fått Peer Gynt-priset, som är Stortingets pris till den som mest profilerat Norge i utlandet. Røkke tog emot priset i en folkdräkt från Molde, staden i västra Norge han kommer ifrån.
Där föddes han 1958 i en industriarbetarfamilj. Som dyslektiker var framgångarna i skolan inte stora.
21 år gammal mönstrade han på en trålare som fiskade pollock utanför Alaska, en torskliknande fisk. Røkke ägde inte ens sina skor, men lyckades skrapa ihop pengar till en egen båt.
När USA utvidgade sin fiskegräns fick bara amerikanska fartyg delta. Røkke fick snilleblixten att köpa upp skrotfärdiga amerikanska fartyg, skära ut kölen och bygga upp nya fartyg runt den på norska varv, med statliga subventioner. Därmed räknades fartygen fortfarande som amerikanska.
Vinsten från fisket investerades i fastighetsaffärer i Florida. Därefter flyttade han tillbaka till Norge och gav sig på det en företaget efter det andra. 1996 köpte han 40 procent i varvs- och offshoreföretaget Aker. År 2001 fusionerade han det med konkurrenten Kværner. Varvsdelen blev Aker Yards (som Røkke senare sålde till koreanska STX) och offshoredelen blev Aker Solutions.
2007 fälldes Røkke för mutbrott till en månads fängelse, efter att ha mutat en svensk sjöfartsinspektör att ställa ut kustskepparintyg till honom och hans betjänt. Så frågan är väl om han själv kommer att kunna styra båten, som blir den 5:e största segelbåten i världen när den blir klar, för hög för att kunna ta sig igenom panamakanalen.
Källor: Seilas/Båtliv och SvD