Janken filosoferar
Det kom ett mail att han sett på Facebook...
"att ni vill ha mer material till er roliga sida sittbrunnen.
Det kom ett mail att han sett på Facebook...
"att ni vill ha mer material till er roliga sida sittbrunnen.
Min barndomskompis dök upp en dag med en ilsket mullrande Ford Mustang på min uppfart.
”Men snälla nån! Vad ska du med den till?” frågade jag.
”Jag har alltid velat ha en, och nu har jag en!” svarade han med en sådan självklarhet att…..
End of discussion!
Många år senare, när jag för första gången, tillsammans med min vuxna son och dotter, satte mig i min nyinförskaffade IF-båt förstod jag vad han menade.
Det var midnatt, natten mot måndagen, i Brasilien när Dongfeng gled in i hamnen i Itajai. Inga åskådare ingen musik. Kineserna Wolf och Black var kvar ombord, de fick ju inte gå i land i Argentina, men för övrigt var det shore-teamet som körde båten med den stympade masten till nästa startpunkt, efter det snöpliga masthaveriet.
Här väntar kapten Charles Caudrelier och hans franska besättning, samt Martin Strömberg som har fått några extra lediga dagar i Göteborg.
Nu ska båten upp på land för snabbfix, samtidigt som de andra båtarna går i sjön. En ny mast kom dagen innan med flyget. På lördag ska de segla hamnrace och på söndag bär det av mot Newport. Live i Sittbrunnen förstås. Men innan dess ska vi hälsa på Vestas på varvet i Italien.
Från och med nu är min plan att presentera nya segelbåtar först och personligast. Vill du ha koll på hur de intressantaste nyheterna fungerar, kan jag rekommendera dig att som det heter – Stay Tuned. Först ut är en 35-fotare som vill ta de andra storvarvsbyggen i klassen på högre finish och läckrare linjer.
Vad göra om man är seglingssugen och får en inbjudan att komma till La Spezia, Italien för att känna på en ny 35-fotare? Jo, man spanar in en billig flight och åker dit, i det här fallet för att testa Dufours nyaste 350 Grand Large.
Skulle varvets nya segla och överraska lika mycket som 310? Den blev som bekant Årets Segelbåt i Sverige 2015 mycket på grund av sina oväntat pigga seglingsegenskaper.
{jumi [jumi/stefan.html]}
I tio års tid har Stefan Rahm varit den som styrt seglarsverige, som förbundsdirektör och sportchef i Svenska Seglarförbundet. Så jag var lite nyfiken på vem han egentligen är och hur han tänker.
Det blev en nästan hel timmes samtal om allt från optimistseglingen hemma på Aspen i Lerum, om Americas Cup och hur vi ska få tjejer som kan segla Volvo-tävlingar till berättelsen om hur han köpte sin egen segelbåt.
Att segla till Huvudskär i Stockholms skärgård var extraordinärt i somras. Men inte bara på grund av vädret, utan för att denna miniskärgård då blev Ålandsskärs naturreservat. Därmed stillade sig oron för att denna sällsamma utpost skulle privatiseras.
Min lust att segla till Huvudskär hade dock varit stark länge, särskilt om vårarna. Helst dagen efter islossningen och bli första segelbåt för året. Och för att se sjöfågeln sträcka, det skarpa ljuset och det klara vattnet. På egen köl, annat vore fusk.
Den seglatsen återstår, för det tar tid att få en Folkbåt i trä fin. Som substitut tog jag mig dit i juli efter SM i Nynäshamn. Det blev en sagoskön kryss i lätt, varm vind först till Ålö för lunch, sedan till Utö för natten och nästa dag till skärgårdens sällsammaste gamla lotshamn.
{jumi [jumi/ramsofarg.html]}
Man kan blanda sin kopparfärg själv. Ett halvt kilo kopparpulver till en liter epoxyfärg räcker till tio kvadratmeter. En färg som håller i minst tio år.
Det är en färg som skyddar mot havstulpaner och annan påväxt utan att släppa ut koppar i vattnet. Den är därför miljövänligare än alla godkända bottenfärger. Men ingen färgfabrikant vill ju satsa den förmögenhet det kostar att få färgen genom Kemikalieinspektionen, när man bara får sälja den vart tionde år.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/miljo/ramsofarg.jpg}
https://youtu.be/v3Y7q9qu9PU
Diam 24 heter de här kattorna som seglar i Spi Ouest. Spindrift White kom först. Seglingsuppdatering nr 14 från Destopnews.
Klockan sju på måndagskvällen svensk tid lyckades sex Greenpeace-aktivister klättra ombord på undersidan av oljeriggen Polar Pioneers huvuddäck. Någon halvtimme tidigare hade de lämnat Greenpeace-fartyget Esperanza i gummibåtar, med riktning mot Polar Pioneer och med utrustning för att kunna uppehålla sig på oljeriggen i flertalet dagar, inklusive teknik för kommunikation med omvärlden i realtid.
{jumi [jumi/iataimal.html]}
Redan 21.30 gick Abu Dhabi över mållinjen i Itajai. En halvtimme senare nådde Mapfre piren i Brasilien. Ytterligare en halvtimme senare seglade Alvimedica in på sista pallplatsen, strax framför nosen på Brunel, som därmed totalt ligger trea. Mapfre är totalfyra, Alvimedica femma (båda på samma poäng, in-portracen skiljer dem åt). Dongfeng som tappat masten och nu motoriserar uppför Sydamerikas kust har fortfarande andraplatsen totalt med 16 poäng. Vestas förstås, som är på varv i Italien, kommer inte att kunna ta nån totalpoäng även om de kommer i vattnet från Lissabon.
Men tjejerna på SCA är fortfarande med i leken, även om de inte kommer i mål förrän till morgonen..
Här berättar teamets svenske ”On board-reporter”, Anna Lena Elled, om etapp fem, den längts etappen i Volvo Ocean Race 2014-2015:
Italienska Luna Rossa hoppar nu av Americas Cup 35 som ska gå på Bermudas 2017. De är emot beslutet att minska båtstorleken på de flygande katamaranerna till 45-50 fot, från tidigare beslutade 62 fot.
Beslutet togs efter en omröstning av de deltagande lagen. Även förra omgångens utmanare Emirates Team New Zealand var emot båtminskningen, så det återstår att se hur de gör. De har överklagat beslutet att ställa in Auckland som kvalificeringsregatta, men vill i övrigt inte kommentera på annat sätt än att de beklagar italienarnas avhopp.
Fö så vet man aldrig helt säkert förrän seglingen har gått, när det gäller Americas Cup-cirkusen.
Från och med i dag är det förbjudet att tömma toatanken i havet, inom svenskt territorialvatten. Ett förbud som har enbart en symbolisk funktion. Det går inte att kontrollera och det har ingen betydelse för miljön. Se nedan. Ytterligare ett argument är att fritidsbåtarna påstås släppa ut bakterier i badvikarna, vilket det inte finns ett enda vetenskapligt stöd för.
Det är inte grundat på några vetenskapliga fakta, utan på en politisk överenskommelse i Helsingfors, HELCOM.
Hej Niklas,
Här är en “Fransk” segelbåt som Curt Gelin utsett till den bästa båten 2015.
Hoppas min tumme kommer med på din ”site” likväl som min kollegas (Leif Carlsson)
Bästa Hälsningar / Best Regards
ANDERS ALMÉN
www.gashagamarina.se
Självklart kommer den med Anders.
Niklas
Se också Curres blogginlägg om de franska båtarna och Anders svar.
I höstas meddelade tyska Hanse Yachts att man hade anställt sin 1000:e medarbetare. Uppgiften lät sensationell med tanke på att båtförsäljningen överlag i Europa har minskat. Men dåligt självförtroende leder som bekant ingenstans och när varvets talesman förklarade att med tusen man utnyttjas varvets fulla kapacitet varpå man når soliga svarta siffror, gick beslutet lättare att förstå. Hanses plan ser ut att ta herravälde på haven och utnyttja det faktum att Bavaria, Beneteau och Jeanneau idag blickar allt mer på motorbåtar.
https://youtu.be/SwY5HEmxE4o
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har avbrutit den femte etappen efter sitt mastbrott under natten och är nu på väg mot Ushuaia, Argentina. De överväger fortfarande möjligheten att laga masten och sedan segla till etappmålet Itajaí. Ledarbåtarna har nu rundat Kap Horn med Team Alvimedica i spetsen.
”Idén med More 55 är att bygga en innovativ segelbåt med excellent kvalitet. Den och efterföljarna på 40 och 45 fot ska göra More Boats till ett välkänt märke bland performance cruisers genom att överträffa förväntningarna på kvalitet, komfort, prestanda, pålitlighet, andrahandsvärde och after sales service. ”
Så presenterades More Boats 55.an på visningen i Split och för att styrka föresatserna fortsatte projektledaren Leo Curin med att beskriva byggsättet.
{jumi [jumi/gaddkaften.html]}
RIP Tomas Tranströmer. Sittbrunnen hyllar med det här stycket från hans Runmarö i somras, inspirerat av hans dikt Inomhuset är oändligt.
Nu ska Americas Cup spara pengar. Det blir nog inga 62-fots katamaraner till cupen på Bermuda 2017. 45-fotarna kommer att räcka, de går lika fort som förra omgångens flygande 72-fotare och kostar hälften så mycket.
- Vi diskuterade att göra den här förändringen redan förra året när vi träffades i London, förklarar commercial commisioner Harvey Schiller. Men nu har alla lagen sett de nya båtarna i aktion och det finns en klar majoritet av de tävlande som stödjer idén. Jag skulle helst se att alla gjorde det, men så är tyvärr inte fallet.
Nu kan man segla 24-timmars virtuellt. Stefan Pettersson i 24-timmarskommitten i Stockholm har utvecklat en app där man kan segla en 24-timmarsbana i mobilen eller datorn. Funkar utmärkt på bussen eller spårvagnen. Tom ombord så länge man har kontakt med nätet.
Från början är den framtagen för att kunna köra Kryssarklubbens torrseglingar, när besättningarna samlas och presenteras ett scenario och får lägga ut sina kurser på sjökorten. Men nuförtiden navigerar ju de flesta elektroniskt, så det här är en anpassning till verkligheten.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.