torrsegla.24-timmars.nu
Nu kan man segla 24-timmars virtuellt. Stefan Pettersson i 24-timmarskommitten i Stockholm har utvecklat en app där man kan segla en 24-timmarsbana i mobilen eller datorn. Funkar utmärkt på bussen eller spårvagnen. Tom ombord så länge man har kontakt med nätet.
Från början är den framtagen för att kunna köra Kryssarklubbens torrseglingar, när besättningarna samlas och presenteras ett scenario och får lägga ut sina kurser på sjökorten. Men nuförtiden navigerar ju de flesta elektroniskt, så det här är en anpassning till verkligheten.
24-timmars handlar ju om att segla så långt det går på 24 timmar. Hela Sveriges kuster är uppmärkt med rundningspunkter och det finns en tabell som talar om hur många sjömil man får räkna mellan de olika punkterna. Sen gäller det att komma tillbaka till klockan tolv nästa dag. Allt detta finns med i den elektroniska varianten.
- Vi försöker efterlikna taktiken i de verkliga seglingarna så mycket som möjligt. Man ska själv plocka ihop en bana som passar båt, besättning och vindarna för att segla så långt som möjligt på 24 timmar.
Än så länge är det ett väderscenario, som dock Stefan lite lurigt byter emellanåt, och en segelbåt. Man seglar enligt polardiagrammet för en Scanmar 33. Tanken är att spelet ska utvecklas så att man kan välja sin egen båt och att vindarna skiftar lite mer.
Första gången appen testades var på publiken vid båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö. Under den veckan hittades en massa förbättringspunkter, som betades av allteftersom. Fortfarande är det inte på långa vägar avslutat och när fler spelare hoppar in kan det gå lite trögt, innan datakraften har anpassats till belastningen. Det här är ett typiskt utvecklingsprojekt och förhoppningsvis kommer den här plattformen också att kunna användas i planering och segling av 24-timmars IRL också. Kanske resultatredovisning?
Till att börja med kommer Stockholmskretsen att köra sin torrsegling i Nacka Strand med den nya appen, den 13 april. Anmälan här.
Hjälp gärna till med idéer och synpunkter här nedan.