Curres blogg:
Hanse satsar stort
I höstas meddelade tyska Hanse Yachts att man hade anställt sin 1000:e medarbetare. Uppgiften lät sensationell med tanke på att båtförsäljningen överlag i Europa har minskat. Men dåligt självförtroende leder som bekant ingenstans och när varvets talesman förklarade att med tusen man utnyttjas varvets fulla kapacitet varpå man når soliga svarta siffror, gick beslutet lättare att förstå. Hanses plan ser ut att ta herravälde på haven och utnyttja det faktum att Bavaria, Beneteau och Jeanneau idag blickar allt mer på motorbåtar.
Mot den bakgrunden lanserar Hanse nu sin allra största modell – Hanse 675, en bamsing på 20,95 meter och 32 ton. Och om subjektiviteten får vara med och tycka, är linjerna klart kaxiga. Höga fribord, låg överbyggnad, smalt förskepp, plant däck och hög rigg ser alltid bra ut och har blivit ett kännemärke för alla Hanse.
Kanske ska man inte bli förvånad över steget, Hanse 575:an har slagit alla höga förväntningar. Sedan sjösättningen för tre år sedan har Hanse byggt och levererat 150 exemplar och med den framgången i ryggen är det lättare att förstå att man med denna katt vågar ta steget in bland hermelinerna - i alla fall storleksmässigt.
Hanses styrka är att balansera trendigheten med tilltagna utrymmen och attraktivt pris. På den sista punkten skiljer man sig från andra varv med stora båtar i att man är helt öppen om priset. 675 kostar i sammanhanget måttliga 1 123 750 Euro cirka 10 123 000 kronor - ink moms tänker Hanse ta för denna 32 tonnare.
Visserligen är den som standard tämligen naken, men även om man lägger på 30 – 40 procent för utrustning som går åt för att få båten brukbar i charter, är cirka 14,14 miljoner SEK ett knock-outpris. Det närmaste i storbåtsväg är Jeanneau Yacht 64 som går på 15,52 miljoner. En ståtlig Hallberg-Rassy 64 kostar cirka 25 millar med moms.
I sitt meddelande beskriver Hanse 67-fotaren som innovativ tekniskt, progressiv designmässigt och med en mängd optioner. Hanse 675 kombinerar dessa värden med sin profil en sportig och elegant super- cruiser som öppnar för en helt ny sorts mobilitet till sjöss. Vad denna nya möjlighet innebär konkret är inte preciserat, men kan handla om trevligheter som tendergaraget innanför perrongen i aktern, om den solskensmässiga sittbrunnen, om rutorna i skrovsidorna som gör det möjligt att sitta, stå eller ligga i salongen och hytterna. Finurligaste nyheten är skjutbart tak, en lösning som ska ge ljus och luft som på en bil och öka känslan av volym ytterligare. Lika välkommen är att inredningen får rundade kanter istället för de kantiga som gällt de senaste åren. Kanske får Hanse 675 också en ännu pampigare navigationsplats med ställbar. Förhoppningsvis ryms mer äkta vackert trä bland optionerna på det att valfriheten ökar för folk som vill ha både modernt och skeppskänsla i sin båt.
Som seglare drar linjerna i sinnena. Det långa smala fartgivande förskeppet, bredden i vattenlinjen, den breda aktern, den raka däckslinjen, det inte alltför grunda skovet, riktiga djupgåendet, att rodret sitter en bit in under skrovet, att masten är 31 meter och att segelytan är 253 kvadrat kittlar min nyfikenhet – hur bra seglar Hanses stolthet i bra bris? Räcker 31 procent i kölen att bära 253 kvadrat segel, skulle vara intressant att ta reda på. Men eftersom judel-vrolijk & Co har ritat bör Hanse 675 inte göra seglingsglada missnöjda.
Första skrovet började gjutas sista dagarna i mars. Den starten bör betyda att första Hanse 675 får premiär på båtmässan i Cannes i höst.
Kanske dags att byta in Folkbåten för att glida runt världen på egen köl?
Samtidigt med pressmeddelandet lade svenska Bryggan Marin rappt ut information om båten på sin sajt www.brygganmarin.se.
Curt Gelin
Data Hanse 675
- Totallängd 20,95 m
- Skrovlängd 20,50 m
- Längd i vl 18,70 m
- Bredd 5,90 m
- Djup 3,00/2,60 m
- Vikt 33 ton
- Kölvikt 10 300 kg/31 %
- Segelyta 253 kvm
- Masthöjd 31 m
- Motor VP 150 hk
- Design judel-vrolijk & Co
- Tillverkare Hanse Yachts, Greifswald
- Svensk säljare Bryggan Marin, Göteborg
- Baspris 10,12 miljoner kr/ 1 123 750 €