Utan begränsningar
- Detaljer
- Träffar: 10353
Jorden runt - utan ekonomiska begränsningar

Nu finns två böcker som fullständigt skiljer sig från alla tidigare jorden runt-berättelser – i alla fall på svenska. Arne och Heléne Mårtensson är seglarna och författarna (ja, de har skrivit vartannat kapitel) som haft i princip obegränsat med kapital och som förberett sig i hela sex år. De lät bygga och specialutrusta en Hallberg-Rassy 62, de fullföljde sin segling i stort sett utan missöden, är fortfarande gifta och började planera nästa långsegling när de ännu var på hemväg, till Bullandö i Stockholms skärgård.
24-timmars västkust
- Detaljer
- Träffar: 4261
Otrolige Tristan
- Detaljer
- Träffar: 6909
Otrolige Tristan Jones
En (lite) otrolig seglats Tristan Jones. Vilken människa! När jag läste En otrolig seglats gick mina tankar till novellen ”Dränkt i sjögräs eller utkastad i oceanen” av Stephen Leacock. Så här beskriver hjälten i novellen sig själv ”Jag var en lång stilig yngling, bredaxlad och kraftigt byggd, brunbränd av sol och måne och med ett ansikte som utstrålade ärlighet, intelligens och ovanligt skarpt förstånd, förenat med kristligt sinnelag, okonstlat väsen och blyghet.”
Fyren
- Detaljer
- Träffar: 16620
Vad heter fyren?
vimpel
- Detaljer
- Träffar: 3779
Vi vann vimpeln

24-timmars på västkusten är en mer social sysselsättning än i Stockholm. Man startar när man vill och slutar med gemensam middag. Trots att vi på grund av vindbrist tvingades bryta, så fick vi dethär fina priset. Om kameran har fungerat så återkommer jag med lite rörliga bilder.
mjukschacklar
- Detaljer
- Träffar: 4534
Mjukschackeln vinner
knåpa med tågvirke själv? Då kan du naturligtvis göra din egen schackel.
I dyneema, förstås. Eller kanske en stropp med ögonsplits. Allen Edwards som gjorde testet har också väldigt pedagogiska beskrivningar på sin sida.
Pocketdöden
- Detaljer
- Träffar: 8619
Alla sa vi skulle dö
För länge sedan läste jag novellen ”Bergsdårar”, en berättelse om två unga män som utan erfarenhet och utrustning reser till alperna för att pröva på bergsklättring. Novellen slutar olyckligt, vad annars kan konsekvensen bli när man ger sig på utmaningar illa förberedd? Själv är jag ibland smått manisk i mitt behov av att förbereda mig antingen det gäller reparationer, planering av kursen över en fjärd eller att installera en dvd-spelare. Jag vill alltid vara säker innan jag sätter igång så det var med viss fasa och skräckblandad förtjusning jag började läsa boken” Alla sa vi skulle dö”
Yrvind den svåra vägen
- Detaljer
- Träffar: 7205
Yrvind seglar igen
Bland Norstedts förlags serie Klassiska seglingsberättelser finns nu ”Med Bris mot Kap Horn” från 1985 i pocketutgåva. Tack för det Norstedts. Skriven av Sven Yrvind (tidigare Lundin) och Anders Öhman. Själv är jag mycket nyfiken på Sven. Vad som driver honom och vad som är hans mål? Och vem han är? Första delen av boken är delvis en biografi om skoltiden, militärlivet och skutprojekt innan Svens idéer börjar formas på allvar om hur den optimala båten ska vara konstruerad. Enkelt uttryckt så är små båtar små bekymmer. Fast visst finns det bekymmer i och med den lilla båten, men Sven samlar erfarenhet med sin Bris och planerar att runda Kap Horn, ”den svåra vägen”.
Farväl till pålsteken...
- Detaljer
- Träffar: 8236
Farväl till pålsteken...
En softschackel som förenar mina två genuaskot försedda med varsina dubbla, sydda bändslingar. Ändå snyggare hade förstås varit ögonsplits men det får vänta. Man kan inte splitsa en flätad lina som använts i åtskilliga år och det var inte riktigt läge att köpa nytt.
Finngrundet nyslipat
- Detaljer
- Träffar: 3703
Nytändning
Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
- Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.
Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.
- Hon är ett sjömärke som legat och lyst i trettio år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.
- Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var tjugonde sekund.
Zinkstopp
- Detaljer
- Träffar: 5307
Zinkförbud i september
Nu går Kemikalieinspektionen själva ut med information om att de i september 2011 kommer att besluta om ett förbud mot att använda vissa båtbottenfärger som innehåller höga halter av zinkoxid, de som i dag säljs som sk Östersjöfärger. Zink är giftigt för vattenlevande organismer, som Sittbrunnen tidigare har berättat om. Zinkoxid och de aktuella produkterna är klassificerade som miljöfarliga.
Kemi skriver redan nu att beslutet kommer att kunna överklagas och börjar då gälla först när det vunnit laga kraft.
- Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.
Kanoter i Kalmar
- Detaljer
- Träffar: 3608
Kanotbygge och råsegel på Kalmarmässan
På två dagar ska barn och ungdomar från stadens fritidsgårdar bygga en egen kanot, som de sedan sjösätter och tävlar med på mässans tredje och sista dag.
"Barn bygger kanot" är en av många aktiviteter som hålls i samband med Kalmar båtmässa den 27-29 maj. På lördagen blir det t.ex. en seglingsregatta, Calmar Nyckel, som arrangeras av Segelsällskapet Vikingarna. Under helgen blir det också föreläsningar på Linnéuniversitetet, prova-på-aktiviteter för stora och små samt uppvisningar av bl.a. Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och Brandkåren.
Tokig riggbok
- Detaljer
- Träffar: 8902
Bästa riggboken, inte ny.
Det blir ju nästan alltid tokigt när jag sätter igång och trimmar seglen. Så då tyckte jag att det var kul att Nautiska Biblioteket ger ut en enkel riggskola, i format som Salta Boken, en vattentålig lathund i hur man trimmar seglen. Om de nu bara hade gjort det.
Segla Mälaren
- Detaljer
- Träffar: 8876
Det underskattade Grodhavet
För några dagar sedan damp ett paket ner i brevlådan. Paketet innehöll boken "Segla Mälaren" av Claes Lindahl. Boken hade jag beställt via hemsidan www.seglamalaren.nu några månader tidigare och det hade helt fallit i glömska. Fast nu sitter jag här med boken i handen och bläddrar i det rika materialet. Illustrationer från Erik Dahlbergs Suecia antiqua et hodierna , kartor från olika århundraden, fotografier från bland annat Sjöhistoriska museets samlingar och mycket mer illustrerar texterna som behandlar allt från författarens egna seglatser till historiska händelser med platser och människor från en svunnen tid.
Campusen i sjön
- Detaljer
- Träffar: 4601
Sjöcamparen invigt
Nu har Fabola provseglat den första Campus 7.4, den med höjbart tak och sänkköl som presenterades i på båtmässan tidigare i år. Lite mer veckobåt än de tidigare som väl mer var dag- eller campingbåt. En utmärkt instegsbåt om man har några hundratusen på banken och inte vill hålla på att mecka en gammal 70-talsbåt.
- På premiärdagen hade vi måttliga vindar med byar och skiftande vindriktning, skriver de själva. Som mest blåste det ca 6-7 sek/m. Vi förde stor och fock med två personer ombord. Målet för dagen var att få en känsla för båtens egenskaper och testa stabilitet. Segelytan i det racing-krysställ vi använde är ca 3 kvm större än standard med hjälp av en stor akterrunda på storseglet och en lång topplatta på focken.
Ja, de tyckte inte helt förvånande att den nya Campusen seglade bra.
- På kryssen loggade vi 5,8 knop som toppfart och 5,5 knop i konstant fart. Undanvinden gav inga klara besked eftersom vi inte hade spinnaker eller gennaker men med bara stor och fock nådde vi 6,8 knop i den måttliga vinden. Båten kändes totalt sett mycket lättdriven.