Greklandsregatta
Att möta motgångar
http://www.youtube.com/watch?v=Wc5lETIVSfM
En liten kortfilm om att segla Aegean Regatta i Grekland 2011, med segelbåten S/V Agia Irini.
http://www.youtube.com/watch?v=Wc5lETIVSfM
En liten kortfilm om att segla Aegean Regatta i Grekland 2011, med segelbåten S/V Agia Irini.
Först ut i nästa Volvorace är skogs- och renlighetsföretaget SCA - med en tjejbåt. Anledningen är att 80 procent av de som använder SCA-grejer är tjejer.
- VOR kommer att skapa starkare kopplingar till produktvarumärken som TENA, Tork, Lotus, Tempo, Saba och Libero. Vi vill även lyfta fram hur våra produkter förbättrar våra konsumenters livskvalitet, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.
SCAs deltagande organiseras av ett team som leds av Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing som har stor erfarenhet från framgångsrika Volvo Ocean Race-projekt. Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.
– SCAs satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning. Den nya båtdesignen möjliggör för en kvinnlig besättning, och vårt mål är att bygga ett starkt team som får bästa möjliga förutsättningar för att ta sig an utmaningen, säger Richard Brisius, Atlant.
{jumi [jumi/femte.html]}
Hemma från semestern la jag ut den femte sändningen. Det är bilder från kryssarklubbens Gratitude och ett samtal om sjöscouterna. Samt en rapport från Tjörn Runt från Åke Fredriksson. (Som vanligt ber jag om ursäkt för dåligt ljud på slutet.)
{jumi [jumi/tjorn12.html]}
421 båtar startade och 389 gick i mål i det tuffa loppet runt Tjörn på lördagen. I hårda vindar var det många som spektakulärt broachade in i klipporna i de smala passagerna för några år sen, i svaga vindar blir det kaos när alla ska tränga sig igenom Kyrkesund och förra året vattenfylldes en 606:a av höga vågor och sjönk. I år var det i stort sett bara en båt som gick på grund vid det ökända "Djävulshålet". Men för den båtägaren var det inte så kul.
I år förgylde OS-hjältar m fl tävlingen. Fredrik Lööf och Max Salminen seglade utom tävlan en M32 katamaran och mötte bland annat matchracingseglaren Mattias Rahm i ytterligare en M32. Volvo Ocean Race-vinnaren Martin Strömberg seglade en av tre SeaCart 26, Klabbe Nylöf och Calle Hennix seglade de andra. Och Tjörn-runtveteranen Bengt Falkenberg med Teknonova tog hem totalsegern.
Sändningen och lite till finns också på Stenungssunds Segelsällskaps hemsida där man även kan se hela resultatet.
{jumi [jumi/12aug.html]}
Förbannade jävla teknikhelvete. Typ allt som kan krångla gjorde det och de som tittade direkt fick ha bra tålamod. Nu har jag klippt ihop och räddat, utom vissa ljudlösa partier som var utom all frälsning. Docks tror jag det blev en ganska givande träff i Nynäshamns gästhamn. Möt författaren, fotografen och skärgårdskännaren Sören Colbing. Vi har provlandstigit med hans nya båt "Skärgårdsströvaren". Och se den nya segelbåtsvänliga båtbottentvätten i Nynäs och lyssna på den framtidsinriktade hamnchefen som själv seglar A22,
Ur loggboken: lördag 4 augusti 2012
Lat 60°09´26 N, Long 01°08´42 W Piren i Lerwick på Shetland
Vilken känsla att flyga fram genom natten, med 10 knops hastighet för det mesta. En mäktig känsla att med fri horisont runt båten parera vågor och driva fram båten med maximal fart. GRIB-filerna visar att vinden skall vrida emot under dygnet vi seglar mot Shetland, vi håller därför en kurs på 110-115 grader. Celestes fyllda svarta storsegel som kursriktning under en stor del av natten, tills vi faller av mot Shetlands norra udde, och går in vid Ramna Stacks. (Bild Ramna Stacks)
Vi lade ut från Torshavn på torsdagskvällen i en nordostlig vind på 15-20 knop (7-10m/s)och satte kurs mot Shetland. De 240 M klarar vi av med en snitthastighet på 9,5 knop, tills vi kommer till Yell Sound, där vinden försvinner helt, men strömmen tar oss mot Lerwick. ( Bild Yell Sound) Ett stilla duggregn faller när vi förtöjer.
{jumi [jumi/tredje29.html]}
Så var det direktsändning igen, kl 20 på söndagen. Från Ramsö mitt i den nya nationalparken sände jag det tredje programmet från Sittbrunnen, live, eller direkt som det heter på svenska. Nu ligger det inspelat, men håll ner volymen för jag hade himla problem at få till det. Det var lättare förr när det bara var en volymkontroll att ställa in. Nu har alla program sina egna, och det är en lång kedja. Ljudet är det jag jobbar mest med att få till.
Vi har iallafall varit på guidad exkursion på badstranden och kollat in den nya porten till nationalparken, som byggs på Sydkoster. Dessutom besök i Ramsö Gamla Sjöräddningsstation, ett unikt projekt för att rädda ett kulturarv.
Hjälp gärna till att bestämma vad programmet ska heta, jag klarar inte av att bestämma mig själv. Omröstning här till höger.
Ett arbete? Kontrollera lastsäkring och farligt gods, sanera oljeutsläpp, samtala med en berusad båtägare och hans fru, fiskeritillsyn, plocka upp en drivande jolle på Mysingen, göra en brottsplatsundersökning på botten efter att sökt av en fjärd efter en försvunnen person, leda en sjöräddning, ge akutvård och göra nykterhetskontroller. Ett arbete? Det låter som många branscher och kompetenser, men det är några exempel på vad Patrick Dahlberg och hans kollegor på KBV 010 gör under sina arbetspass på Kustbevakningen ute på Djurö där jag fick tillfälle att träffa honom efter ett arbetspass som sträckt sig från fredag till måndag.
{jumi [jumi/andra.html]}
Nu har jag gjort ett nytt försök, denna gång med ljud, att sända från Sittbrunnen. Inte från båten, men väl från vinden på Ramsö, vid Koster. Jag skippade omröstningen om namnet för jag tyckte jag fick en så bra idé. Fast sen började jag fundera....kanske inte. Vi får se, det är ju lite av ett test alltihop.
Det handlar lite lite om den segling jag tycker är trevligast, 24-timmars. Dessutom test av en ny högteknologisk bergskil.
http://www.youtube.com/watch?v=Cqj5Dj_jUkg
Ostindiefararen Götheborg har nu varit några dagar på festival i Brest. Sen fortsätter PR-turnén till Bremerhaven i Tyskland.
Nu kommer det en vindmätare som inte bara är trådlöst nätverk, även strömmen är trådlös till den här mojängen. Den drivs nämligen av en solpanel, som uppges kunna mäta i 8 timmar på en timma sol. Vindstyrka kan läsas av i appen SailTime (105 kronor) som också lägger ut kursen och räknar ut farten. Men för att den ska bli användbar behöver man nog kunna lägga in lite mer data än längden på båten, kryssvinklar eller polardiagram e dy.
Nu är det väl lite kvar tills den här blir användbar i Sverige. Sjökorten finns inte, bara en kass gatukarta eller Google flygfoto. Man kan också för en billig penning koppla in sig på ActiveCaptain, en crowdsourcing-tjänst där alla kan hjälpas åt med att lägga upp sina favvoställen. Dock ännu inte så många svenska vikar. Sen vill vi ju inte ha vindhastigheten i knop här hemma.
http://www.youtube.com/watch?v=eVE3uSo65P4
Medetomidin är en förebyggande mediscin som används till katter och hundar. Men det håller också havstulpanerna borta, visar ett forskningsprogram i Göteborg.
I forskningsprogrammet Marine Paint har man under nio års tid strävat efter att utveckla nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger. Nu har man en fungerande blandning. Nu gäller det bara att göra affär av det och få alla tillstånd som krävs för att börja sälja färgen Selektope.
{jumi [jumi/sondag150712.html]}
Det funkade nästan! Framförallt inget ljud på inslagen. Och en del fel här och där, med namnskyltar och inslag som inte startade som de skulle. Typ allt som kunde gå åt skogen gjorde det med andra ord.
Men innehållet är inte helt ointressant och nu har jag fixat ljudet. Möt tjejerna som håller på att bygga upp ett prylimperium i Stockholm, först båtskrot, sen båtloppis och nu ett båtprylkafe på Djurgården i Stockholm. Följ Martins resa runt jorden och se hur man gör ett sjökort som stämmer, med Hydrographica.
Gå gärna in under LÄS MER och kommentera både teknik och innehåll (nu funkar tom kommentarerna :-).
Är inte palestinier också människor? Det undrar besättningen på Estelle, som fram till fredag ligger bortanför Fotografiska vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Varje dag klockan 15 visas skeppet upp.
2010 försökte en flotta första gången bryta blockaden mot Gaza, som motiveras med att Israel vill stoppa vapeninförsel till Hamas, men hindrar betydligt fler varor att nå befolkningen i Gaza. Den gången bordade Israel konvojen och dödade nio besättningsmedlemmar. Förra året blev en konvoj stoppad redan i hamn av grekiska och turkiska myndigheter och några skepp saboterades. I år har Ship to Gaza startat i Umeå, där skeppet renoverades, för att segla på turne ner över Europa till Medelhavet. Förhoppningen är att fler skepp sluter sig till årets konvoj i hamnarna de anlöper, men det är fortfarande oklart.
http://www.youtube.com/watch?v=Bokddhhf9Ac
Lasse Köhler vid rodret på Slow Motion är bäst i Sverige med folkbåt. Det bevisade han i veckan när Folkbåts-SM gick i Ljungskile. En lugn och värdig tillställning som man kan se på bilderna. Vi tackar särskilt Åke Fredriksson för länken, även om han stack iväg till Kroatien och lämnade båten i händerna på Curt Gelin i tävlingen, som bara lyckades knipa plats 20 av 24.
Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team krossade motståndet i Marstrand och seglade hem pokalen i Stena Match Cup Sweden. I finalen slog Hansen legenden Peter Gilmour med 3-0 i matcher.
Det är för övrigt andra gången Hansen vinner i Marstrand. Tidigare vann han 2007.
Hansen behåller sin ledning i Match Racing Touren före Peter Gilmour.
{jumi [jumi/frost.html]}
Det blev Johan Frost från marstrand som tog hem Ångpanneracet, tidigare kallat Gotland Runt. Men båten, Camilla, och delar av besättningen var norsk. Så det tycks som norrmännen nu börjar ta över även ostkusten. 2010 var det ju kung Harald som tog pokalen med Fram, fast då hette tävlingen Eurocard.
BLUR som seglade sin nu sålda J109 tillsammans med de nya ägarna, har också skrivit ner sina erfarenheter från årets race.
http://www.youtube.com/watch?v=Wl8slJaOsvM
Efter att ha legat i träda i två år, sen hemkomsten från Kina 2007 och dess efterspelsexpeditioner runt Sverige, är hon nu på G igen. Ostindiefararen Götheborg är på väg till Holland, just nu utanför Sylt i norra Tyskland.
Därefter kommer skeppet att segla vidare till Brest i Frankrike där man kommer att delta i en av Europas största marinfestivaler. Turnén avslutas sedan i Bremerhaven i Tyskland, där ytterligare en stor marinfestival väntar.
http://www.youtube.com/watch?v=ioSmBYMRlDg
Groupama med svenskarna Martin Strömberg och Martin Krtite kom tvåa i mål på Irland och säkrade därmed totalsegern i årets Volvo Ocean Race. Att båten under befäl av Franck Cammas egentligen är fransk räknas väl inte en sån här dag.
Hamntävlingen nästa lördag ger för lite poäng för att kunna ändra på den saken.
Men det var Camper som vid sista gippen in mot mål tog ledningen och vann nionde benet.
Den virtuella seglingen Sailonline vanns av kanadensaren 76Trombones. Anders Egerö med Sambal tog en hedervärd plats 23, medan Sittbrunnen bara 103:e plats av de 292 som seglat hela vägen runt.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.