Seglar mot blockaden
Är inte palestinier också människor? Det undrar besättningen på Estelle, som fram till fredag ligger bortanför Fotografiska vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Varje dag klockan 15 visas skeppet upp.
2010 försökte en flotta första gången bryta blockaden mot Gaza, som motiveras med att Israel vill stoppa vapeninförsel till Hamas, men hindrar betydligt fler varor att nå befolkningen i Gaza. Den gången bordade Israel konvojen och dödade nio besättningsmedlemmar. Förra året blev en konvoj stoppad redan i hamn av grekiska och turkiska myndigheter och några skepp saboterades. I år har Ship to Gaza startat i Umeå, där skeppet renoverades, för att segla på turne ner över Europa till Medelhavet. Förhoppningen är att fler skepp sluter sig till årets konvoj i hamnarna de anlöper, men det är fortfarande oklart.
Estelle är byggd 1922 i Emden i Tyskland, ursprungligen som seglande trålare, och var länge Finlands största i drift varande segelfartyg. Hon restaurerades i besiktningsdugligt skick av en skara entusiaster på frivilligbasis. De hittade skrovet i Helsingfors svårt nedgånget omkring 1984, och flyttade det till Åbo 1986. Finansieringen ordnades med loppmarknader och systematisk recirkulering av upprustade cyklar. Ett bolag, Eestaas Oy (ungefär "Framåtillbaks") grundades för administrationen, och en förening, Uusi tuuli rf, "Ny vind", för verksamheten. Mycket privata bidrag behövdes också. Initiativtagarna misströstade emellanåt, enligt tidningsartiklar, men ett envist kärngäng stretade på. I december 1994 gick hon för första gången igen för egen maskin på provtur, och 1995 fick hon riggen i skick. I maj 1995 gick hon igenom besiktning på det gamla varvet i Pansio och fick godkänt för trafik.
2010 meddelade organisationen att de inte längre hade ekonomiska förutsättningar att driva Estelle, och ställde fartyget till salu. I ett pressmeddelande den 4 april 2012 uppgav organisationen Ship to Gaza Sweden att de köpt fartyget för sina humanitära insatser till Palestina. Den 28 april 2012 var Estelle på väg till Medelhavet och Gazaremsan, men fick motorstopp på Skärgårdshavet väster om Nagu. En av huvudmotorerna slocknade på grund av bränslebrist. Besättningen kastade ankar, men det var för djupt, så fartyget fortsatte att driva. Sjöbevakare från Nagu kom till undsättning och kunde bogsera fartyget i hamn. (Källa Wikipedia)