Tjejbåt för blöjor och bindor i Volvotävlingen
Först ut i nästa Volvorace är skogs- och renlighetsföretaget SCA - med en tjejbåt. Anledningen är att 80 procent av de som använder SCA-grejer är tjejer.
- VOR kommer att skapa starkare kopplingar till produktvarumärken som TENA, Tork, Lotus, Tempo, Saba och Libero. Vi vill även lyfta fram hur våra produkter förbättrar våra konsumenters livskvalitet, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.
SCAs deltagande organiseras av ett team som leds av Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing som har stor erfarenhet från framgångsrika Volvo Ocean Race-projekt. Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.
– SCAs satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning. Den nya båtdesignen möjliggör för en kvinnlig besättning, och vårt mål är att bygga ett starkt team som får bästa möjliga förutsättningar för att ta sig an utmaningen, säger Richard Brisius, Atlant.