En ny svensk uppfinning, eller kanske snarare en återuppfinning håller på att se världens ljus i Las Palmas på Gran Canaria. Det är vindrodret Hurrivane, byggt för att klara orkaner.
- Jag tog hem en offert på vindrodret Hydrovane och blev störtförbannad, berättar ensamseglaren och ingenjören Håkan Sagerkrans. Det skulle kosta 80 000 kronor med alla tillbehör.
Hydrovane är vindrodrens Rolls Royce. Jag har själv seglat jorden runt med ett och det styr alldeles förträffligt och utan att dra en enda ampere från min alltid svältande batteribank. Men det är definitivt inte billigt.
Håkan pratade med lite seglarkompisar där ner på Grankan. Ensamseglaren Anders Eriksson, som själv seglat sönder två vindroder hade lite synpunkter på förbättringar och förstärkningar och Stellan Nilsson, som jag seglade ihop med första Viking Explorer 2018, åtog sig att organisera själva produktionen.
Om några veckor kommer Stellan tillbaks från Sverige med alla rostfria roderbitar han låtit skära ut hemma. De ska sen svetsas ihop i Las Palmas till två prototyper. Den ena ska Stellan segla med hem i vår och den andra ska Henrik Eriksson, han som fick sitt ordinarie roder sönderbitet av späckhuggare häromsistens, testa över Atlanten.
- Det här blir lite lättare än förebilden, berättar Håkan. Jag har beräknat alla nödvändiga krafter och sen dubblat det. Ungefär 25 kilo.
Hydrovane väger ungefär 90 kilo. Jag vet för jag flög mitt till Panama från Stockholm. Så det här blir lite smidigare. Det är gjort helt i rostfritt, även roderbladet. Vingen är tänkt i balsa och polyester, men jag försöker övertyga Håkan att göra det i kolfiber. Det blir ju mycket coolare så.
Förebilden är nästan 60 år gammal, så det är nog ingen större risk för patentstrider. Och något bolag som ska göra en massa pengar på det nya rodret finns inte heller.
- Jag ger bort det till folk för jag är så trött på att vi båtägare blir skinnade hela tiden, säger Håkan över WhatsApp. Jag ville ju bara ha ett själv.