S/Y Karolina Viking, en Leopard 45, har övergetts av besättningen NV om Kap Verde där de fick gå i livflotten. Alla är dock nu välbehållna efter att ha blivit upplockade av en annan ARC båt, Cinderella di Sanremo.

ARC 2024 LP Start Karolina Viking DSC06883 JMKarolina Viking startar från Las Palmas.

Karolina Viking fick en lugn start i lätta vindar. Allt var väl ombord och besättningen började svetsas samman. Några dagar senare upptäckte de läckage från roderaxeln i ett av motorrummen och dom vände då mot Kap Verde. Något dygn sedan var läckan så stor att länspumparna inte kunde hålla undan vattnet.

Skeppare Johan Söld berättar:

- Det hela gick mycket fort. Vi upptäckte ett litet läckage från styrbords roderstock, fyra timmar senare kollapsade hela roderstocken och började slå runt i motorrummet. Maskinrummet vattenfylldes snabbt. Vi la om kursen och seglade tillbaka mot Kap Verde. Vi kämpade oss igenom natten i 10-15 ms motvind och höga vågor. Vattenläckan eskalerade trots sk vattentäta skott. Motorn satt lös i det vattenfyllda maskinrummet. Vi hade 300 M kvar till Kap Verde i hårt väder och båten hade inte klarat den resan då allt var på bristningsgränsen. Vi fattade ett beslut om att överge båten i samråd med JRCC Göteborg och MRCC Cabo Verde.

ARC 2024 LP Start Cinderella di Sanremo DSC09184 JM Cinderella di Sanremo när de startade från Las Palmas.

I den höga sjön var en förflyttning från Karolina Viking till Cinderella di Sanremo som kommit till undsättning, ett farligt projekt, men Gerald Smiths yacht var välutrustad med en 100 meter flytlina som kunde användas för att bogsera livflotten, skriver arrangören World Cruising Club. Efter en träningskörning närmade sig Cinderella från lä och Karolinas besättning gick i sin flotte och säkrade den flytande linan. De halades över till Cinderella di Sanremo och klättrade ombord.

- En helt surrealistisk situation att behöva lämna sin båt på Atlanten men den hade inte klarat resan på 300 Nm till Kap Verde i hårt väder. Vi kämpade hårt i 24 timmar innan vi fattade beslutet.

- Vi har seglat 5500 Nm sedan april i år och har förberett båten minutiöst för överfarten. Aldrig haft några tidigare vattenläckage. Ändå händer detta. Vi är tacksamma för hjälp och support vi fått under sista dygnet. ARC är en fantastisk organisation. En sorglig syn att lämna vår fina Karolina Viking drivandes med lanternor, AIS och YB tracker ombord.

- Vi är väl omhändertagna hos nya vänner på Cinderella di Sanremo, en 20 meters Jongert med kurs mot St Lucia.


Se också de här artiklarna:

Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line