Nominerad i familjeklassen:
Maxad familjelyx
https://youtu.be/GE0RwvJ7ZGE
Maxi 1200 är berömlig. Båten speglar Pelle Pettersons känsla för design, är inredd av yachtinredaren Tony Castro och byggd väl. Resultatet är en bekväm, lyxig familjebåt.
Tala om Come-Back! Efter ett antal osäkra år gjorde Maxi entre´ igen 2015 och vill bli ett märke att räkna med. Nya Maxi 1200 är en storsatsning för Delphia Yachts i Polen, som vill bygge en elegant båt i vad som i bilvärlden kallas för premiumklassen.
Det nya med Maxi 1200 är att skrovlinjerna speglar de allra senaste rönen tack vare skeppsbyggaren Michal Orych. Hans forskning till sin doktorsavhandling i hydrodynamik, innebar att han som kursetta på Chalmers kunde utnyttja institutionens superdator. I de avancerade flödestesterna med simulerad gång i sjö fungerade Maxi 1200 som objekt.
BAKGRUND
Pelle Petterson står fortsatt för designen. Men det var nära att vår meste seglare och konstruktör tackade nej, då han tyckte att han blivit för gammal och avböjde först när Delphia Yachts köpte Maxi och frågade om hjälp med en ny modell.
Pelle lovade dock att höra sig för om hjälp och fick via Chalmersprofessorn Lars Larsson kontakt med kursettan Michal Orych. Pelle satte då igång med designen medan Michal satte in linjerna i datorn, skapade spantrutan, kölen och rodret.
Han gjorde också dimensionering och detaljkonstruktionerna till Maxi 1200, på samma sätt som de stora designbyråerna i Europa. Så här berättar Pelle:
Lasse var mycket tveksam att släppa till Michal. De har tillsammans ett företag Flowtech, som utför strömningsberäkningar för olika företag och tycks ha häcken full. De har sin verksamhet i samma hus som SSPA. Michaels och mitt samarbete startade som regel på fredag e.m. efter kl.17. Äntligen, tyckte Michal, får jag jobba med något jag verkligen brinner för. Så vi samarbetade huvudsakligen kvällar och helger. Jag jobbade naturligtvis under dagarna med ritningarna och skisser, som sedan scannades och bearbetades i Michals dator. Jag önskar att jag fått fatt i denna kille tidigare. Vi hade kunnat åstadkommit stordåd tillsammans.
När det gäller prestanda, så har ju vikten stor betydelse. 1200:an är väl laddad med teakdäck och tunga tillbehör och då får man ju tåla att man inte får optimal prestanda. Om man skulle vilja kappsegla på riktigt med en 1200, helstrippad och lätt, tror jag inte vi skulle ligga back gentemot någon av våra konkurrenter. Skrovlinjer, köl och roder är så optimala det går att få dem.
KONTINENTAL APPROACH
Objektivt sett är receptet det rätta idag, ska en ny båt förtjäna sin plats på marknaden i Europa, behövs att skrovet verkligen är optimerat för sitt ändamål.
Förutom den insikten förstod Delphia värdet med att få den nya Maxin inbjudande invändigt. Uppdraget gick till engelsmannen Tony Castro, pappa till superyachtinteriörer, vilket på samma gång gav en signal om att Delphia vill klå de kontinentala varven på stil och snits.
Med andra ord har Maxi 1200 inte mycket gemensamt med gamla Maxi, 1200 kunde lika gärna ha hetat Petterson 38 by Delphia Yachts. Att så inte skedde, beror på att varvet vill nå existerande ägare till Maxibåtar.
I bakgrunden finns hos Delphia även en vilja att knäppa tyska Dehler på näsan. När detta varv gick i konkurs 2009 bjöd Delphia. Men man förlorade till Hanse och expansionsivrige Michael Schmidt, som ville växa och behövde ett ”finmärke”.
I efterhand kan dock vänner av bra båtar konstatera att det var tur som skedde, för sedan gick Maxi i konkurs med Najad & Nordwest 2013, och kunde köpas av Delphia och äntligen hamna i en trygg hamn.
RASK OCH LUGN
“Gentlemannayacht” kallar Delphia Maxi 1200 och jämför båten med prestandabyggen som Arcona 380, Dehler 38, Xp 38. Men 1200 är tyngre, har mindre segel, mer innervolym, större sittbrunn. Sett till prestandan är den därför mer jämförbar med cruisers som Xc 38, Oceanis 38, Hanse 385.
Betraktad som familjebåt är 1200:an ett lyxigt val. Det kom juryn för Årets Segelbåt fram till under testet utanför Ellös i höstas. Då blåste det dock bara 1 – 2 m/sek, vilket sade för lite om egenskaperna. Därför företog juryns ordförande ett nytt test, nu i Southampton efter Boat Show i september. I 5 -7 meter per sekund förstärktes känslan av att Maxi 1200 är en förträfflig trygg familjebåt. GPS farten låg på goda 7, 3 - 7,7 knop på kryss med 45 graders vindvinkel. Tidvattnet kan ha påverkat värdena, mer troligt är 6,5 – 7,0 knop.
På halvvind nådde vi 8,2 knop och på djup slör 6,5 – 6,7 knop, som också är nära värdena i VPP- diagrammet och i nivå med Xc 38, om än under Arcona 380 och Dehler 38.
På test båt mot båt, skulle de sista förmodligen komma väl före beroende på att Maxi 1200 är tyngre och inte tar fullt lika bra höjd på grund av de breda skotvinklarna, som i sin tur är en följd av att ruffen är förhållandevis bred.
Mest intressant för en familjeseglare är stabiliteten. Maxi 1200 känns både styv och bärig, den reagerar inte överraskande i en by, uppför sig mer civiliserat och lugnare än prestandabåtar.
Lika positivt är det goda rodergreppet, det går att bryta ner båten utan att slacka i seglen och manöverförmågan är helfin.
I lätt vind utanför Ellös var Maxi1200 neutral på styrningen och det fanns även lite onödig friktion i systemet. Båt 3 som testades i England i 5-7 m/sek, hade något tydligare roderkänsla med mindre friktion och rattarna frihjulade tillbaks, om än sakta efter slagen.
SÄKER SITTBRUNN
Förträffligt för smidig segling, är att fockvinscharna sitter en bit in i sittbrunnen på samma sätt som i Pelle Pettersons egen Maxi 1300. Poängen är att skotgasten står säkrare än med vinscharna på sargen.
Storskotningen följer samma princip - smidig segling – varför skotet bara har en ända till en vinsch med backfunktion mitt i sittbrunnen. Vinschen är eldriven och sköts lika enkelt av rorsman eller en gast. Det går inte att trimma storseglet som med en skena, men kontrollen duger och att slippa att få en släng av skotet uppskattas av alla medseglare.
Lösningen med fast bord i sittbrunnen betonar familjevinkeln. Dock har man inte löst plotterplaceringen, att ha den på bordsändan begränsar skärmstorleken.
Djupa sittbrunnar med långa bänkar uppskattas alltid. Sak samma med ruffdörrar som på gamla fina havskryssare. Jurypoäng gick också till styrkomforten för bra ratthöjd och breda sargar att sitta på. Att inte kunna grensla styrningen uppvägs av fotstöd på durken.
LYXIG INREDNING
Invändigt känns Maxi 1200 inbjudande och modernt elegant. Det märks att ett proffs har inrett, stilen och utförandet utstrålar lyx med väl lackad teak, vita överskåp, vit vinyl på ruffsidorna, vita ruggade skåpsfronter, rundade hörn i massivträ, durkar i ek, kraftiga kantlister och flush luckor. Känslan är både elegant och tjusig – högklassig.
Finesser som utdragbar köksfläkt, aktervänt kartbord vid styrbordskojen imponerade lika mycket på juryn som det lyckade pentryt, den breda förpiken, salongen, designtoaletten och divanen om styrbord.
UPPBYGGNAD
Byggtekniskt är Maxi 1200 tämligen ordinär - handupplagd med PVC som distansmaterial och järnköl för att hålla ner kostnaderna. Men båten har också begåvats med dyr vinylester genom hela laminatet plus kolfiber på toppen av de kraftiga bottenbalkarna för extra styrka.
KONKLUSION
Lugnet i gången, kontrollen, sittbrunnslayouten och stilen på inredningen skiljer Maxi 1200 från andra familjebåtar. Priset är medel/högt för en 38-fots familjebåt, men då ingår trevligheter som bogpropeller, värmare, ankarspel, elektrisk toalett, instrument, autopilot, elvinschar, instrument, plotter och laddare till ett värde om cirka 320 000 kronor. Sådan prissättning är riktig och ger jämförare en bra båt från början.
Slutsatsen är att Pelle Petterson, Michal Orych, Tony Castro och Delphia ska ha mycket beröm för vad de har åstadkommit - en maxad, lyxig familjebåt – en Maxi för dagens seglare.
Curt Gelin
Kännetecken
- Harmonisk gång
- Lyxiga linjer
- Smidig sittbrunn
- Inbjudande inredning
Data
- Längd 11,56 m
- Lvl 10,60 m
- Bredd 3,75 m
- Djup 2,32 m
- Vikt 6 900 kg
- Järnköl 2 470 kg/35 %
- Segelyta 84 kvm
- Masthöjd 18,62 m
- Motor VP 28 hk
- Design Petterson/Orych/Castro
- Byggare Maxi/Delphia Yachts, Olecko
- Baspris 2 232 500 kr
- Utrustad Ca 2 385 000 kr
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.