Nominerad i långfärdsklassen:

Ypperlig allroundare

https://youtu.be/h9aWognhAI0

Rosättra Båtvarv tar med Linjett 43 sin tradition med välgjorda, välseglande båtar vidare med hjälp av offensiv förnyelse och oväntade innovationer.

Rosättra Båtvarv har gamla anor, blev känt för fantastiska, snabba mahognykostrar. Idag bygger man tre modeller - Linjett 34, 37 och nya Linjett 43 i en takt om 10 - 12 båtar om året.

Därmed är varvet ett av de minsta som bygger nytt på våra breddgrader. I gengäld byggs en Linjett med en finess och känsla, som storvarv inte kan konkurrera med, traditionell, hög kvalitet gäller för Rosättra. Avigsidan är att priset på en Linjett blir förhållandevis högt. Prislappen borde därför göra det svårt för Linjett 43 att hävda sig i konkurrensen, varför betala 30 - 40 procent mer än för ett kontinentbygge?

 

3

Men den frågan ställer sig inte Mats Gustafsson, konstruktör, båtbyggare och ägare till varvet. Hans livsluft är förnyelse och omsorg. Han tänker noga och bygger alltid en modell som provas hemma i badkaret. Och han pratar mycket med sönerna Markus, Daniel och Kristoffer, som driver familjens varv i tredje generationen.

Otroligt nog använder Mats ingen dator, inte ens ritningar. Som båtbyggare med blick för linjer, sågar han istället upp sin modell i sektioner, slår ut dessa till spant och bygger en seglande plugg – alltihop helt på fri hand.

Ljnjett43lovart

Prototypen kappseglas, men konstruktör Gustafsson blir sällan helt nöjd, han ändrar och bygger om tills sönerna säger att nu måste de börja bygga formen. Men metoden fungerar, det är Linjett 43 bevis för, den är rena snilledraget i klassen, en offensiv utveckling av Linjettkonceptet, fann juryn för Årets Segelbåt.

KÄNDIS
Historiskt blev Linjett kändis när 32:an vann stortestet One Of - A–Kind 1980 och 35:an tog totalen i Gotland Runt flera år i rad. På senare år har jämförtester visat att konceptet står sig, 2015 blev Linjett 34, ”miss Scandinavia” i konkurrens med Hallberg-Rassy 342 och Xc 35.

1

EXPRIMENTKÖL
I Linjett 43 har nyheterna dubbla rattar, rutor i skrovet, stor bredd i aktern och innovationen varierat djupgående införts. Med tillvalet lyftköl klarar 43:an grundstötning, kommer in i grunda vikar och kryssar flott, argument som låter som en saga.

4Linjettkoltrumma

3KotrummaLinjett43- Kölen kom till som ett experiment. Jag ville slippa skador om man smäller på grund och få kryssförmåga på topp. Alltså gjorde jag en djup köl med hydraulkolv, som lyfts med en knapp och slår upp vid grundstötning. Tester visar att lösningen fungerar, vet Mats Gustafsson.

SPECIELL SITTBRUNN
Som på alla Linjett mynnar på 43:an alla fall, skot och trimtampar på sittbrunnssargarna och storskotet sitter på rufftaket. Tanken med denna speciella lösning är att rorsman sköter allt och att ingen ska få en kyss av storskotet i en gipp. På köpet blir sittbrunnen ren och enkel att sätta upp ett bord i.

Nackdelen är tampröra vid styrplatsen och att en manöver tar extra tid när en tamp måste lossas eller låsas i en avlastare. Upplägget känns omständligt, men fungerar. Efter ett par slag finner den som styr, att båten de facto är ganska smidig att hantera. En bidragande orsak är att vinscharna är större än vanligt, dubbelkontroll till storskot och travare och lång skena.

5

Till det trevliga med sittbrunnen är den bekväma bredden. Här når man över med benen utan stöd av lister eller ett fast bord. Att bänkkanterna är fasade är bara ännu en typisk Linjettfiness.

10LinjettRattar11LinjettstavRattarna på 43:an har stor diameter, är i rätt höjd och medger passage innanför sargen. Fördelen med passage är att den som styr kan ha ratten mellan benen och sitta stadigt.

En annan speciallösning är öppningen i aktern. Den är inte lika inbjudande som en fällbar badbrygga, men sparar vikt och känns säkrare att kliva på. Även fören är svensk - den är lutad för tilläggning mot klippor.

RIGGNING
Masten är en storlek större än vad som krävs - för intryckets skull och för att stå garanterat stilla på havet i hårt väder. Den står stadigt på kölen, har dubbla svepta spridare och vanten inne på däck. Det sista är ovanligt numera, men medger genua och förenklar passagen.

Som på Linjett 34 och 37 skotas focken uppe på den breda ruffen och kan rullas in till självslående. Två segel i ett är ett bra sätt att spara pengar för köpare.

BEHAGLIG GÅNG
Juryn testade Linjett 43 i 4 – 5 m/sek och regn utanför Gustavsberg. Lyftkölen om 2,45 meter gav förväntat bra bett och god höjd. Glidet var behagligt, 43:an accelererade angenämt, kändes både livfull och lugn på samma gång, men behövde likväl passas i byar med spinnakern om 144 kvadrat på snäv slör.

Vid filmningen för Årets Segelbåt i 10 - 12 m/sek förvånade båten med att behöva extra vaksamhet, den broachade oväntat lätt. Varpå Mats Gustafsson justerade rodret något, och vips blev greppet gediget, båten gick enkelt att hålla även när vi provocerade den.

Linjett 43 ska klara sig på kappsegling och gjorde goda 7,3 - 7,5 knop på kryss och 8,4 på slör i testet, vilket säger att förutsättningar finns. 40 – 42 graders kryssvinkel, tyder också på bra VMG – fart mot målet. SRS är satt till 1,41.

Roderkänslan är bestämd, utan att båten känns överstyrd. Responsen och återgången med kompositrattarna var godtagbar, men kan bli superbt med lätta, men dyra kolfiberrattar.

Styrsystemet löper lätt tack vare rejäl roderaxel, självjusterande lager, stor kvadrant, avvägt antal rattkuggar och dubblerad vajer.
Linjett 43 har mer segel till vikten än 34:an och 37:an, men större stabilitet tack vare sitt bredare akterskepp, tyngre köl och bredare vattenlinje. På så vis är rätande momentet stort och juryn menar att 43:an därmed är en ypperlig, harmonisk allroundbåt.

7LinjettSalong2

GEDIGET INREDD
Inredningen är byggd på klassiskt sätt med utvald vacker mahogny, vinyltak, nåtad durk, massivträ i hyllor, hörn och luckkarmar. Känslan av kvalitet är konkret.

8

Det nya är stora skrovrutor och dito takrutor, som ger modernt ljus i salongen. Den känslan förstärks av planlösningen med långt vinkelpentry, en toalett vid nergången och en föröver, full längd på alla kojer, kartbord långskepps, dubbla akterkabiner och en rymlig förpik med hotellkomfort.

Finishen är flott med porfyllda lackytor och djuplyster tack vare traditionell oljelack. Som bonus är doften mjuk och mild ombord. Skotten faneras på plats och ger den osynliga, eleganta infästningen mot taket.

2

MODERN UPPBYGGNAD
Skrov och däck görs toppmodernt med vakuum. Det speciella är att Linjett 43 är blankare, lättare och starkare än flertalet jämnstora båtar. Skälet är NGA-gelcoat i dubbla lager, 25 mm distansmaterial och noga riktade fibrer.

Bottenbalkarna är breda, kraftiga och uppbyggda i multiaxiell glasfiber och roving.

Byggsättet och annat som inte syns leder till det högre priset än på ett kontinentbygge. Men den som jämför ordentligt ser att med 43:an följer utrustning värd cirka 400 – 500 000 kronor. Strippad till kontinentstandard skulle båten kosta cirka 2,7 miljoner, eller i nivå med tyska och franska byggen i samma storlek.

9

KONKLUSION
Att gilla Linjett 43 är att hylla klassisk kvalitet och tidlös stil. Båten bjuder på sting i gången och harmoni för hemmavatten och på långresor. Framför allt är den en bländande blandning av tradition och nytänkande och visar att Rosättras recept är rätt - småskalighet ger mer. Igen.

Curt Gelin

Kännetecken

  • Tidlös linjeföring
  • Innovativ kölkonstruktion
  • Livfull och lugn att segla
  • Traditionell trivsel i inredningen

Data

  • Löa 13,33 m
  • Lvl 11,82 m
  • Bredd 3,95 m
  • Djup 2,25 – 2,45 m
  • Vikt 8 700 kg
  • Blyköl 3 500 kg/40 %
  • Segel 98 kvm
  • Masthöjd 19,3 m
  • SRS 1,41
  • Motor VP 55 hk
  • Diesel/vatten 160/350 liter
  • Byggare Rosättra Båtvarv, Norrtälje
  • Baspris 3 350 000 kr
  • Utrustad Ca 3 700 000 kr

Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.

Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.

Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line