Nominerad i prestandaklassen:
Dansk delikatess
https://youtu.be/B3KKrIr_xV0
Mot strömmen, men en pärla. Sådan är danska snygga, slanka Faurby 360E. Smal som få nya, sällsynt välbyggd, skön och smidig att segla gör den till en dröm för fantaster.
När entreprenören Thomas Dan Hovgaard köpte Faurby Yachts år 2010 satte han som mål att utveckla varvets modeller. Men istället för att ta fram helt nya båtar förädlades de existerande, de fick genomgå en evolution, eftersom varvsägare Hovgaard anser att snabba skrov är värda att förfinas. Thomas Dan Hovgaard har sedan starten med sitt varv 2010 satsat på slanka, snabba båtar med extraordinär kvalitet.
Till sin hjälp tog han Danmarks seglingsmästare Jesper Bank som kom med input om köl, roder, rigg och däckslayout. Faurby 395 visade vägen och förra året fick lillasystern Faurby 360 samma behandling och döptes om till 360E.
Båten visades för första gången för svenska seglare på Öppna Varv 2015 och gjorde ingen sinnad seglare besviken. Finish, detaljer, utförande och det slanka skrovet drog och motiverade nomineringen till Årets Segelbåt.
Minst tre egenskaper gör Faurby 360E intressant nämligen den förträffligt utförda inredningen, den är smal och seglar väl.
Men varför så smal? Svaret har Thomas Hovgaard: 70 procent av all segling är kryss och slanka båtar är snabbare mot vinden och går bättre i sjö utan att stampa. Han kunde också ha sagt att slanka båtar balanserar bättre, att vattnet flödar fördelaktigare runt skrovet i jämförelse med akterbreda båtar. Det är också tradition i Danmark med slanka båtar sedan konceptet vann Själland Runt i många år.
NYHETER
Det nya med Faurby 360 i E-version är optimerat laminat, optimerad köl, optimerat roder och optimerad däcksutrustning. Förbättringarna har gett högre kryssfart, större stabilitet, ökat rodergrepp och stummare skrov. Och moderniseringarna märks, vid testet seglades nya Maxi 1200 samtidigt, vilket gav chans att jämföra fart. Trots att 360E är mindre, har mindre segel, lägre rigg, var båtarna lika snabba på kryss. Med sitt medeldeplacement, T-köl och djupa roder accelererade Faurby 360E väl och drog ifrån något i slagen.
Den drev inte medan den fick upp farten och i fri vind var kursen mot vinden snävare än 40 grader och bättre än för Maxin. I 3m/sek sade GPS 5,5- 6,0 knop och 6,5 – 7,0 knop med gennakern. Pressad behöll rodret greppet länge och utan att trycket ändrades. På kryss känns 360E lugn och lättdriven, lätt på vattnet och balanserar med ett svagt trevligt tryck på rodret. Manöverförmågan är fin, du har denna slanka båt helt i dn hand och även stabiliteten är väl avvägd, tack vare att vikten ligger i torpeden.
Moment för hårt väder och driv i labra brisar, ger allroundegenskaper och eftersom deplacementet är större än på andra slanka 36-fotare, går Faurby 360E troligen allra bäst i medelvind.
KONFIGURERING
I tiden är också att båten kan konfigureras med olika kölar, olika roder, olika master och olika däckslayout. I toppad ”enligt Jesper Banks” ingår kolfibermast, T-köl på 1,88 meter, focktrim under däck, kolfiberratt, rodrigg, specialvantfästen, öppen akter. Sittbrunnen är bekvämt djup med normallånga bänkar och vinner på lagom bredd för spjärn. Rorsman och gastar är åtskilda genom en skotbalk, som dock har fördelen att ge vindskydd åt rorsman. Storskotning på sargarna, selftacker och slankheten gör båten suverän att sköta själv. Aktern är stängd, men inbyggd badbrygga och steg gör inte äntring svår.
Tvåspridarrriggen går genom däck, har toppvanten i relingen, undervanten också, rod som standard och lång bom.
INREDNING
Inredningen bjuder på klassisk karaktär, utvald mahogny, djup lackglans, proffsiga detaljer och perfekta avslutningar, som vittnar om omsorgsfullt båtbygge. Det går också att få teak eller ljust trä i inredningen mot tillägg. För vänner av fint hantverk är det en fröjd med böjlimmade kantlister, infällda möbelhörn, teakdurk, klädda ruffsidor. Inte alla varv satsar så och förklarar priset.
Byggsättet är traditionellt handupplagt, ändå är båten är lättad med 125 kilo jämfört med gamla 360, tack vare optimeringen av laminatet, stålbottenram och hårt distansmaterial.
Volymen i salongen är inte som på breda kontinentbyggen, men layouten ger bra plats. Tvåmeterskojer i aktern, i fören och i salongen, tjocka skålade dynor, flott, stort bord och masten ur vägen, garanterar sällskaplighet och bekvämt boende.
Känslan av omsorg går igen även på toaletten med lättstädad modul, kantlister och överskåp och teaksäte.
KONKLUSION
Som helhet kan sägas om Faurby 360E att båten är dejligt dansk. Den seglar behagligt, har glimrande gång, särskilt i mellanvind, har betagande inredning med klassisk kvalitet och Känsla. Upplevelsen är en sagoseglare som slukar mil och som tack vare slankheten får plats i fler hamnar än de flesta andra båtar.
Curt Gelin
Kännetecken
- Behaglig seglare
- Klassisk kvalitet
- Praktiskt pentry
- Komfortabel inredning
Data
- Längd ö a 11,25 m
- Längd v l 9,70 m
- Bredd 3,30 m
- Djup 1,88 m
- Vikt 5 575 kg
- Blyköl 2 175 kg
- Segelyta 57 kvm
- Masthöjd 16,0 m
- Motor VP 18 hk
- Diesel/vatten 64/110 liter
- Varv Faurby Yachts, Middelfart
- Kontakt www.faurby.dk
- Baspris 2 488 000 kr
- Utrustad ca 2 700 000 kr
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.