Nominerad i prestandaklassen:
Raket till pangpris
https://youtu.be/Agf0CPeccFQ
FAREAST 28R bjuder på sensationella prestanda och dito lågt pris. Enkel i utförandet, men starkt byggd, trailerbar, snygga linjer och entyp gör den ovanlig och attraktiv.
Många billiga snabba entypsbåtar har lanserats genom åren. Men kinesiska FAREAST 28R tar receptet sportighet och entyp ett steg längre genom att bygga in saftiga seglingsegenskaper till lågt pris. Resultatet är att båten har sålts i 120 exemplar och i många olika länder på bara ett år. Vilket ledde till ISAF status i höstas, en sensation det också för en ny båt, och ett erkännande åt varvets förmåga att bygga inom de snäva toleranser som krävs av en entypsklass.
KONCEPT
Som båt betraktad är FAREAST 28R rena raketen och ett koncept som få varv vågat testa. Det vågade ligger i att båten är renrakad - inga kojer, inget kök, ingen toa, inte ens ruffrutor. Vitsen är att bygga billigt och med hjälp av priset göra kinesiskan populär.
Vad gäller priset kostar båten i Sverige inklusive segel, trailer, lyft till kölen, utbordare och instrument med mera cirka 595 000 kronor. Nivån kan verka hög för en båt utan inredning, men fick ett tiotal svenska seglare att köpa 2015 och worldwide finns som sagt över 120 exemplar. Dessutom gick VM-finalen i Matchracing i Fareast 28T, vilket också var och är ett erkännande för båten och egenskaperna.
Mats Runström med Nordic Yachts är både importör av Fareastbåtar och primus motor bakom framgången med 28R.
NYA LINJER
Till det nya lockande med Fareast 28R hör linjerna, som har likheter med en VO-70 i form av kryssarestäv, bredd hela vägen bak, smal vattenlinje, uppdragen öppen akter och ett kort slag akteröver. Dock har båten bara ett roder, vilket håller ner priset och beror på att konstruktörerna Simonis & Voogd anser att ett djupt är bättre än två grunda.
Ingen komfort för camping är till för att hålla ner priset medan ringspanten är perfekt passade och gör skrovet vridstyvt.
UPPBYGGNAD
För att få båten lätt och stark, är skrovet vakuuminjicerat, har limmade ringspant, isopolyester genomgående, E-glas, 10 mm PVC medan köl och roder är i kolfiber. T-kölen är lyftbar, relativt djup, har ett kort blad och en bulb av bly, som utgör båtens halva vikt. Det sista är till för att ge bästa rätande momentet. Eftersom segelytan är på hela 44 kvadrat och gennakern på maxade 115 kvadrat, förstår seglare snabbt att prestandan är på topp, relationen segelyta kontra vikt, överträffar allt annat med köl som flyter i våra vatten.
SITTBRUNN
För att fungera för kappsegling har sittbrunnen fått bra armbågsutrymme. Den upptar halva båtens längd och är bred genom att durken går nästan hela vägen ut till skrovsidan som på en jolle. Även sittbrunnslayouten är som på en jolle med alla funktioner placerade för snabba manövrer. Storskotskenan löper över hela durkens bredd och vagnen har lovartsskotning. Häckstaget mynnar på sargsidan, så att rorsman kan trimma storen i takt med att trycket i rodret minskar eller ökar.
Performancevinschar, starka avlastare och stum löpande rigg i rätt dimensioner som standard är helt linje med konceptet.
Väl placerade fotstöd, halkskyddstejp på de vinklade sittbrunnskanterna och fasad övergång mellan sittbrunn och däck, ger bra kappseglingskomfort för en besättning om fem.
RIGG
Riggen kommer från Seldén, är i aluminium, har dubbla svepta spridare, står på däck och har vanten i skrovsidan för bred stagningsvinkel och minska risken för den att knäckas. Även peket är i aluminium och sitter centrerat för att gennakern ska kunna hissas från valfri sida.
Skälet till att inte ha mast och peke i kolfiber, är att konstruktör och varv kom fram till att viktbesparingen inte försvarar merpriset. I gengäld är segelmaterialet fritt, de Fareast 28R som sålts i Sverige har segel i Technora/kolfiber.
PRESTANDA
Entyp är som bekant bästa plattformen för att bli bra. Men att etablera flottor tar tid och på kvälls och distansseglingar blir det därför SRS. Trots SRS 1,33 är Fareast 28R en potentiell vinnare. Tvåa i sin start i Tjörn Tunt 2015 och femma på soloseglingen Silverrudder säger att en pallplats ligger inom räckhåll.
Juryns utsända testade 28R i 5 -6 m/sek, vi började med gennakern och blev småvilda av hänförelse när den lätta båten omärkligt och utan ansträngning drog upp i halvplaning. Ingen tröskel, bara en skön fartökning märktes.
Oväntat bra stabilitet gav förträfflig kontroll. Pressad med gennakern behövde dock Fareast 28R passas, vi broachade präktigt ett par gånger, men det gör de flesta båtar i samma snäva läge.
Roderkontakten är helbra, bladet känns stumt och utmärkt utbalanserat. Vi gillade att båten inte är överstyrd, att rodret har gott grepp och samtidigt nätt respons. Mot förmodan kändes FAREAST 28R lugnare än vad vikten kontra segelytan antyder. Båten mera flyter fram, behöver mest guidas och är inte svår att hitta spåret med.
Likväl innebär den nätta roderkänslan att en bra logg behövs för maxfart på kryss. Farten ska ligga runt sju knop i 6 - 7 m/sek. Vi nådde 6,5 som bäst i testet inför Årets Segelbåt 2016.
På hård slör säger VPP att Fareast 28R ska nå 20 knop. 15 – 17 knop har båtar i Sverige nått, vi toppade 14,5 knop. Med andra ord: Har du aldrig upplevt fartens tjusning i en segelbåt, är det dags att känna draget i denna käcka kinesiska.
KONKLUSION
Som koncept känns Far Est 28R klockren. Farten och priset gör båten intressant, inte sedan 1980-talet har så mycket segling för pengarna gått att få. Återstår för agenten Mats Runström att ta fram ett paket med rörkojer, kök och en stuvlåda, då blir båten en cool cruiser också.
Curt Gelin
Kännetecken:
- Lågt pris
- Vindsnabb
- Välbyggd
- ISAF godkänd
Data
- Skrovlängd 8,53 m
- Längd v l 8,53 m
- Bredd 2,75 m
- Vikt 1 360 kg
- Djup 1,70 m
- Segelyta 44 kvm
- Gennaker 115 kvm
- Design Simonis - Voogd
- Tillverkare Far East Yachts, Shanghai
- Svensk agent Nordic Yachts, Bullandö
- Baspris 394 000 kr
- Utrustad ca 595 000 kr
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.