Nominerad i långfärdsklassen:
Skön mini-yacht
https://youtu.be/b023k_Kn3gM
Mottot för holländska Contest 42 CS är liv, stil, segling. I långfärdsklassen nominerades den för lyxlinjerna, byggsättet och påkostat utförande. Mesta överraskningen är glimrande seglingsegenskaper.
Det speciella med Contest 42 CS är de många valmöjligheterna. Denna lyxiga cruiser är ensam om fyra salongslayouter, fem sittbrunnar, kol eller aluminiummast och flera segelval. Resultatet är att båten kan anpassas för att passa såväl långsegling som kappsegling.
Det sista är ovanligt för en däcksalongbåt som ser ut som en lyxcruiser. Men varvet frågar retoriskt – varför ska inte en cruiser vara en flott seglare?
Den båt som visades på Öppna Varv i Ellös 2015 och den juryn testade för Årets Segelbåt var skrov nummer ett och en racingversion med kolfibermast och laminatsegel. I 10 – 12 m/sek fick vi känna på båtens kapacitet och blev mycket glatt överraskade. Av de nio båtarna som till årets tävling, var Contest 42 CS den allra bästa ifråga om seglingskänsla.
Den klarade sig väl med ett rev och fock i 12 m/sek, kändes bestämt slutstyv. Mest av allt svarade den lika bra som en enrattsbåt på styrningen med perfekt feedback, kanonbra kontakt och att rattarna frihjulade tillbaka efter slag.
Ingen överstyrdhet, lätt och tydlig roderkänsla är mycket ovanligt. Ändå har båten inga broachtendenser och det säger befarna båtbedömare att konstruktören Georg Nissen är värd en eloge för utbalanseringen av rodret.
Krasst sett är denna holländska lika angenäm att segla som vissa världsbästa danska prestandabåtar. Kryssfarten i 10-12 m/sek låg på fina 7,5 - 7,7 knop och när vi föll av tillbaks in mot Ellös visade GPS på 7,9 – 8,0 knop.
Intressant i sammanhanget är att denna 42-fotare har skapligt deplacement, 11 ton är tilltaget. Men samtidigt väger båten ett ton mindre än ett Orustbygge i samma storlek. Med en segelyta på 104 kvadrat är relationen kraft kontra vikt i samma nivå som på en Dehler 42.
Förhållandet förklarar varför Contest 42CS kändes så bra. Likväl lurar linjerna ögat, det höga skrovet och den korta överbyggnaden för mer tankarna till en lugn däcksalongsbåt. För designen svarar tyske konstruktören Georg Nissen, som gav 42:an smalt förskepp, en bredd på goda 4,15 meter, ett djupgående på 2,20 meter och en rigg på hela 22 meter.
Idén med den korta överbyggnaden är att designmässigt markera märkets moderna särprägel. Conyplex har haft framgång med stilen på sina större modeller och när man utvecklade sin instegsbåt föll det sig naturligt att anamma samma yachtlika formspråk.
Varvet ligger i Medemblik, är familjeägt i tredje generationen och drivs av att bygga med hög teknisk standard och med elegans för den internationella marknaden.
Man var tidiga med att anamma vakuuminjicering i byggprocessen för att säkerställa kontinuerlig kvalitet. Contest 42CS är byggd med den processen, vilket kan vara bra att veta när andra prestigemärken jämförs.
I begreppet byggkvalitet ingår här att balkarna är gjutna i samma svep som skrovet, för att skapa stor stadga och styrka i skrovet. Dessutom är alla skott och fronter laminerade mot skrov och däck för ytterligare vridstadga. Inte underligt med andra ord, att båten var stum och att läriggen inte slackade under press när juryn testade. Sittbrunnen i den testade 42CS var organiserad för kappsegling av den holländske ägaren med vinscharna vid styrplatsen, bänkar bakom rattarna, halvhöga sargar, storskotskenan på durken och dubblerat storskot. Fotlist fanns inte runt däcket, varför skotgasten stod aningen osäkert när focken skotades. Aktersargen är öppningsbar och har en nerfällbar trappa inbyggd för enklare landstigning.
Inredningen i testbåten var gjord i behandlad, blond ek, med liggande paneler av vinyl på huvudskottet, ljus durk och dito bänkytor. Man kan dock få mörka durkar och pentrybänk i enlighet med politiken att erbjuda en så kallad semi-custom båt.
Finishen var oklanderligt yachtmässig och sober med en modern medelhavslyxig känsla i hela båten.
Skrovrutor och rutorna runt om i överbyggnaden, gör inredningen inbjudande ljus och luftig. Salongsbordet är avsett för att navigera och för att dinera. Klaffen är extrastor och gör att 6 – 8 personer kan sitta på bägge sidor i salongen. Ingen extra soffa behövs, nackdelen är att genomgången blockeras.
Layouten i den aktuella båten bestod av dubbla akterkabiner, vinkelpentry om styrbord akterut, mittkoj föröver, toalett på ena sidan och dusch på den andra. Lite förvånande var att dörröppningarna ombord inte var stora nog att komma genom utan att vrida sig. På en långresa hade det också varit mer praktiskt med toaletten placerad långskepps, inte tvärs som nu. Även pentryt kunde varit bättre, höga kantlister, stång framför ugnen och dubbla diskhoar saknas.
Känslan med Contest 42CS är att den är rivigare än vad linjerna lovar. Det snabba skrovet i kombination med kolfibermast och byggsättet med vakuum, och den lätta inredningen antyder att båten är mer kapabel för kappsegling än långfärd.
KONKLUSION
Trots yachtkänslan och de superba seglingsegenskaperna motsvarade som sagt inte alla funktionerna ombord den standard långseglare brukar möta och väntar sig i en lyxcruiser. Vilket inte hindrar att utförandet och detaljfinishen håller absolut världstoppstandard.
Curt Gelin
Kännetecken
- Ultramodern design
- Superb seglare
- Många versioner
- Hög byggkvalitet
Data
- Längd ö a 12,85 m
- Längd v l 11,76 m
- Bredd 4,15 m
- Djup 2,20 m
- Vikt 11 000 kg
- Kölvikt 4 600 kg/42 %
- Segelyta 104 kvm
- Masthöjd 22,09 m
- Motor Yanmar 54 hk
- Diesel/vatten 230/365 liter
- Design Georg Nissen
- Byggare Conyplex, Holland
- Baspris 5 150 000 kr
- Utrustad ca 5 925 000 kr
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.