Nominerad i Familjeklassen:
Ett hem på havet
https://youtu.be/cp5FoPrH5Ms
Dufourvarvet i La Rochelle har fått framgång med sina familjebåtar kallade Grand Large och stilen går igen på nya 350. Den här båten tar begreppet semesterbekvämlighet till en ny nivå.
I takt med tiden tänjer Dufourvarvet på tidigare gränserna på familjesegling. 350 Grand Large. ersätter 335 GL från 2012 med ännu rymligare inredning, ännu mindre deplacement och samma snofsiga stil som gjorde 310 Grand Large till Årets Segelbåt 2015.
Som koncept är Dufour 350GL ett mellanting av varvets performancemodeller och semesterlinjen GL. 350:an ser nästan ut som en racer med smalt förskepp och bredden dragen hela vägen bak. På papperet är prestandan som Dufours P modeller, men för att inte framställa båten som svårseglad för en familj har den fått etiketten Grand Large.
Oavsett vad varvets tänkare haft i kikaren när de etiketterade 350, är den i sak en toppmodern seglare med litet deplacement, stor bredd, höga fribord, öppen akter, dubbla rattar, slag på skrovet och peke i stäven för gennaker och enklare på och avstigning.
Även linjeföringen, stilen på Dufour 350 GL, är modern i meningen oblyg i formspråket, men samtidigt tämligen tilltalande. Förskeppet är fartigt smalt, akterskeppet uppdraget för bästa släpp, ruta i skrovet, ingjuten snobbrand och en låg sluttande överbyggnad med rutor på taket och långa svarta på sidorna får formsinnade att bli förtjusta.
NYA GREPP
På nytt är italienske flinke designern Umberto Felci pappa till även denna Dufour och med sin bakgrund som kappseglare och kajakkonstruktör flyttade han fram positionerna för varvet tack vare konceptet med kavata linjer och nya lösningar. För ett storvarv som Dufour som måste bygga många exemplar av en ny modell, gäller att inte fastna och introducera nyheter, inte bara en ny modell.
Till de nya greppen på Dufour 350GL hör att riggen saknar akterstag. Tanken med det är att masten står eftersom vantspridarna är starkt bakåtsvepta och vanten sitter i skrovsidan. Fördelen är att storseglet breddas i toppen och får tryck som på en racer. På gott är också att bommen är fäst lågt, så att man når toppskäddan utan att stå på tå. På samma gång ökar effekten av storskotet och minskar kraften på kicken. Vilket i sin tur tillåter tunnare bom, som sparar kostnad.
Fock är standard, men smidig selftacker går att få till rimlig kostnad och med peket frestar tillval av ett Codesegel eller gennaker på rulle för full fart på öppna bogar.
SITTBRUNN
Möjligheten att komma på eller av Dufour 350GL är större än på tidigare modeller genom att den nerfällbara badbryggan är monterad lägre och på så sätt blir längre. Via den kommer man direkt i sittbrunnen och med dubbla rattar är det enkelt att fortsätta framåt och det fasta bordet erbjuder fint stöd.
Rorsman står längst bak, men kan sitta på två fällbara säten och kan lätt bli avbytt eftersom avståndet mellan rattarna är tillräckligt för två att mötas.
Ingen behöver heller oroa sig för att få en släng av storskotet eftersom det sitter på rufftaket framför nergångsluckan. På modernt storvarvsvis har Dufour satt på en hanfot istället för en skena. Lösningen sparar pengar och ger godtagbar kontroll av akterliket om kicken sätts an.
Bredden är för stort för spjärn, men med bordet monterat får gastar välkommet fotstöd samtidigt som detta ger något att hålla i när man ska dra på sig ett sjöställ under gång.
INREDNING
”Ultimat boende” säger Dufour om 350GL och kan peka på den rymliga, luftiga inredningen som flödar av ljus tack vare de stora rutorna på taket, på ruffsidorna och i skrovet. Formfolk som inbjöds av tycka om stilen berömde interiören för fräschör och elegans.
Tre versioner – minst – erbjuds med två eller tre kabiner och där köparna kan välja mellan mahognylik mörk Moabi eller ljus ek. Det aktervända kartbordet går att dra ner så att styrbordskojen får full längd och visar igen att Dufour är främst på nytänkande.
BYGGSÄTT
Skrovet är traditionellt uppbyggt i handupplagt enkellaminat med heltäckande innermodul för stadga och kölen är i järn. Byggsättet håller ner kostnaden och är vanlig på franska båtar sedan de började byggas i stor skala. Tät NGA-gelcoat är dock ovanligt och skyddar effektivt mot vatteninträngning i laminatet.
SEGLINGSEGENSKAPER
Tack vare att Dufour 350 GL är lätt för sin storlek, 5674 kilo är lägst i klassen, är den särdeles lättdriven. En puff på 2-3 m/sek räcker för att båten ska få liv och bli rolig att segla. I frisk vind gäller att ta rev och styra snävt för att utnyttja båtens potential.
Med sin bredd och sitt grunda skrov kommer prestandan allra bäst till sin rätt på härlig slör.
KONKLUSION
För lättsam segling med familjen känns Dufour 350 väl lämpad. Den gör bra fart, är livligare än de flesta i kategorin och frestar formfrälsta med sin stil och sin inredning. Ifråga om mycket båt för pengarna är den en attraktiv nykomling.-
Kännetecken
- Kavat formspråk
- Lättsam seglare
- Luftig interiör
- Pigga nya lösningar
Data
- Längd skrov 9,98 m
- Längd v l 9,00 m
- Bredd 3,54 m
- Djup 1,90 m
- Vikt 5 674 kg
- Järnköl 1 550 kg
- Segelyta 55 kvm
- Masthöjd 14,5 m
- Motor VP 18 hk
- Diesel/vatten 160/220 liter
- Varv Dufour Yachts
- Kontakt Sverige www.dufour-yachts.se
- Baspris 905 000 kr
- Utrustad ca 1 113 000 kr
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.