Nominerad i långfärdsklassen:

Råbarkad långfärdslyx

https://youtu.be/yL6fH7uV7Vg

Den ser ut att vara en råbarkad långfärdsbåt med sitt aluminiumskrov och höga fribord. Men invändigt finns en inredning som på de bästa Orustbyggena.

Tilltagen segelyta, lyftköl och hög rigg gör Adventure 55 intressant att segla.

1Adventuresegling1

Vissa båtar drar duktigt i havslängtande seglares sinnen. Adventure 55 är en sådan, skapad av seglaren och teknikern Bo Gummeson utifrån hans egna ideal om bästa båten att färdas långt med. Byggsättet, rigghöjden, exteriören gör intryck av en hårdför oceanracer och det ökar av fat-head storsegel och skrovet i aluminium.

2AdventureBoGummeson

Eftersom friborden dessutom är ommålade förmedlar båten aningar om en långfarare som tål att bryta is och tropikernas sol lika bra.

Egentligen är Adventure 55 ett koncept, ett exempel på hur en genuin och genomtänkt långfärdsbåt kan se ut. Tanken är att kunna skala båten ner eller upp som en köpare vill. Bo Gummeson har som plan att vara konsult vid ett nybygge och inte bara sälja sin skapelse.

Att bygga en 55-fotare för sig själv är en dröm, men Bo Gummeson är ingen drömmare, utan ekonomiskt oberoende efter att ha sålt sitt hydraulikföretag 2008. Han är teknikfantast, erfaren seglare och har tänkt fram konceptet under sex år, inklusive en segling t o r Medelhavet med sin och sambon Birgitta Lidgrens Bavaria 37.

3Adventuresittbrunn

SPETSKOMPETENSER

Prislappen är högre än för en Hallberg - Rassy 55, i nivå med en Najad 570, men under en Oyster 575. Jämfört med dessa, är Adventure 55, som namnet antyder, om möjligt ännu mer lämpad för äventyr.

Ovanligt för en ny aktör i båtbranschen är att varv i vanlig mening saknas. Bo Gummeson, menar att bästa sättet att bygga en drömbåt är att köpa spetskompetens där den finns. Alltså anlitade han till sin båt tyska konstruktörsfirman Breckmeyer för linjerna, ett proffsvarv i Emden för att svetsa skrov och däck i aluminium och Orust Yacht Service i Henån, i praktiken gamla Najadvarvet, för att få en inredning med klass. Seldén, Yanmar, Andersen. Yanmar, Ronstan, Jefa, Maxprower anser Bo vara bäst på sitt och valde därför utrustning från dessa leverantörer.

Hela tanken med Adventure 55 är att visa vad som är möjligt, för den som vill ha en extraordinär långfärdsbåt, medan Bo Gummeson tänker sig att fungera som byggledare åt andra som vill ha en liknande båt.

7Adventurekoltrumma

Ett exempel på hur en idealisk båt kan vara, är att flera system ombord fungerar ihop och var för sig. Hit hör kölen, som lyfts hydrauliskt i en trumma och sköts med en knapp i sittbrunnen, Men också från ett oberoende system nere i båten, strejkar det ena fungerar det andra.

Vitsen med lyftkölen är att minska djupgåendet från 3,05 meter till 1,40 meter. Ihop med de dubbla rodren innebär grundgåendet att Adventure 55 står själv vid lågvatten och kommer in på grunda vatten. Under akterdäcket finns dessutom ett jollegarage med slip för smidig sjösättning och slippa ha jollen i dävertar.

9Adventurelayout

LÄTTDEPLACEMENT

Deplacementet är på måttliga 17 ton, det är hela tio ton mindre än för ett Orustbygge i samma storlek och inte mycket för en rejäl 55-fotare. Eftersom segelytan är hela 170 kvadrat, hamnar den teoretiska prestandan inte långt under en kontinentbyggd prestandabåt.

Trespridareriggen är också prestandaorienterad genom att vara 25 meter hög, ha dubbla backstag för extrastadga i hårt väder, lågt bomfäste och fat-head stor. För att riggen ska hålla och stå stadigt sitter toppvanten sitter i sidan, undervanten vid ruffsidan. Dessutom gör backstagen gott i sjögång.

8Adventuresegelplan

MILSLUKARE

Den höga riggen ger Adventure 55 potential så det duger, särskilt för en långfärdsbåt och det märktes under testet. Båten loggade över nio knop med lite slack i seglen och kryssade i 7,5 – 8 knop utanför Ellös i 10 m/sek. Tyngden och trycket i gången är mäktig och med tre meters djup är greppet i vattnet bra med liten avdrift och fin fart mot mål.

Hög rigg, mycket segel, slankt skrov, relativt lätt köl hindrar inte att stabiliteten är god. Den breda toppen i storen vrider ut när vinden ökar och kompenserar väl. Likväl selade Adventure 55 bäst med rev vid 6-7 m/sek. Finessen med mycket segel är kapacitet att sluka mil på överseglingar och kunna hålla undan för oväder.

Känslan i rodren är bestämd, båten balanserar, hittar spåret och känns mycket trygg och säker.

6Adventurejollegarage

SKYDDAD SITTBRUNN

Den långa sittbrunnen är klädd med konstteak, har indragna vinschar framför rattarna med fallen och skoten lika bra inom räckhåll för rorsman och gast. Skotning och sättning sker steglöst med hydraulik till vinscharna, en lösning som Bo Gummeson gjorde för entrepenadmaskiner förr.

Vindrutan framför sittbrunnen ger skydd och med sprayhooden uppfälld mot sittbrunnsbågen får man fint skydd för vind och sjö. En fast hardtop är planerad för ännu mer skydd, en erfarenhet som höstens seglingar lett till.

4Adventuresalong

ORUSTUTFÖRANDE

5Adventurepentry

Inredningen är lyxigt uförd med samma perfekta detaljer, utförande och finish som på en Najad. Det betyder samma vackra utvalda mahogny, vinylklädda ruffsidor och takskivor, tjusigt rundade hörn i massivträ, böjlimmade kantlister och perfekt passning överallt.

Men Adventure 55 är som sagt ett koncept, alltså kan en köpare beställa sin Adventurebåt var de vill och få egen karaktär på den.

En verkstad akteröver är till för reparationer och gör besättningen oberoende av att uppsöka varv.

Pentryt ligger ett steg ner i gången till verkstaden och är fullutrustat för matroade. Kontoret tillika navigationsbordet ligger midskepps och dubbla stora toaletter intill gäst/gasthytten akteröver och ägarhytten i fören, är en praktisk layout för ett par med gastar. Men även planlösningen går att skräddarsy i enlighet med koncepttanken.

Med en Yanmar på 110 hk ligger toppfarten på cirka tio knop, men viktigare är att båten kan forcera motsjö med bra fart. Vilket gjordes på transporter i höstas i kuling genom Kattegatt till La Rochelle och Hamburg.

10Adventuresegling2

KONKLUSION

På erfarna seglare gör Adventure 55 ett djupt intryck, båten är stark, snabb och säker som få medan den hårdhudade profilen döljer lyxen under däck.

Curt Gelin

Kännetecken

  • Råbarkat yttre
  • Lyxig inredning
  • Snabb seglare
  • Topputrustad

Data

  • Längd ö a 16,75 m
  • Längd v l 15,90 m
  • Bredd 4,80 m
  • Djup 1,40/3,05 m
  • Vikt 17,5 ton
  • Kölvikt 6,20 ton
  • Storsegel 88 kvm
  • Genua 70 kvm
  • Masthöjd 24,6 m
  • Motor Yanmar 110 hk
  • Diesel/vatten 1200/2200 liter
  • Design Breckmeyer Yacht Design
  • Koncept Adventure Yachts, Stockholm
  • Kontakt www.adventureyachts.se
  • Pris ca 15 miljoner

Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.

Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.

Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.

 


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line