Drönarproblem lösta
Vad händer när en seglare mitt i en Transat får problem med sin drönare? Svaret hittar du i veckans avsnitt av Segling från hela världen - World on Water
Vad händer när en seglare mitt i en Transat får problem med sin drönare? Svaret hittar du i veckans avsnitt av Segling från hela världen - World on Water
Detta är det sjätte fartyget som den spanska polisen har slagit till mot där kriminella organisationer försökt att smuggla narkotika. Spansk polis har beslagtagit 13 ton kokain hittills i år.
https://www.youtube.com/watch?v=AdYTGre3fAA
Vågor är inte alltid snälla. Här vräker de en segelbåt som får problem med förseglet när de ska segla in i Kings Harbor i Redondo Beach söder om Los Angeles. De fyra ombord har alla flytvästar och överlever färden genom de brytande sjöarna. Två av de skadas i rygg och axel.
Det var en kvinna tre män mellan 20 och 50 år på hemväg från en kappsegling när det här inträffade.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/redondo2.jpg}
https://youtu.be/GBgnSlF0qZ8
Nu avbryter Draken Harald Hårfagre vikingatåget i väst. Lotskostnaderna på de stora sjöarna i USA har vuxit, och trots insamlingar har det nu blivit för dyrt att följa med Tall Ships Festival. Green Bay blev sista anhalten. Nu gäller det att komma ut i havet igen, för minsta möjliga kostnad.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/draken/avbryter.jpg}
Den moderna vikingaexpeditionen till Amerika med Draken Harald Hårfagre slåss nu med myndigheterna för att få komma i mål i Tall Ships Challenge i de stora sjöarna. När de väl tog sig in där upptäckte de att vikingaskepp inte alls är befriade från lotstvånget, som de trodde när de planerade expeditionen. Lotsavgiften var inte inräknad i projektbudgeten för Harald-expeditionen.
https://youtu.be/KKkBvMUUXbs
Draken Harald Hårfagre seglar nu uppströms floderna i Kanada för att delta i Tall Ships Challenge i de stora sjöarna. I början av juni nådde detta nybyggda vikingaskepp Amerika, 1000 år efter Leif Eriksson landsteg kapten Björn Ahlander och hans besättning i hamnen i St Antony, nära L’anse aux Meadows, där man funnit lämningarna av de gamla vikingarna.
https://youtu.be/1YfOnFjJRTk
In this week's WoW we wrap of the TP 52 Super Series Scarlino Cup, Pantaenius Sail and Power Insurance presents Part 2 of Skip Novak's "Storm Sailing Technics" this time "Heaving to", HRH the Duchess of Cambridge joins Land Rover BAR's Sir Ben Ainslie for a training sail of their AC 45F on the Solent, British Kitesurfer shows her top style in Brazil, with the 20th running of the Superyacht Cup in Palma, Mallorca coming up we look back at last years and the M32's and the sailing match race super sailors are battling it out in Newport R.I.
https://youtu.be/MaT5q7ryOyU
Klockan ett i morse lämnade vikingaskeppet Draken Harald Hårfagre Reykjavik och tog kurs på Qaqortoq på Grönland. I den här filmen från sträckan Shettland till Färöarna, där nordsjöstormarna blåste in den svenske kaptenen Björn Ahlander och hans 32 personers starka besättning från Norge, Sverige, USA, Kanada, Estland, Ryssland, Spanien, Frankrike och Storbrittanien.
TP 52:orna gör upp i Valencia, Skip Novak seglar i storm vid Kap Horn, 2016 Mercedes Benz Brighton Port Phillip Challenge Melbourne Australia, 2016 BVI Spring Regatta i Karibien och lite mer om Americas Cup i veckans avsnitt av World on Water.
Frågetecknen runt den tyske ensamseglare som i helgen återfanns död ombord på sin båt utanför Filippinernas kust börjar rätas ut.
Dödsorsaken är en akut hjärtattack, baserat på den rättsmedicinska undersökningen som gjorts av det regionala brottslaboratoriet, säger Wilben Mayor, talesperson för den filippinska polisen.
Enligt den rättsmedicinska undersökningen hade den 59-årige mannen varit död i runt en vecka när hans kropp hittades ombord på hans 44-fotare, drygt 50 sjömil öster om ön Mindanao. Segelbåten var i dåligt skick när den siktades av lokala fiskare. Masten var bruten och båten hade tagit in vatten.
Mannen har en dotter som nu ska flyga till Filippinerna för att identifiera kroppen. Polisen undersöker även dokument och instrument ombord för att försöka bringa klarhet i segelbåtens logg, uppger News55.
https://youtu.be/wI7K-v416N8
Sebastien Demestreau har rapporterat om seglingsnyheter här i Sittbrunnen. Men nu ger han sig ut ut och tävlar ensam runt jorden i Vendeé Globe i sitt nya projekt/båt FaceOcean.
https://youtu.be/dtOirqOK8Mc
Fem miljoner kronor har Postkodlotteriet bidragit med till den våldsinriktade miljöorganisationen Sea Shepherd. Just nu håller de på att bygga vad de kallar en patrullbåt, men som snarare liknar ett krigsskepp med piratsymboler.
-Vi har samarbetat med dem sen början av 2015, säger projektledare Moa Stenholm på Postkodstiftelsen. Men när jag på telefonen frågar om de tvekat på grund av miljöorganisationens arbetsmetoder vill hon att jag ska maila mina frågor istället.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/batar/shepherd.jpg}
{jumi [jumi/gbatarna2.html]}
Följ med de frivilliga sjöräddarna och fotograferna till flyktingarnas desperata överfarter mot friheten i Europa. Om att vara tvungen att välja vem man ska rädda livet på, om att släppa kameran och om desperationen hos dem som riskerar livet för att undkomma kriget. Detta var nog det mest angelägna och gripande på scenen under veckan på Båtmässan.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/gula.jpg}
I söndags räddade Kustbevakningen 64 människor från en punkterad gummibåt. De flesta hamnade i vattnet och många var nedkylda.
– Det rådde panikstämning säger Johan, befälhavare på KBV 477.
Bild från gårdagens sjöräddning. Ansiktena har maskerats. Foto: Kustbevakningen
När KBV 477 kom fram till gummibåten såg allt okej ut men det visade sig snart att de båda främre pontonerna var punkterade och att det fanns flera människor i vattnet. En räddningsinsats inleddes omedelbart och besättningen började ta ombord frusna människor ur det 15-gradiga vattnet.
– Det rådde panikstämning med gråt och skrik och många hoppade själva i vattnet och försökte simma mot vår båt säger Johan. Men vattnet är kallt och de blir riktigt tunga när de ligger i vattnet med vinterkläder och väskor.
– Det här är människor som aldrig burit en flytväst tidigare och inte vet att man faktiskt kan flyta med hjälp av dessa. Väldigt få kan simma och det blir en mycket pressad situation när alla vill ombord samtidigt.
– I detta fall var krävdes det ren råstyrka från vår sida för att få upp alla ur vattnet. För oss gäller det att vara fokuserade och gå på våra rutiner.
Av de 64 personerna som befann sig ombord på gummibåten hamnade runt 50 personer i vattnet varav flera barn och unga. Hälften av de undsatta flyttades senare över till ett grekiskt örlogsfartyg för transport till hamnen i Mytilini. Där konstaterades att tre personer var så pass nedkylda att de behövde få läkarvård. Trots att de flesta var blöta och precis hade förlorat sina ägodelar så var stämningen ombord KBV 477 ändå lugn.
– De är supertacksamma säger Johan. Många är oroliga för sina släktingar och familjemedlemmar men så fort alla är i säkerhet blir det lugnt. Barnen som skriker somnar så fort de kommer i sin mammas famn.
– Vi ser ingen minskning av båtar som kommer till Lesbos. Det är snarare tvärtom, att antalet båtar och sjöräddningar ökar. Idag måndag har vi varit involverade i två sjöräddningar där totalt 73 människor förts i säkerhet. Vi räddar liv varje dag här nere avslutar Johan som är inne på sitt andra tjänstgörningsuppdrag i Grekland.
Nu har Sjöräddningssällskapets två räddningsbåtar varit på plats på Samos i sex veckor. Under den här tiden har de räddat 377 personer. Insatsen finansieras av privatpersoner och företag som hittills har donerat över 3,5 miljoner kronor till insamlingen Gula Båtarna.
Insatsen i Medelhavet startade som en reaktion på den akuta situationen i Medelhavet.
-För oss har sjöräddning inga gränser, ingen ska behöva dö till havs. Det var självklart för oss att hjälpa till när vi fick chansen. Det är fantastiskt att kunna konstatera att vår insats redan har räddat många människoliv, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets VD.
Sjöräddningssällskapet fick möjlighet att inleda insatsen tack vare mediaföretaget Schibsteds insamlingskampanj Gula Båtarna. Privatpersoner och företag har hittills skänkt 3 507 000 kronor till projektet. Även PostkodLotteriet har lämnat ett stort bidrag till insatsen.
Det första stora uppdraget kom redan efter ett par dagar, då de båda räddningsbåtarna räddade 46 människor i en mycket omskakande räddningsaktion. Läs mer om den insatsen via länken nedan. I fredags räddades 47 personer under en åtta timmar lång räddningsinsats. De hade strandat på otillgängliga klippor på Samos sydsida utan möjlighet att ta sig därifrån. De fick räddas fyra åt gången med hjälp av en flotte och ytsimmare, eftersom det inte gick att komma intill med räddningsbåtarna. De nödställda var svårt medtagna men alla överlevde.
Sjöräddningssällskapets insatser på Samos sker under ledning av den lokala kustbevakningen. Samarbeten finns också med övriga hjälporganisationer på plats, framför allt med Hellenic Rescue Team, Sjöräddningssällskapets grekiska motsvarighet.
- Vi hoppas kunna vara på plats minst sex månader, men insatsens längd beror på hur insamlingen går. Vi kommer att fortsätta att samverka tätt med lokala organisationer för att utbyta kunskap och erfarenheter för deras fortsatta arbete, säger Andreas Arvidsson, operativt ansvarig för insatsen.
https://youtu.be/IZz9Yf5yyCk
Tidigt på onsdagsmorgonen nåddes Kustbevakningens patrullbåt KBV 477 av information om en båt i fara. Elva personer kunde räddas från en segelbåt som stod emot klipporna på Lesbos, 45 personer hade hunnit ta sig iland själva. I samband med räddningen greps två personer misstänkta för flyktingsmuggling.
Det har varit en intensiv första månad för besättningarna ombord KBV 477 i Medelhavet. Kustbevakarna har gripit fem misstänkta människosmugglare och lyckats rädda 722 människor utanför Lesbos kust.
I går utförde Sjöräddningssällskapet sina första skarpa utryckningar på Medelhavet. 46 människor räddades ur vattnet under den första dagen. Ytterligare två små barn hittades i vattnet vars liv inte gick att rädda.
Nu är Sjöräddningssällskapets båtar på väg. Räddningsbåtarna har rustats upp på ett varv i Nogersund och allt från motorer till teknisk utrustning har gåtts igenom. Nu är de på väg till Grekland för att rädda liv på Medelhavet. Film: Petter Sand
{jumi [jumi/srwstarten.html]}
Tem PE i Salona-38:an Kaninvin har tagit ledarflaggan i racet runt den kroatiska övärlden, SRW. Linda Rahm, Ronnie Edsgren och Martin Strömberg coachar 11 lag som är här både för att raca, utveckla sig och ha himla kul.
Sittbrunnen hänger med och rapporterar löpande under veckan om hur tävlingarna utvecklar sig.
Kustbevakningen kommer 1 oktober till 19 december att ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet. Uppdraget är att i Frontex Operation Poseidon stärka det grekiska gränsskyddet och förhindra att människor dör till sjöss.
Det står nu klart att Kustbevakningen ska bidra med KBV 477, en utsjöribb med goda sjöegenskaper och fartresurser. KBV 477 ingår i en serie av fyra båtar i Kustbevakningen som är framtagna för gränskontroll till havs och är delfinansierade av EU:s gränsfond.
Besättningen ombord kommer att bestå av tre svenska kustbevakare och en sambandsman, en Liaison Officer, från grekiska kustbevakningen.
– Vårt uppdrag är att upptäcka och övervaka migrantströmmarna till Grekland och att motverka gränsöverskridande brottlighet. Vi har ständig beredskap för sjöräddning för att kunna ge skydd till och rädda migranters liv. Kustbevakningens båt med besättning kommer att arbeta tillsammans med andra länders enheter i operationen, säger Lena Jönsson, generaldirektör på Kustbevakningen.
– Europas yttre gräns är gemensam. Kustbevakningens båt och besättningar ingår i insatsen tillsammans med flera andra länder för att stödja Greklands gränsövervakning. Den här båten med besättning är en sådan resurs som Frontex efterfrågar i en del av Europa där migrationstrycket är som störst. Vi ser att vi kan bidra och tillsammans kan vi göra skillnad, säger Lena Jönsson.
Arbetet och metodiken i Operation Poseidon skiljer sig från Operation Triton, där Kustbevakningens KBV 001 Poseidon deltar till och med 31 augusti.
– Med KBV 001 i Operation Triton opererar vi på öppet hav, långt från land, med ett stort fartyg som har en stor besättning. Där kommer migranterna i hundratal per båt. I den kommande insatsen i Frontex Operation Poseidon i Grekland handlar det mer om skärgårdsmiljö och korta avstånd mellan Turkiet och Grekland där det är mindre båtar som transporterar migranter. Det som förenar uppdragen är mötena med människor på flykt och i nöd och kravet på uthållighet och yrkesskicklighet från vår besättning, säger Lena Jönsson, generaldirektör på Kustbevakningen.
Regeringen fattade 30 april beslut om att Kustbevakningen får bidra i Frontex operationer med flygplan, fartyg, båtar och personal. KBV 001 Poseidon tjänstgör i Operation Triton från den 1 juni till den 31 augusti. Förhandlingar pågår även med Frontex om ett nytt deltagande för Kustbevakningsflyget vilket i så fall väntas äga rum i början av 2016.
Tidigare insatser
Kustbevakningen har tidigare deltagit i Frontex operationer vid flera tillfällen:
En ytterligare period i början av 2016 för kustbevakningsflyget, är fortfarande under förhandling.
Fakta om KBV 477
Mått
Längd 12,5 m
Bredd 3,45 m
Höjd 4,1 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement 6 000 kg
Besättning 4
Extra livräddningsutrustning i form av livflottar
Maskineri
2 x Volvo Penta D6 370
Propulsion DPH
Drivmedel Diesel
Byggnadsmaterial
FRP + Hypalon
Regionala tyska TV-bolaget SWR var i Stockholms skärgård och filmade dettta program på Möja, Muskö, Svenska Högarna etc i somras. De talar visserligen tyska, men man hör de svenska intervjuerna igenom dubbningen.
{jumi [jumi/fidel.html]}
Den holländsflaggade skonaren Tres Hombres räddade i helgen en 70-årig tysk seglare, som fått roderhaveri på sin 12 meter långa Fidel. Skonaren, som inte har någon motor, bogserade för segel tysken in till Barbados där han nu får vård.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.