Ny mössa för båtmässa
IF-båten fyller femtio år!
Då finns naturligtvis IF-båten representerad på allt för sjön med klassförbund och, inte mindre än, två IF-båtar.
IF-båten fyller femtio år!
Då finns naturligtvis IF-båten representerad på allt för sjön med klassförbund och, inte mindre än, två IF-båtar.
{jumi [jumi/afs17.html]}
Till båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö har det i år kommit fler segelbåtar än på länge. Det ser nu ut som om föreningen Segelbåtar i Sverige, som under några år kommit överens om att inte ställa upp med segelbåtar med köl på mässan, nu förlorar. Flera utställare kommer med nya flashiga jättesegelbåtar som säljer som smör i solsken, typ More 55 och Club Swan 50.
Dessutom ökar båtförsäljningen överlag, mest bland små och mycket stora båtar. Så häng på och fira våren på mässan i Älvsjö. Lördag är det långseglarseminarium med Laura Decker, kl 13:00. Live i Sittbrunnen om du inte kan komma till mässan. På söndag 13:30 kommer jag att tala om Atlanteskadern Viking Explorers. Efteråt är alla välkomna att fika vid något bord i Sail Forum och snacka om Sittbrunnen. Söndag 12.3 kommer även Micke Westin 13.30, och då tänkte vi sitta och snacka om eskadern och försöka para ihop gastar och skeppare.
Nu på lördag är förresten Curre moderator vid Sail Forum, så passa på att träffa honom och tala om vad han ska kolla upp.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/massa/massa17.jpg}
Klockan är sex på morgonen och Webbviken är insvept i ett sirligt morgondis.
Årets vaktnatt är avklarad och jag gör mig klar för att åka hem och synkronisera mig med dunkudden när jag hör att det skramlar till i grindlåset.
”Seeenare, seeenare!” klingar högt genom den svala morgonluften.
Men herrejisses, tänker jag! Sover han aldrig? Karl´n?
Erkki! Webbvikens ovärderlige hamntomte kommer knallande och ”Seeenare, seeenare” är hans finskklingande standardhälsning (Tjenare, tjenare)
”Har natten varit lugn?” Undrar han.
”Jodå!” Svarar jag sannigsenligt ”Ett fönster har gått sönder i bastun men annars har det varit lugnt som en biskopsgrav”
Erkki sken upp som en sol.
”Ett trasigt fönster”
Bättre nyhet kunde jag inte ha gett honom. Kanske de var lite för banalt men det bästa Erkki vet är när han får en uppgift att lösa, ett jobb att göra, ett haveri att laga.
Nu kommenterar Volvo Ocean Race Ian Walkers reflektioner i Seahorse om att bara ett team har kommit igång att segla inför starten i höst. Så här säger Amy Monkman, creative PR Manager på racets högkvarter:
- Tjusningen med att ha entypsbåtar är att det fortfarande finns gott om tid för team att involvera sig och bli konkurrenskraftiga. Och ett fjärde team kommer att tillkännages inom kort. Förutom det vi är helt säkra på att vi inte kommer att lämna några båtar vid kaj.
Efter sex fantastiska år i Båstad har det blivit dags för Svenska Seglarförbundet att lämna över stafettpinnen och låta årets samtliga svenska mästare i segling göra upp om titeln Mästarnas Mästare 2017 i Marstrand 14–15 oktober
I Sverige finns det ett flertal riktigt fina seglingsarenor. Mästarnas Mästare började sin resa med fyra år ute på Sandhamn, en plats som är en riktig samlingsplats för seglarna på ostkusten. Efter det föll valet på Båstad, som med sina årligen evenemang har gjort Seglarveckan lika känd som Tennisveckan på samma ort.
I nya numret av Seahorse, tar Ian Walker, vinnaren av förra Volvo Ocean Race, till orda i en krönika och sätter fingret på en punkt som följare har funderat på – hur många team kommer till start? Eller rättare - hur sent kan ett team anmäla sig och ha en chans?
Ian Walker, om någon, vet vad han talar om. Han hade de två av de viktigaste resurserna på plats i god tid förra gången – pengar och tid. I mars är det sex månader kvar till starten i Alicante.
Nu har Torbjörn Törnqvist invigt sin nya leksak, som ska plocka hem Amerikabucklan till Stockholm och KSSS. Fast det var ju mer "ut ur garaget" än regelrätt sjösättning.
Att det här inte är en helt ofarlig sport förstår man i filmen nedan, där Oracles grinder Graeme Spence åker i sjön framme i fören, och klarar sig precis från att klyvas av de framrusande foilsen.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/ac/underbord.jpg}
I lördags angjorde världens största segelyacht ”A” Gibraltar”, efter att ha lagt loss från varvet i Kiel 5 februari. Planen var att bunkra diesel i Gibraltar och snarast lätta mot Cartagena, där det sista av inredningen ska installeras.
Men så fort ryske miljardären Andrey Melnichenkos yacht lagt till, klev kronofogdar ombord med en stämning från varvet Nobiskrug i Kiel. Deras krav var på sammanlagt €15,3 miljoner för obetalda fakturor. Yachten togs i beslag och vakter placerades ombord. Först igår när summan deponerats i en Londonbank kunde ”A” lägga loss.
Replik till Göran Gabrielsson, imitatör och satiriker. Medlem i Stenö Båtklubb – SBU:s inlägg: Båtfolket slår tillbaka
Det här är, för den här gången, mitt sista inlägg i denna diskussion då jag annars riskerar att fastna i en evighetskarusell med ”Båtfolkets” outtröttliga debattörer.
Sen vore det för tråkigt om sittbrunnen.se skulle översköljas av det evinnerliga ordbajseri som detta väderkvarnskrig har utgjort i snart sju år.
Om sedan Göran Gabrielsson, imitatör och satiriker. Medlem i Stenö Båtklubb – SBU, anser att han därmed ”täppt till truten” på mig så får han gärna tro det!
Det bjuder jag på.
Jag kommer varken svara eller kommentera.
Saken är den att sjöfyllerilagen, för mig och mina båtkamrater är och förblir ganska oviktig då den inte inneburit någon förändring för oss sedan den infördes.
Förutom sedvanlig ”musikertinnitus” så har jag inget problem med hörseln och några öronproppar har jag inte ute bland kobbar och skär.
Nu umgås jag till 90% med seglare men jag kan inte minnas att diskussionen varit uppe när
någon av de 10 procenten motorbåtsförare har varit närvarande heller.
Det är ju dessutom så att krönikan Brännvin och livskvalitet inte handlar om själva lagen och/eller dess utformning.
Texten i sig avslöjar väl egentligen inte vad jag tycker om själva lagen. Jag redogör ganska torrt för vad den innebär samt en tanke om varför lagstiftaren har valt 0,2 istället för 0 som gränsvärde. Efter det går jag vidare med att, på mitt sedvanligt raljanta sätt, filosofera kring de outtröttliga motståndarna till nämnda lag. Vem och vilka som känner sig träffade?
Hmm… Upp till den enskilde läsaren.
Det låter som en saga att kunna köpa välkända nya, eller nästan nya segelbåtar billigare än genom de officiella kanalerna d v s genom märkesimportörerna. Men det är i alla fall vad göteborgsföretaget Marinpartners Båtförsäljning lockar med.
Hur det hela går till, vill företaget dock inte avslöja och storvarvens agenter i Sverige reagerar och kallar metoden för “piratimport”.
Jag får hålla med Janken. Ämnet ”sjöfyllerilagen” känns lite passerat, men det finns ju kämpar som biter sig fast och hävdar både det ena och det andra. ”Båtfolket” med Göran Gabrielsson som frontfigur driver frågan vidare och Ola L, ”profil” som profilerar sig med en mycket personlig vendetta mot Kustbevakningen som han tydligen tror hittat på 0,2 lagen alldeles själva bara för att djävlas med honom.
Fast varför skriver jag det här? Jo, för ett antal år sedan skrev jag ett inlägg här på Sittbrunnen som var positiv, men med reservationer till lagen. Inte uppskattat av ”Båtfolket”. Ett par år senare bevakade jag en paneldebatt ute på Djurgården i samband med skärgårdsmässan där en politiker blev utbuad och avbruten av några äldre herrar som inte uppskattade hans åsikter eller det jag senare skrev. Jag tog dock inte hoten som trillade in särskilt allvarligt, det finns de som utsetts för mycket värre saker. Nåja, Nu har ju Göran skrivit ett inlägg här på Sittbrunnen och det vore ju oartigt att inte tacka ja när han bjuder in/upp…
Jag ska dock nöja mig med lite faktagranskning.
Det blir nästan tragikomiskt hur präktigt vissa rationaliserar för att legitimera politikers påhitt. Innebörden av Jan Åkerströms artikel om nya sjöfyllerilagen på Sittbrunnen påminner om uttrycket: ”När far super är det rätt”. Jan Åkerström förnekar t o m att han ute till sjöss ens hört lagändringen diskuteras. Han måste burit öronproppar och skygglappar sedan 1 juni 2010. Verkligheten är i stället att det genom åren varit en stor diskussion om detta.
Riksdagsledamoten Agneta Gille (S) som själv är sommarboende på en ö i skärgården och innehar skepparexamen lyfte bl a fram den saken i ett anförande i kammaren i jan 2014 (finns på YouTube). På senare år har visserligen protesterna klingat av alltmer - till en vrede i det tysta. Noterbart är att ca 8 av 10 på båtmässan Allt för sjön som passerar organisationen Båtfolkets monter skriver på mot lagändringen, därtill fyllde båtmässan tre hallar förr men bara två numera. Skärgården är därtill ganska öde nu för tiden - vilket även Kustbevakningen slagit fast. De som helt tröttnat på förmynderiet har uppenbart lämnat fritidslivet till sjöss. Enligt fakta från Transportstyrelsens båtlivsundersökning vistades 1,5 miljoner människor till sjöss 2015 - en nedgång med 1 miljon människor från 2010 (40%!) då nya promillelagen infördes.
Det kommer faktiskt lite segelbåtar till Älvsjö, trots bojkotten från segelbåtskartellen. Och ännu roligare är att man kan bygga sin egen klubboptimist.
Många båtklubbar har ju problem att få igång ungdomsverksamheten och här kommer en chans att börja redan på båtmässan med att hjälpas åt med att snickra ihop sin egen optimist från en byggsats, precis som alla gjorde på 60- och 70-talet. Det är seglarförbundet som står bakom den här optimistutmaningen.
https://youtu.be/BNPNgVX7vQM
Den 26 maj börjar Round Robin, alla mot alla, på Bermuda, för atty ta ut vem av de flygande katamaranerna som ska utmana Oracle om den gamla amerikanska koppen. Vi får se om Artemis kan få hem den till Sverige i den avgörande matchen som börjar 17 juni..
En cool animering av hur det kan komma att se ut i sommar.
Henrik Arnstad är inte bara journalist och historiker som har undersökt Sverigedemokraternas fascistiska rötter. Han är också en hängiven seglare på sin Pelikanen. Och nu har han kollat in svenskheten i sjömansvisornas värld. På kvinnodagen 8 mars håller han ett lunchföredrag på Sjöhistoriska 11.30. Det måste vara intressant. Ses.
För 10 år sen köpte jag min båt på Gåshaga, Lidingö och Pelle som jag köpte den av hyrde ut den fem halva somrar och jag hade gratis segelbåt den andra halvan. Jag har inte begripit varför inte fler nappat på den geniala idén, och sen tröttnade Pelle. Men nu kör Anders igång igen med Dufour och Bali. Och inte bara lokalt, utan över hela världen.
- Vi blir ”glokala”, d v s satsar på lokal service, försäljning och charter i Sverige kombinerat med ett globalt nätverk unika seglingsupplevelser runt om i världen, säger Anders Almén, ägare till Gåshaga Marina.
{jumi [jumi/kalledehler.html]}
Det händer inte varje dag att seglare får chans att på djupet höra hur storvarv tänker vid utvecklingen av sina nya modeller. Men nu på lördag 18 februari ges ett unikt tillfälle att träffa Karl Dehler i samband med en träff på Balingsholms Konferens i Stockholm där Karl föreläser.
1963 startade Willi Dehler, Karls pappa, Dehler Yachts. 1984 vann Karl Dehler VM i en Dehler db2. Han kappseglar fortfarande och är också Projektchef på Hanse Yachts. Det betyder att Karl är projekt-ansvarig för alla Dehler-modeller som produceras.
Träffen är öppen för alla seglare som har intresse av Dehler. I samband med föreläsningen genomför Dehler Club Sweden sitt årsmöte! Mer info finns på Dehler Club Swedens Facebook-grupp.
I lördags korades för femte gången Årets bästa segelbåtar i Sverige på Båtmässan i Göteborg inför en entusiastisk publik.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.