båtar och varv

Oceanis 35

Överraskande rask

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båttmässan)

Den går på tvärs med klassiska ideal om linjer i båtar, Oceanis 35 är kantig, hög och bred. Ändå överraskar denna ultramoderna familjebåt med bra gång i bris och trendiga utrymmen.

Att Oceanis 35 är annorlunda även för att vara en ny familjebåt, framgår inte bara av den speciella stilen, det låga priset och en rad nyheterna och utrymmena. Inte heller av att den har sittbrunnsbåge och fällbar badplattform. Det nyaste är att inredningen kan kompletteras från strippad dagseglare till välutrustad familjebåt.

Läs mer: Oceanis 35

Sun Odyssey 349

Vältänkt familjerecept

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Vissa nya båtar frestar direkt. Så är det med Sun Odyssey 349, där omvänt språng, rundade linjer, chines, låg vikt och adekvat rigg ger förväntningar om ovanligt god segling.

Läs mer: Sun Odyssey 349

Dufour 310

Proper välseglare

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Dufour 310 GL är osannolikt rymlig för sin storlek och har samma trendgrepp som i större båtar. Som semesterbåt har den dessutom ovanliga, kvicka, hala seglingsegenskaper.

När en del varv slimmar nyheterna, försöker Dufour välja andra vägar. På Dufour 310 Grand Large har varvet ökat i byggkvalitet, materialval och finish, utan att öka priset motsvarande.

Läs mer: Dufour 310

Xc 35

Fräsch traditionalist

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Trogen traditionen har X-Yachts försett nya Xc 35 med mycket tryck och topputrustning. Båtens stora charm ligger ändå i den ovanligt rymliga och fräscha salongen.

För seglare sålda på både prestanda, komfort och solid gång, är Xc 35 en superintressant nyhet eftersom segelytan är störst i klassen, deplacementet likaså. Tilltagen skrovbredd och höga fribord borgar dessutom för förnämlig innervolym.

Läs mer: Xc 35

Amel 55

Superspecad långfärdslyx

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Sedan 1968 har franska Amel byggt båtar efter samma recept – exceptionellt solida långfärdsbåtar med mittsittbrunn, styrplats under tak, kollisionsskott, fasta räcken runt däck.

Att lätta ankar och segla iväg går inte alltid ens med lyxiga långfärdsbåtar. Utom med en Amel, där allt, även en veckas genomgång vid varvet i La Rochelle ingår. Inte underligt därför att folk som seglar långt, sätter Amel högt.

Varvets nyaste, Amel 55, tål jämförelser med andra solida byggen i samma storlek. Skälet är att denna nyhet på långfärdshimlen är resultatet av 47 års samlade erfarenheter. Allt går tillbaks till 1968 när båtbyggaren och seglaren Henri Amel startade sitt varv i La Rochelle, fast föresatt att bygga bättre båtar för långa färder än någon annan.

Läs mer: Amel 55

Oceanis 55

Dynamisk trendsättare

Oceanis55seglar1

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Med former som på en racer, metalliclackat skrov, låg överbyggnad, sittbrunnsbåge, rutor i skrovet och djärv bredd tar Oceanis 55 begreppet mainstreambygge till en ny trendnivå.

Storheterna fart kontra utrymmen brottas designers med när storvarven beställer en ny båt. Den nya kan inte längre vara en makeover, utan måste vara ny från scratch och nyskapande.

Så var det för Jean Berret när han ritade Oceanis 55. Han är pappa till många Oceanis åt Beneteau sedan dessa cruisers introducerades på 1980-talet. Idag svarar storbåtarna för 70 procent av fabrikens försäljning och uppgiften för monsiuer Berret gick ut på att skapa en ersättare för Oceanis 54, byggd sedan 2009 och som sålt bra. Snabbare, snyggare och större var kriterierna som sattes upp.

Läs mer: Oceanis 55

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.