båtar och varv

segelbåtstest

tysk- och fransktest

Webbsajten Hamnen håller nu på att slå ut Curt Gelin som Sveriges främste båttestare. Missa inte Claes Olivecrona när han i stram tysk uniform provkör nya Bavaria Cruiser 40, helt utan flytväst.

Inte heller när han dukar upp franska baguetter i Jeanneau 33i fegar han ur med en flytis, fast han påstås lova. Bakom kamera och klippdatorn döljer sig Gustav "Lumiére" Morin.

Kommentarer

ny långbåt

längsta segelbåten

Dream Symphony kommer att bli den största segelbåten någonsin, 462 fot lång, 141 meter. Dessutom är det en träbåt som ska byggas i turkiet av Dream Ship Victory under 2011. Projekteringen gör Dykstra & Partners i Nederländerna och utseendet står Ken Freivokh Design för.

Kommentarer

Jeanneau 40+

linjeskarpa solresor

Franska Jeanneau lanserar nu helt nya Sun Odyssey 439, designad i samma  stil som Sun Odyssey 409 med  skarpa kantiga linjer på skrovet. Detta ska ge både snabba seglingsegenskaper och stor innervolym. För designen står Philippe Briand.

Enligt Jeanneau är detta en båt som passar bäst för segling utomskärs. Hon har goda prestanda men ska ändå vara relativt enkel att segla även för en liten besättning.

Riggen har en stor 105% fock som man för några kronor extra kan få självslående, istället för genua. Det går dock att beställa traditionella riggningsvarianter med upp till 140% överlappande genua.

Båten har en kraftfull 54 hk Yanmardiesel, som ska en fart på över 8 knop.

Kommentarer

fusktilläggning

hamnfusk

Tänk att svänga runt och gå in sidledes mot kajen i en trång hamn. Franska Jeannau har nu tagit fram ett fusk för att klara det. Lägg märke till att på videon behöver man inte ens förtöja båten.

Tillsammans med ZF Marine Industrial Group som jobbar med växellåds- och transmissionsteknologin, har Jeanneau tagit fram ett system som gör tilläggning i hamn superenkel. Med systemet kan segelbåtsdrevet roteras hela varvet runt sin egen axel, gå sidledes, eller fram och tillbaka med ett enkelt grepp.  På ”Dock & Go” som det kallas är det ett drev tillsammans med bogpropellern som gör arbetet. Men  också båtens roder är styrt via autopiloten som är kopplat till joysticken.  

I första omgången kommer systemet att vara tillgängligt på Jeanneau´s båtar över 44 fot, men senare lovar de det också  i mindre båtar.

Kommentarer

sent operativ

försenad skokartong flyter

Kustbevakningen försvarar sig nu mot anklagelserna om förseningar för de tre nybyggda fartygen. De har lämnat in en redogörelse till regeringen som hävdar att samtliga tre fartyg är operativa inom alla Kustbevakningens verksamhetsområden. När det gäller KBV 001-seriens nya förmågor, som nödbogsering, storskalig brandsläckning och kembekämpning, är dessa dock begränsade tills dess att de planerade utbildningarna är genomförda under första halvåret 2011. Inriktningen är då att minst två av fartygen alltid ska vara bemannade, operativa och till sjöss.

– Regeringen ville att vi skulle ta fram en fartygsform som kunde arbeta i dåliga förhållanden. När vi skulle sätta igång med arbetet satte vi något som liknade en skokartong på bordet och sedan designade vi fartyget själva, säger befälhavaren Kjell Göthesson till Lysekilsposten.

Han fortsätter:
– Detta projektet var en fantastisk chans för mig och jag behövde inte tänka efter många sekunder för att tacka ja.

KBV 001 Poseidon kostade 350 miljoner och den började byggas i Rumänien 2007. Den stod klar i somras och har extrema hjälpmedel.

– Fartyget kan ta upp tusen kubik olja och förvara den, den har även stora resurser vad det gäller brandbekämpning. Vi kan också bogsera en 150 000 ton tung tanker i storm utan att den driver upp på land. 

Det första fartyget, KBV 001, Poseidon,  levererades 2009 med en försening på cirka tolv månader. Även KBV 002 var försenat cirka tolv månader och för KBV 003 uppgick förseningen till cirka sex månader. KBV 001 hade vid övertagandet en lista på 200-300 restpunkter som enligt överenskommelse med varvet och med godkännande från Norske Veritas klassningssällskap och Transportstyrelsen skulle åtgärdas vid hemkomsten och under avtalat garantiår. På KBV 002 och 003 kunde de flesta av motsvarande brister åtgärdas löpande under byggnationen på varvet. Återstående brister kommer att åtgärdas under garantiåret.

Kommentarer

2000-talets båt

2000-talets segelbåt

 JP54 är en båt som ska segla snabbt, men också vara en fritidsbåt. Svängkölen sticker 3,5 meter men vinklas upp i lovart. Även inredningen svängs upp i lovart under segling. Men i hamn kan de svängas åt var sitt håll, så båten ligger lodrätt och ändå inte alltför djupt, "bara" 2,5 meter.

Nio ton väger det Nya Zealändska åbäket och när seglen inte är upp drivs den av en elhybridmotor som kan ladda batterierna från propellern.

Kommentarer

Sittbrunnenfilmer