I en tid när konjunkturen ser ut att bli sämre, fortsätter Hallberg-Rassy i Ellös målmedvet med sin nya 69-fotare - det mäktigaste bygget någonsin från ett svenskt segelbåtsvarv. För att få en uppfattning om storleken och byggsättet besökte jag plastfabriken i Kungshamn och kunde se första skrovet färdiggjutet med balkar och stringers.

Mäktigaste bygget redo att inredas.

69balkar

Germàn Frers har på nytt designat och konstruerat, där skillnaden mot tidigare HR-byggen är storleken på balkarna i skrovet och i bottenstråket. De på sidorna är ihåliga, höga och de i kölstråket är fler, större och tätare placerade.

Det tålamodskrävande arbetet med att få finish på skrovets insida pågick för fullt vid mitt besök. Tre man i dräkter och friskluftsmasker, slipade de stora ytorna. I nästa steg skulle skrovet topcoateras två gånger med mellanslipning för att få ytan slät utan uppstickande glasfiberstrån. Därefter restes skotten, motorn och tankar monterades och däcket lyftes på plats.

69akter

Nytt är att huvudskottet vakuumgjuts för att klara krafterna från 48 tons deplacement. I övrigt är laminatet handupplagt med vätande rulle, en metod varvet använder för att få skrov som tål mycket. Därför fungerar inte vakuumgjutning eller kolfiber, laminaten blir inte tillräckligt tjocka, i meningen stryktåliga, anser man. Ännu fler riktade fibrer ökar också skrovstyrkan.

Dessutom används vinylester genomgående i laminatet och inte bara i ytterskiktet. Segare, tätare, starkare är motivet, säger Tomas Tryggvebo på plastfabriken.

Vakuumskott

En del anser att varvets byggsätt gör båtarna tyngre än andra cruisers. Men allt i en Hallberg-Rassy är kraftigare, motorer och tankar är större, mast och rigg är grövre, vanten också och inredningen äkta vara utan fuskmaterial.

roder

Rodervakuum

Som alltid med en HR-båt är det lätt att gilla linjerna. Germàn Frers har en osannolik medfödd förmåga med varje ny modell som hans designbyrå i Buenos Aires tar fram åt varvet i Ellös. Även 69:an behagar blicken och linjerna skiljer sig mot vad exempelvis Swan producerar.

Till det lockande med 69:an hör det slanka, uppresta förskeppet, fördelningen av deplacementet, riggen och språnget. Tillsammans ger dessa faktorer sköna aningar - hur mycket fart, hur mycket stabilitet och hur mycket kraft kommer 69:an att ha? En titt i Frers VPP-diagram ger en antydan - runt nio knop på kryss i 6 - 7m/sek med 40 graders TWA. Plus stor stabilitet, där 50 000 kgm lovar ökar förväntningarna om maffiga prestanda och särdeles god gång.

plats69

Bygget av 69:an motsvarar ett antal 40-fotare, varför man kan undra om motivet till en så stor, ny modell.

- Trenden går mot större båtar, 44:an säljer bra och även i Sverige. Vi kände i luften 2021, att intresse finns för en ny större modell, en ersättare till 64:an, sjösatt 2016 och byggd i nio ex. Vi tog kontakt med Frers, och fick en design med lite rundare akterskepp, flushdäck framför masten, dubbla roder, större sittbrunn med mera.

- Planen är att visa en tom 69:a på Öppet Varv 2023 och ha den mitt i hamnen. Första färdiga exemplaret ska vi segla i början av 2024.

372parad

- Orderläget är fortsatt gott, vi har beställningar ett och halvt år framåt. Men det tar längre tid att få nya kontrakt, särskilt på de mindre modellerna. Som en följd har vi stoppat 310. Efter 132 ex sedan 2009, blev den för dyr att bygga.

Teaklager

- Att gå runt i produktionen, se cirka 25 båtar byggas och följa flödet av material, är alltid givande för en seglare. Ibland sägs att antalet arbetstimmar per modell är stort på grund av allt snickeri och för att de byggs med däcket på. Men en rundtur på varvet avslöjar otaliga tidsbesparande moment som automatlackning av trädelarna, förmonterade teakdäck, fördraget elsystem, förberedda motorer och att däcket på, sparar plats i monteringen.

- Likväl ökar omloppstiden på båtarna, vilket beror på all avancerad utrustning som beställs av köparna. De vill kunna vara oberoende och väljer till elverk, frysar, induktionsspis, AC, värmare, eltoaletter, tvättmaskin, diskmaskin, watermaker, dockningssystem, extrastor batteribank och givetvis ”knappsegling”. Vitsen med alla system, är att båtarna kan seglas på två eller solo. På nya 69:an har man dock förberett med en besättningshytt.

- Komponentbrist drabbade även Hallberg-Rassy våren 2022. Tack vare lojala båtbyggare och mycket övertid klarade man leveranstiderna, ett heligt löfte sedan 1973 med Monsun 31.

Varvet står stabilt. Omsättningen 2021 hamnade på 351 876 Msek med en vinst på 30 464 Msek och 157 anställda. Inga skulder finns och inga utomstående ägare. Den ställningen har få andra varv, inte ens ute i Europa.

Hur Hallberg-Rassy fått sådan framgång, kan man ana i boken Båtbyggaren Christoph Rassy. Eller vid ett besök notera hur Magnus Rassy ibland börjar dagen på sin 50:a i hamnen och inte tvekar att provsegla ens i hårt väder. Den sortens engagemang, att leva med och för båtarna, har inte många varvsledare/ägare.

Beträffande framtiden tror Magnus att inomhusmässorna minskar i betydelse.

- Det gick bra att sälja trots pandemin. Öppet Varv och Dusseldorf är bäst för vår del och 2023 visar vi fyra båtar i Dusseldorf. Men även den mässan kan vara i gungning, då varken Hanse, Dufour eller X-Yachts ställer ut.

- Vårt största bekymmer är prishöjningar på allt. Förr justerade vi priserna halvårsvis, men idag måste vi göra små, tätare prishöjningar. Och teak går inte att köpa. Därför erbjuder vi syntetiska Eco-däck.

- Ytterligare en fördel har Hallberg-Rassy i utställningshallen på varvet. Oavsett väder och årstid kan man se på båtarna och myllret i monteringen. Från december finns dessutom 69:an att falla i trans för.

Curt Gelin

 

Båt

HR 69

HR 64

Löa

22,2/20,9 m

19,85 m

Lvl

19,70

17,53 m

Bredd

5,89 m

5,17 m

Djup

2,70 m

2,50 m

Depl

48 ton

36 ton

Kölvikt

18,1 ton

12,7 ton

Mast

31,3 m

27,4 m

Segel

224/257 kvm

173/232 kvm

Design

Germàn Frers

Germàn Frers

Motor

VP 300 hk

VP 300 hk

Diesel

2 200 liter

1 800 liter

Pris ex moms

52 719 000 kr

30 377 900 kr


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line