Vassaste båtarna i Gotland Runt 2023
På söndag startar årets höjdpunkt för många bitna seglare – Gotland Runt och som vanligt dras ett antal nya och stora båtar att vara med.
På söndag startar årets höjdpunkt för många bitna seglare – Gotland Runt och som vanligt dras ett antal nya och stora båtar att vara med.
Najad har som bekant flyttat tillbaks till Henån, där inredning och montering nu sker av varvets modell Najad 450 CC med tillnamnet Next Generation. Den är i grunden 440 från 2006, som blev 450 CC 2008 och har byggts i totalt 17 ex i versionen AC med aktersittbrunn och 40 ex som CC med mittsittbrunn.
En allt vanligare syn är båtar som bara lämnats vind för våg. I min hemmahamn Bullandö Marina bogserade någon för tre år sedan in en First 456 och lämnade den vid gästkajen utan att meddela något. I oro för att den skulle sjunka under vintern togs denna en gång attraktiva cruiser/racer på land. Där har den stått sedan dess och fortfarande utan att någon gjort anspråk.
Allt för Sjön kallar sig i år för Sveriges populäraste båtmässa, ett epitet som ger förväntningar och som knappast går att diskutera. Att gå runt ett varv för att se på segelbåtar och klassiker tar inte lång tid, men är ändå givande. Ingen annan mässa är som Allt för Sjön. Som mötesplats är mässan en emotsedd träffpunkt efter tre års paus under pandemin.
På ett föredrag nyligen om båtutvecklingen de senaste 100 åren, presenterades olika banbrytande konstruktörer, reglernas inverkan på båtarna och ett antal framstående båtar. Samtidigt fick SRS en känga.
” En Kalle-Anka regel” sade föredragshållararen, tillika båtkonstruktör om systemet. Hans argument är att SRS inte tar hänsyn till faktorn stabilitet och systemet inte är transparent.
Av alla kända kompetenta konstruktörer i Europa är Niels Jeppesen en, som jag har följt i över 40 år. Första gången var 1979 vid testet av X-79 och senare samma höst när båten vann min One of a Kind Regatta 1979 i Lysekil över Express, Maxiracer, J/24.
Som gammal göteborgare är det alltid gott att komma till Västra Kusten och besöka olika varv för att se vad de håller på med. Min tur började senast på Ringön och Marinskroten aka Utbildningsrederiet/Göteborgs Skeppshandel för att se vad detta udda båtföretag håller på med.
Vissa båtprojekt tar sin tid att bli klara. Som Aspect 45, initierad och finansierad av kappseglaren och el-entrepenören Rolf Tannergårds utifrån hans idé om hur den perfekta kombon av racer och familjebåt ska vara. Efter att ha utvecklat och kappseglat Aspect 40 växte hans aptit på en ny större båt efter ungefär samma koncept, men packad med nya lösningar för att få den nya superenkel att segla.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.