För alla som vill ta del av det idag mest avancerade båtprojektet i landet, rekommenderas att besöka Sandhamn nu i helgen. Då visar Shogun Yachts upp 50-fotaren och välkomnar ombord alla som vill ta del av spetskunnandet, som Håkan och Oscar Södergren och Linjettvarvet har åstadkommit. Även den nya kommande Shogun 43 kommer att gå att ta del av i form av ritningar och specifikationer.
- Vi är särskilt stolta över att ha nått och tillochmed underskridit den planerade vikten på Shogun 50. Med mast, segel, inredning, motor, elvinschar och några kilometer skot och fall hamnade vikten på 7 898 kg. Och detta är vidimerat genom att båten är inmätt i ORCi, som tar hänsyn till flytläget, det faktiska deplacementet, inte efter någon Kalle Anka regel, brukar Håkan Södergren förklara fryntligt för tvivlare.
På grund av Corona har säsongens kappseglingar ställts in och enda resultatet hittills för Shogun 50 är av det skälet ORCi EM i Oxelösund och Sandhamnsregattan 2019. I Oxelösund slog beställaren Mats Bergryd med Martin Angsell som rorsman och Björn Forsberg som skeppare och samordnare fartrekord – 24,1 knop - under en uppvisning inför publik. Resultatet sammanlagt blev inte bland de bästa, men berodde mer på tidsbrist i förberedelserna än på båten. Målet med deltagandet var att testa båten och på den punkten fick alla inblandade en mängd feed-back, som lett till justeringar bland annat på riggens uppspänning.
Vänner med konstruktör Södergren bjöds in igår torsdag för att få känna på Shogun 50. Ihop med ett antal andra goda seglare och under ledning av skepparen på Lady Killer 4.0 Björn Forsberg, beställare Mats Bergryds utförare, stack vi ut från båtens hemmahamn Saltsjöbaden. Vi fick en fin kryss ut på Ingaröfjärden i perfekta 4- 6 m/sek och var och en av oss erbjöds styra och tycka.
I vanlig ordning var jag särskilt observant på roderkänslan. Eftersom Shogun 50 har begåvats med dubbla roder hade jag inga förväntningar på traditionell feedback, som kan berätta om jag styr för högt eller för lågt. Inte heller den här båten har denna gamla känsla, men ett litet och trevligt gensvar finns ändå. Bästa svaret på om båten seglas rätt, är loggen – 8,4 knop visade den när jag accade och hittade spåret.
Jag gillade även att lagringen av rodren är så bra, att sättningar i sjön och vågor känns och att inte det minsta svikt eller knip existerar i systemet.
Kontrollen är mycket bra, vi har provat att provocera båten, men den skär inte upp. På förra Ladykillern räckte den med en vindby för att tappa kontrollen, kan Björn berätta för nyfikna i helgen.
När vi föll av och satte Code 0 seglet på 145 kvadrat, såg jag snart över 10 knop på snäv slör och gamla bekanta skär på Nämdöfjärden svischade förbi så fort att Björn måste hålla koll på kursen.
Konstruktionen med sänkköl är superstark, likväl är det absolut förbjudet att gå på grund, alltså håller jag koll via plottern, sade Björn lugnt på min fråga hur nära grund och uddar vi kunde gå och vad som skulle kunna hända vid slarvig navigering.
Ett annat tecken på båtens styrka är att läriggen inte slackar alls. Jag gick fram när pressen var stor, men fann att vanten var stumma.
Värt att veta är att inga kostnader sparats för att toppa Shogun 50. Ett antal av de bästa inom svensk segelbåtskonstruktion har varit med i bygget och som sagt - ta dig till Sandhamn och ta del av det mest maxade i segelbåtsväg, du kan hitta på våra breddgrader.
För mer kontakt – meddela Björn Forsberg på 070-5719051
och få en specialvisning på söndag. Längre fram blir det även chans för intresserade att testsegla Shogun 50.
Data Shogun 50:
Skrovlängd 15,24 m
Vattenlinje 14,20 m
Bredd 3,90 m
Djupgående 3,31/2,00 m
Vikt 7 898 kg
Kölvikt 2 800 kg
Masthöjd 21,86 m
Storsegel 74 kvm
Fock 68 kvm
A2 Gennaker 223 kvm
SRS 1,336
ORCi GPH 475,2
Motor VP 40 hk
Konstruktör Håkan & Oscar Södergren
Byggare Shogun Yachts, Linjett
Beställare Mats Bergryd
Kontakt www.shogunyacht.se
Pris med allt ca 20 Msek