Gamla Gotland Runt seglare kände igen sig i Sandhamn när över 200 båtar lade till inför starten.
Som på 1980-talet gick det sånär att gå från ena sidan av hamnen till den andra från båt till båt. Samma sak på Lökholmen, även där var fullt med båtar. Och på Telegrafholmen.
Antalet anmälda båtar var bättre än väntat med tanke på förra årets hårda väder. Hur många som kommer att fullfölja vet vi på onsdag-torsdag. Detta eftersom väderutsikterna inför starten var illavarslande med nordostlig kuling och kraftigt regn söndag eftermidddag och natten till måndag. En mer noggrann prognos från seglingens metorolog Måns Håkansson antydde dock mindre vind till att börja med och upp till rundningen utanför Svenska Högarna, vilket bådade gott för denna världens största havskappsegling. Men det blev kryss, ihållande regn och ökande vind upp till 15 m/sek.
Följden blev att 24 båtar bröt av olika skäl som skörade segel, sjösjuka, riggproblem.
Intressant med årets segling är att hela 68 båtar - 30 procent var utländska. De finska ledde i antal, följd av tyska. Störst av alla var 175-fotaren Ravenger, följd av svenska 100 fotaren Gaia, en Spirit 100, tyska Knierim 86, norska CNB 76 :an Ender Pearl, VO 70:an Tschuss, tyska Tolvan Anita på 62 fot, TP 52 Ran Niklas Zennström med SWE i seglet och svensk vimpel i aktern.
Flertalet båtar var dock i normal storlek, åtskilliga 35-45 fotare ställde upp och många startade med full besättning. 11 pers seglade på 36-fotaren PRO4U skeppad av Patrik Forsgren och igen navigerad av Roger Nilson. X 41 Oxygen skeppad av Patrik Björklund hade mönstrat 14 man som besättning inklusive Thomas Blixt, ett gammalt ess vad gäller havskappsegling.
Starterna gick i lätt vind och kryss när 28 double handbåtar gav sig av först. Bland dessa fanns Vitesse, en spritt ny J/99 med Philip Schröderheim och John Ryott, två seglare med vana från många tidigare Gotland Runt, Fastnet Race med mera och som har fysik och vinnarvilja. En reva i storen första natten tog tyvärr timmar att laga i väta och vind, vilket tyvärr förtog deras chans till pallplats.
Flest båtar seglade SRS - 136 båtar och där fanns de största. Hit hörde 175 fotaren Ravenger med Klabbe Nylöf som skeppare åt ägaren Roger Samuelsson. De hade kunnat sätta nytt banrekord, men strejkande hydraulik till förseglen tvingade dem att bryta tidigt. Istället blev tyska VO 70 Tschuss ny rekordhållare med en snittfart om 14,2 knop och det räckte till prestigen att bli först i mål. Båten har varit med i Volvo Ocean Race som Groupama. Nu var några seglare med från den tiden - Magnus Woxén, Neal Mc Donald, Stu Bannatyne. Seglingen tog Tschuss 24 timmar 27 minuter 35 sekunder, vilket Magnus förklarade med att vinden var rätt – frisk halvvind och ingen kryss.
Alla hade olika mål med att ställa upp. För en besättning handlade det om att havskappsegla för första gången och få uppmärksamhet genom att en sponsor, Skippo, köpte in en negligerad 31-fotare, satte den i seglingsskick och tog med en känd äventyrare ombord. Konceptet lät roligt och rätt, men även vågat. Redan på väg upp mot Svenska Högarna slog läckage ut elektroniken och en vinsch gav upp, varpå den oerfarna besättningen klokt valde att bryta. Frågan är om de unga hört om navigering med kompass, sjökort och död räkning så som skedde på Gotland Runt före år 2000?
En som tänkte på seger var Rolf Tannergård med sin avancerade Aspect 45. Han ville ha revansch efter att ha fått bryta 2023. I år hade Rolf med sig VO-seglaren Martin Strömberg, vilket innebar att förutsättningar fanns att nå målet- att vinna SRS. De seglade den svarta, slanka båten snabbt, men blev femma i klassen och 22:a totalt.
I förväg såg det ut som att en Scampi kunde vinna. Välkända Boj-Boj med Peter Forslund var med för 41:gången, hade nu konkurrens av en annan fin Scampi - Calypso med Niklas Hudin. Boj-Boj hade lägre SRS – 40 minuter skulle skilja på seglad tid. Dessvärre fick Boj-Boj bryta sedan man tappat bägge spinnakerbommarna över bord, varpå Peter ansåg det meningslöst att fortsätta och styrde hem till Styrsvik.
På 1980-talet hade Scampi och Ballad egna klasser, i år var de två minsta båtarna Hux Flux, en X-302 med Anders Rehn och Bohemia en Omega 30 styrd av Emma Haglund.
Utmaningen för dem låg i att segla rätt relativt det stora vindskiftet på måndagsnatten från lätt nordost vid starten till hård nordlig och tolv timmars hällregn i höjd Svenska Högarna. Och sedan att komma förbi Hoburgen när lågtrycket hade passera, fått vinden att vrida över till sydväst och ge kryss utmed Gotland.
Lite hårdraget blev Gotland Runt 2024 på sätt och vis ett navigatörernas race. Bäst routing kunde vinna och meriterade Odd Lindqvist, som körde för 51:a gången, visade på nytt vad rutin betyder. En tredje plats i ORCi B blev det för Magic Mix, en X-41 skeppad av Patrik Björklund. Tvåa blev en annan, X-41 Imagine och etta vassa JPK1180 Garm seglad av Per Roman och hans spansk-svenska besättning.
Många besättningar och båtar imponerade, särskilt Anna Drougge och Martin Angsell i Tutalör, en Beneteau Figaro 3 med foils som lyfter och ger planing. Båten vann klassen även 2023, vilket antyder att om du har koll och vill vinna i double hand är denna racer rätt. Därtill kom Anna och Martin trea totalt!
På tisdagskvällen kämpade fortfarande 90 båtar ute på havet i avtagande vind och den gamla klyschan såg ut att gälla – har man inte kommit i mål på tisdag sker det först på onsdagen, förhoppningsvis i tid till regattamiddagen.
I starten blev det trångt i lovart och protestflagg sattes på PRO4U, som dock drog den tillbaka. En andra protest lämnade in av Privateer mot Ran för otillåten segelföring och en tredje för överskriden besättningsvikt.
Hur det gick? Följ ksss.se/gotlandrunt, trac-trac och detta forum.
Curt Gelin
De ledande båtarna onsdag morgon
SRS A
Tshuss 2 VO 70, Ran Carkeek 52, Privateer Cookson 50
SRS B
Boxer Pogo 36, CAG J/111, Who Valley Rapid Figaro II
SRS C
Jacutsi J/92, Alina Linjett 37, Mithril IMS 33
ORCi A
Rafaele Elliot 52SS, Nola MAT 1220, Tulikettu Infinity 52
ORCi B
Garm JPK 1180, Imagine X-41, Magic Mix X-41
Double Handed
Tutalör Figaro 3, Alma Vida JPK 10.30, Groovie Sun Fast 3600
Classic
Beratrice Aurore SK150, Refanut H15 Yawl, Bacchant SK75