Ända sedan starten för Gotland Runt förlades till Sandhamn 1963 har denna havskappsegling lockat de nyaste och största båtarna i Sverige, många från Finland, Tyskland och andra länder. Så blir det även i år.
Om en vecka går starten för årets segling, som på nytt utgår från Sandhamn. 194 båtar är anmälda och i år har KSSS tagit beslutet att göra starten tillgänglig för fler genom att lägga den strax söder om Sandön, på Gråskärsfjärden, dit man kan gå eller ta sin egen båt på skyddade vatten. Allt för att göra Gotland Runt till en sann seglarfest.
Skälet till att överge start i Stockholm var platsbrist, det gick inte längre att ordna en enda plats för alla båtarna. En del deltagare gillar att slippa kryssa ut genom skärgården, andra kommer att sakna navigeringen mellan öarna. Men nu blir det riktig havskappsegling från start till mål och ett spännande test för alla att tolka vädret och ha en bra plan för hur de ska segla.
Banan går via fyrarna Revenge och Alma sydost Sandhamn, till en prick utanför Svenska Högarnas fyrplats, öster om Gotland, runt Hoburgen, ett märke vid Visby, Alma igen och mål vid Skanskobb i inloppet till Sandhamn – cirka 347 M.
Som alltid är Gotland Runt en skådeplats för det nyaste inom design av avancerade båtar. För bitna seglare blir det en fest att se och studera hur dagens konstruktörer använder sitt skarpsinne för att rita snabbaste båten med lägsta mätetalet enligt ORCi. Tre av årets mest spännande byggen är Pogo 36 med Mats Victorin, JPK 1180 Garm med Per Roman och Karukera med Ola Sandell.
Pogon är typiskt fransk, ritad av Finot/Conq, synnerligen bred, lätt och med rejält djupgående. JPK-båten kan skryta med seger i Fastnet Race på sin meritlista och ser jämförelsevis normal ut i linjerna med ett modest slag i vattenlinjen. Designer är Jacques Valer och byggare JPK Composites i Frankrike.
Allra radikalast i år lär dock Turkietbyggda Mat 12.20 vara, designad av britten Mark Mills. Förskeppet är vinklat i däck, skrovet har långa slag, låga fribord, bred öppen akter och väger bara ca 5,6 ton – lite för en 38-fotare. Kolfibermasten kommer från Selden´och ser tilltagen ut i dimensionerna för att hålla.
Störst blir Balticbygget Ravenger på 175 (!) fot skeppad av Klabbe Nylöf. Båten är en superyacht ritad av judel-vrolijk med däcksalong, 70 meter hög mast, ett deplacement på 250 ton, 8 meters djupgående och ett bogspröt på nio meter. Planen är att Ravenger ska ligga för ankar mellan Lökholmen och Sandhamn och utgöra tidernas blickfång.
Ägaren är inte namngiven i startlistan, men kan vara samme man som Klabbe körde Gotland Runt 2022 med på en Club Swan 36, döpt till Mini-Ravenger. Möjligen är denne bakom ett annat superbygge från Baltic, foilförsedda 111-fotaren Raven, som Klabbe också har hand om. Om ryktet stämmer, har mannen ifråga även en av världens största superyachter.
Nu är Gotland Runt inte bara hotshots, de flesta deltagarna kör med välseglande prestandabåtar eller cuisers. Några av dem kan berätta om sin bakgrund, hur de har förberett sig och om mathållningen ombord. Intervjuerna kommer i detta forum de nämsta dagarna.
Förutom Gotland Runt arrangerar KSSS nyheten Archipelago Race på fredag från Saltsjöbaden till Sandhamn. Där kan du se bland annat nyaste Ran, Niklas Zennströms Botin-Carkeek designade 52-fotare. Och en spritt ny J/99 döpt till Vitesse, seglad av Philip Schröderheim som förberedelse till sin och gasten Madeleines satsning på double hand i Gotland Runt. Även denne skribent kommer att finnas ombord för att få en smak av stämningen.