Najad 395 i lovart om Najad 410 från 2015 fick en trendig, kontinental stil för att markera nytänkande och nystart för det anrika varvet.
Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten.
Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten. Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.
Spegel, spegel på vågen där, säg mig vilken Najad som är njutbarast - nya 395 eller gamla 410?
Mina förväntningar var att nya Najad 395 skulle segla lite högre och fortare, eftersom den har mer segel, mer bredd, mer stabilitet, längre vattenlinje och högre rigg. Dessutom säger VPP från Farr, att 395 ska kryssa med 7,5 knop i de vindar som rådde under testet, vilket skulle vara bättre än vad 410 kan prestera.Mina förväntningar var att nya Najad 395 skulle segla lite högre och fortare, eftersom den har mer segel, mer bredd, mer stabilitet, längre vattenlinje och högre rigg. Dessutom säger VPP från Farr, att 395 ska kryssa med 7,5 knop i de vindar som rådde under testet, vilket skulle vara bättre än vad 410 kan prestera.
Båtfarten i 4-6 m/sek var lika eller 6,7 - 6,9 knop, men avståndet i sidled ökade ju längre vi stod på utanför Hermanö och trots flera försök. Mer avdrift och inte samma förmåga att ta höjd som 410, såg ut att vara anledningen. Skillnaden var inte stor, men märkbar.
Linjerna från Farr och stilen från Freivokh stämmer med moderna människors smak och preferenser ifråga om design.
Nå, nu spelar väl inte fart och höjd någon stor roll för er som vill ha en solid cruiser? Långfarare värderar ju oftare komfort, utrymmen, tankvolym och tekniken ombord. Så sett ligger Najad 395 bra till och även mot 410/411. Dessutom är baspriset sänkt med en hel miljon jämfört med när jag testade Najad 410 för tre år sedan. Ändå är orderboken tom, två exemplar har byggts hos Sail Yard i Uddevalla, två till var under montering i Henån vid testet och ytterligare båtar skulle byggas klara i Uddevalla. Sjumiljonersinvesteringen för 395 ovanpå en förlust om 13 miljoner senast, är en tung barlast att släpa på för Najads ägare, fastighetsmannen Håkan Eksandh i Lund.
Denne har sagt sig vilja härda ut med Najad och har garderat sig genom att köpa Arcona i hopp om att samordning ska hålla Najad flytande. Det hoppet tog dock kanske slut i april då besked kom att produktionen flyttas till Uddevalla och Sail Yard. Försäljning och adminstration, sker från Arconas kontor i Gustavsberg.
Vid kaj kan vem som helst jämföra och komma med synpunkter på Najad 395 och 410. Efter ett tag godtar blicken stilen på 395.
Vänner av ordning minns emellertid att jag redan 2017 berättade hur Najad börjat bygga hos Sail Yard, att plasten görs i Kungshamn och att byggplatserna i Henån hyrdes av Orust Yacht Service. Så egentligen har inget nytt hänt, utom att 15 pers har förlorat jobbet och att begreppet "Orustbygge", knappast är applicerbart på en Najad längre.
Spelar det då roll var en Najad byggs? Jo, för de som bygger båtar på Orust har en djup, nedärvd känsla för trä och båtbygge. Den faktorn har i alla tider varit ett starkt köpargument för de med fler miljoner än andra att satsa på en båt. De söker samhörigheten med båtbyggartraditionen och varvsägare, som växt upp med verksamheten. Den faktorn är avgörande för de som lägger upp drygt fem miljoner för en 39-fotare.
Se på Hallberg-Rassy med Magnus Rassy, Rosättra/Linjett med Markus, Daniel och Kristoffer Gustavsson och Arcona med Torgny Jansson - fram till försäljningen. De har lyckats av den enkla anledningen att de lever med båtarna, det har de fått med modersmjölken. Även X-Yachts med Niels Jeppesen lever med och för sina båtar.
Nog nu om reflektioner om varvsvärlden, tillbaks till Najad 395 och vad båten ger. Mina och Axels förväntningar på segling infriades som sagt inte. 395 var inte snabbare än 410, tog inte samma höjd och hade större avdrift i 4-5 m/sek. Farten låg på normala 6,5 - 6,9 knop vid 40 - 45 graders sann vindvinkel. Vi gillade inte balansen, såg sex graders lovgirighet på roderindikatorn. Mest förvånande var att styrningen gick tungt och trögt, ingen som helst kontakt fanns. Men Najad 410:an hade exakt lätttgående styrning och bättre balans med mindre lovgirighet.
Än sen då, frågar kanske kunniga seglare, nära 7 knop är väl bra för en cruiser på faktiska 14 ton? Och balansen fixar väl autopiloten? Jodå, men Farrs VPP talar om 7,5 knop och 40 graders TWA. Det klarar inte Najad 395, alltså svarar seglingsegenskaperna inte upp mot förväntningarna. En design från 2001 ska dessutom inte segla jämnt med en från 2018, alltså är nya 395 inte lika lyckad som 410/411 som seglare.
Akterskeppen skiljer och visar vad som är möjligt när skrovbredden ökas och dras ända till aktern. Badbryggan är elegant dold på 395.
Dock ska sägas att 395 kändes solid och säker. Det kan Doreen Ranisch, med Henåns Seglingscenter intyga. Hon var med på testet för att få en ung kvinnas syn och så här blev hennes betyg.
- Jag gillade 395, den har väldigt god gång, känns säker, bekväm och har allt man behöver för en långsegling. Särskilt linjerna i skrovet och inredningen, som är ljus, gillade jag. Men 410 är finare, även om den inte har bra knappar för seglen, det tog oss en stund att komma på vilken som går till vad.
Doreen Ranisch är egenföretagare och seglare i Henån, var med i testet för att tycka. Här styr hon Najad 410, som hon gillade allra mest.
Den testade Najad 395 var nr 1, inte 301 som det står i seglet. Båten hade aktersittbrunnn och samma skrov som versionen med mittsittbrunn. Najad pratar om två nya modeller, men i sak är 395 en båt i två versioner. Den med aktersittbrunn har hittat fem köpare, den med mittsittbrunn tre.
För att markera att 395 är en Najad, har den fått vinröd snobbrand som förr. Snyggt? Det kan diskuteras, men knyter an till Najads ursprung och skiljer 395 från båtarna med blå snobbrand. Elegantare och mer tidlös är 410/411 med sina dubbla smala vattenlinjer och smala snobbrand.
Nytt på 395 är den svepta gråa bågen på ruffsidan, som övergår elegant i vindrutans smala svarta ramar. Även den långa svarta sidorutan på ruffen, de smala svarta rutorna i snobbranden och den långa svarta rutan på rufftaket, är attribut signerade Freivokh och ser ut att vara hämtade från hans yachter.
Sittbrunnen i Najad 395 bjuder på ligglånga bänkar, fast billackerat bord och storskotet i akterkant - angenämt ur vägen i slag och gippar.
Sittbrunnens ligglånga bånkar och bordet ger spjärn vid krängning. Sargarna är låga, ger inte skyddet som långfarare och familjer uppskattar. Skälet är att durken är hög, Farr tog i på friborden för ståhöjd i passagen till akterhytterna, ändå har Najad inte lyckats eliminera avsatsen vid pentryt som ligger i gången och snubbelrisken kvarstår.
Dessvärre finns fler tveksamheter, som aktervänt pyttelitet kartbord. Ska man ha ett, ska det vara rejält och vänt framåt. Man kan dock beställa en mindre aktertoalett och få ett bättre kartbord. Noll överskåp i salongen duger inte på semester eller långfärd. Inte heller under kojerna finns stuv, där ligger diesel - och vattentankarna och en fast hylla gör inspektion och rengöring svårt för att inte säga omöjligt.
Kort babordskoj i salongen om 152 cm är en följd av att diskbänken vinklats 45 grader istället för 90 grader. Akterkojerna är på gränsen - 197 cm och bäst ligger man i förpiken, som är trevligt låg och goda 98 cm bred föröver så att två kan sussa med huvudet framåt. Då gäller förstås att båten flyter vågrätt, testbåten låg lite på fören.
Designer Freivokh har tillfört dörrar med svart bård i mitten, svart mittdel i salongsbordet, svart mastdamask, svarta skivor på toaletterna, ultraböjd panel vid pentryt, ovala lampetter med bakombelysning och undervattensbelysning.
De enastående, tjusiga, tjocka panelerna i ljus vinyl från förr, finns på ruffsidorna och i taket - ett grepp som designern Dick Young skapade åt Najad 570 för tio år sedan.
Manöverpanelen har knappar till allt och stor plotter på vardera styrplatsen. Här sköter rorsman allt, rullar ut och in seglen, skotar och ankrar.
Designer Freivokh har tillfört dörrar med svart bård i mitten, svart mittdel i salongsbordet, svart mastdamask, svarta skivor på toaletterna, ultraböjd panel vid pentryt, ovala lampetter med bakombelysning och undervattensbelysning.
De enastående, tjusiga, tjocka panelerna i ljus vinyl från förr, finns på ruffsidorna och i taket - ett grepp som designern Dick Young skapade åt Najad 570 för tio år sedan.
Snickerierna är rejäla med god lackfinish och i obetsad mahogny. Bara gnetiga ser att mahognyn är ljusare och utan den jämna strukturen i Najad 410/411 och att bakomliggande ytor är i sekunda trä. Det snickerna på gamla Najad presterade, skulle inte godkännas på Najad 395, som kommer från en firma på fastlandet van vid offentliga miljöer.
Påtaglig lyxkänsla råder i salongen tack vare vita dynor, vita bänkskivor, svarta detaljer, allt signerat yachtdesignern Ken Freivokh.
Byggtekniskt är Najad 395 lika solid som 410/411 med hjälp av vakuumgjutet överkraftigt skrov i vinylester och E-glas. Dubbla lager topcoat med mellanslipning finns emellertid inte längre överallt, i akterskeppet saknade skrovet topcoat. Det går inte an på en Najad, innerytorna ska vara topocoaterade för att inte suga vatten och mögla med tiden.
En modul med massiva balkar i dubbla rader och stringer löper från för till akter limmas på plats och ger en superstark stum, vridstyv, tyst båt i sjö.
De höga fastlimmade bottenbalkarna i en modul gör gott för vridstadgan. Tankarna är i rostfritt och monterade midskepps, inte i ändskeppen.
En udda lösning är byggdurken som finns för att snabba på montering av inredningen. Ovanpå den ligger den ordinarie durken i Jatobaträ. Små inspektionsluckor till kölstråket duger inte, durkar bör ligga lösa, passformen ska hålla dem på plats och man ska kunna ta bort alla för att svabba rent.
Najad 395 byggs med däcket av och inredningen sätts ihop till moduler utanför skrovet på samma sätt som storvarven gör. Bättre arbetsmiljö och enklare montering är fördelarna. Huvudskottet på Najad 395 är urfräst, men bara upptill och laminerat mot däcket. På 410/411 finns en björkplywoodkärna som först laminerades och sedan fanerades på plats. Resultatet blev en superstark konstruktion, osynlig fläns och extra ståhöjd. På 395 syns inte heller flänsen, men taket är sänkt motsvarande urfräsningen, en lösning, som stjäl höjd jämfört med 410 med sitt plastade fanerade skott.
En udda lösning är byggdurk för montering av inredningen. Ovanpå den ligger en till durk, i Jatobaträ. Små inspektionsluckor duger inte, durkar bör ligga lösa, passformen ska hålla dem på plats och man ska kunna ta bort alla för att svabba rent.
Najad 395 byggs med däcket av och inredningen sätts ihop till moduler utanför skrovet på samma sätt som storvarven gör. Bättre arbetsmiljö och enklare montering är fördelarna. Huvudskottet på Najad 395 är urfräst, men bara upptill och laminerat mot däcket. På 410/411 finns en björkplywoodkärna som först laminerades och sedan fanerades på plats.
Resultatet blev en superstark konstruktion, en osynlig fläns och extra ståhöjd. På 395 syns inte flänsen, men taket är sänkt motsvarande urfräsningen, viilket tar lite höjd.
Pentryt är långt och slutar snedställt för fler lådor. Den för Najader typiska tröskeln finns kvar för max höjd. Men snubbelrisk råder än.
Raka dörrkarmar är en förenkling mot de böjlimmade i 410/411. Det passar inte på en lyxyacht och är likt vad du får i en fräsig fransk båt. Eftersom prislappen på testbåten är nästan dubbelt upp mot baspriset, borde missar eller genvägar inte finnas. Najad 395 framstår därför som en dagbåt för flott folk i Medelhavet, mindre för genuint seglarliv i våra vatten här uppe i norr.
Typiskt och klassist för Najad är panelerna, svarta skinnräcken, durk i Jatoba. Freivokh har adderat svart bordsskiva, svart motorlucka.
Känslan är att Najad dessvärre har bitit sig lite i svansen med 395. Man hade inte behövt ta i med design och hajp så till den grad, inte kalla båten för en miniyacht och inte bäst i klassen. En Xc 38 eller 42, en HR 412, en Saare 38 eller nya Club Swan 36 är vassare val.
Med hjälp av Arcona kanske Najad kan leva vidare, men om inte 395 justeras, slutar nog snart historien om Sveriges ambitiösaste varv. Hur det sedan ska gå för Arcona utan en seglande ägare med djupt, nedärvt båtkunnande, är nästa oro. Att nya unga klarar att kliniskt lotsa landets bästsäljande segelbåtar till fortsatt framgång, är dock enda chansen nu när den äldre generationen börjar ha gjort sitt.
Curt Gelin
Exteriörfoton Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Raka dörrkarmar är enklare och blir billigare att sätta in jämfört med klassiska böjlimmade valv, men är knappast Najadmässigt eller lyxigt.
Kojsocklar med underbelysning är yachtflott. Mönsterpassningen på mahognyn är inte som förr på 410. Små durkluckor duger inte.
Ännu ett piggt Freivokh-grepp är ovala lampetter med bakombelysning i salongen. Läslamporna har man dock glömt bort i diskussionerna.
Storskotet med brytblocket mynnar lite snett, och om babord blockerar det dessutom linstuven. Andersen 46, stum tamp är bara bäst.
Badbryggan hålls av en gasfjäder plus två Dyneeematampar. Badstegen sitter i en kassett i luckan och är längre har fler steg än vanligt.
Billackat yttre kartbord är flott, men behöver etrt skydd mot repor. Räcket ger välkommet grepp för gastarna.
Fockskotningen på rufftaket ger bredd i ruffen och uppdelade vant gör passagen på däck smidig. Notera hur teaken lagts runt vantfästet.
Akterstuvarna är djupa, men grunda och de dubbelgjutna luckorna borde ha gasfjäder inte gummistropp för uppfällt läge.
I grabbräcket löper fockskotet finurligt och hamnar ur vägen. På samma gång gör lösningen det enkelt att hålla i sig på däck.
Få skåp i pentryt, öppna fack och låga kantlister är opraktiskt och minskar stuvmöjligheterna. Spisen är ingen lyxig Storm Force som på 410.
Genom att toppvanten placerats uppe på överliggaren uppstår rinningarna på skrovsidan. Rostfri relingslist är Orust - skyddar friborden.
Fockskotningen fungerar, även om undervanten tar emot på öppna bogar. Lägg märke till hur flott bågen möter vindrutan - god design.
Stumma X-drive segel från UK/Syversen är tillval och ger betydligt bättre gång än med crosscut-stället som är standard.
Antalet inredningsvarianter är sånär oändligt, Najad 395 anpassas efter kundernas önskemål som varvet gjort ii alla tider.
Kombinationen Farr för skrov och rigg, Freivokh på design ligger i tiden och ska motivera "mini-yacht".
Trevligheter
- Tung, gedigen gång
- Solitt byggd
- Lyxkänsla interiört
- Hög finish
- Tyst motor
Missar
- Tung styrning
- Hajpad design
- Hög sittbrunn
- Svåråtkomligt kölsvin
- Når inte VPP-värdena
Data Najad 395 Najad 410 - Löa 11,99 m 12,20 m
- LVL 10,98 m 10,44 m
- Bredd 4,00 m 3,85 m
- Djup 2,10 m 2,10 m
- Depl olastad 12 400 kg 12 200 kg
- Kölvikt 4 400 kg/35 % 4 000 kg/32 %
- Stor + fock 89 kvm 85 kvm
- Masthöjd 20,15 m 19,30 m
- Motor Yanmar 57 hk VP 55 hk
- Diesel 370 lit 230 litVatten 370 lit 610 lit
- Design Farr/Freivokh Judel-vrolijk
- Baspris 3 745 000 kr 4 672 500 kr
- Utrustad ca 5 608 000 kr 5 712 000 kr
- Ståhöjd 196 cm 192 cm
- Kök 90 cm 90 cm
- SB koj 207 x 53 cm 160 x 52 cm
- BB koj 152 x 50 cm 175 x 52 cm
- Förpik 200 x 98 cm 186 x 45 cm
- Akterkoj/er 197 x 97 cm 195 x 161 x 111 cm
- Sittbrunn 208 x 36 x 29 cm
Kontakt www.najad.se