I morgon måndag kommer Nautor´s Swan att berätta hur man tänker sig sin kanske allra mest spännande nyhet på några år - en 36-fotare efter samma koncept som Club Swan 50, nu såld i 30 ex sedan sjösättningen för två år sedan.
Svenske agenten för Swan Klabbe Nylöf antydde redan i vintras att en 36-fotare skulle komma utöver 50:an och den Club Swan 125, som varvet håller på att bygga. Tankarna och planerna offentliggör Nautor på en presentation, som stilenligt äger rum i St Tropez. Inte mycket är känt ännu om CS 36, annat än att Juan K igen har ritat. Ett streck på skrovsidan på skissen i inbjudan, kan vara en foil.
Det är smått fantastiskt att detta finska varv vill gå ner i storlek, när nästan alla andra varv går uppåt eller avhåller sig från båtar under 37 - 40 fot. Man kommer med CS 36 på sätt och vis tillbaks till sina rötter, det var ju Swan 36 som gav varvet fart på 1960-talet genom att vinna en rad kappseglingar och den första seriebyggda havskryssaren i plast.
Sannolikt blir Club Swan 36 ingen billig båt, men i gengäld troligen lika extremt väl byggd som 50:an med ugnsbakat skrov och däck och det mesta tip-top ifråga om utrustning och lösningar. Mer om CS 36 och om Swan 65, Swan 98 plus testsegling av Swan 78 blir det nästa vecka i samband med ett besök på varvet.
Jag kan inte låta bli att reflektera över kuraget att projektera en båt på 36 fot, att komma med en båt som inte behöver ett fotbollslag för att kunna kappseglas och som får plats i hamnarna. Störst är inte alltid flottast och frågan är om andra varv vågar tänka neråt i storlek? Arcona har en 34-fotare, som börjar bli till åren och behöver en efterföljare med mer flyt i linjerna och kinesiska Far East 37 låter vänta på sig, senaste beskedet är att den ska komma i oktober. Hallberg-Rassy 340 är en annan sorts båt, en cruiser, men ack så god och i även den i en behändig storlek.
Curt Gelin
www.nautorswan.com
Swan 78 kommer jag att testsegla kommande vecka och vara med om högtidsdagar för nördar - rundtur på varvet .