Rätt ska vara rätt om SRS och ORCi
Som väntat blev det reaktioner på inlägget om SRS kontra ORCi förra veckan. Kommentarer i mängd har kommit, vilket verkar belysa ett behov av att diskutera för och emot systemen.
Först ska dock sägas att mina sagesmän på middagen i höstas hade fel angående den båt och den skeppare de pekade på som exempel på hur SRS kan fungera. Sagde skeppare hade inte som de sade mätt den egna båten, en annan mätman gjorde en verifierad mätning, meddelar vederbörande.
För det felet ska han ha en ursäkt! Uppgiften borde såklart ha kollats innan den vidarebefordrades. Lärdomen är att oavsett vem som uttalar sig, lönar det sig att höra vad den tilltalade har att säga i saken.
Hela syftet med inlägget var emellertid att diskutera SRS och ORCi och få bättre synk mellan systemen så att vi som kappseglar har samma chans att vinna oavsett respitregel.
Intresserade rekommenderas att jämföra tider på seglingar i Stockholm 2015 och notera att i ÅFOR skilde det 57 minuter i seglad tid mellan klassvinnaren i ORCi A respektive SRS A. Swan 42 med GPH 547 tog banan på 50:29, medan B&R 38, seglade runt på 51:26 med SRS 1,41.
KSSS räknade ut placeringar enligt SRS för alla ORCi -båtar, men inte tvärtom. Det hade varit spännande att se hur SRS - klassvinnarna hade placerat sig.
På Hyundai Cup i höstas körde samma Swan 42.an på SRS 1,48 och kom 20:e. SRS-vinnaren var inte med, men på samma SRS-tal 1,41 seglade en First 45 och kom 34.
Varför blir placeringar så olika, har SRS koll på indata? frågar jag på nytt. En titt på båtvikterna i SRS och ORCi visar på skillnader, vilket tyder på att fler verifierade SRS-mätbrev behövs för mer precisa tal. Eller att fler mäter in i ORCi för att säker indata på egna båten.
Tyvärr blev några tal fel i förra tabellen, därför kommer nu en ny rättad tabell med hotta båtar med SRS-talen från SRS-tabellen, SRS-mätbrev, seglingar 2015. ORCi mätetalen är från ÅFOR 2015, från ORCi databasen. I tabellen ses spannet mellan systemen och att data skiljer både uppåt och neråt.
Även jag har beskyllts för fel SRS. I ÅFIR 2013 när vi vann totalt med Folkbåten, fick jag höra: ”Omöjligt, fusk, fel tal. ”
Visst var det oväntat att slå en hel hop vassa båtar efter 6:39 Stockholm – Sandhamn. Men entypstalet gällde och säger att den som seglar entyp seglar bra också med respit.
Curt Gelin
Rätt SRS kontra ORCi
Båt |
SRS Högst |
ORCi Högst |
SRS Maxvikt |
ORCi Maxvikt |
ÅFOR/15 tim, min |
Elan 310 | 1,18 | 670 | 4210 | 4212 | |
First 31.7 | 1,23 | 686 | 3750 | 4319 | |
Finngulf 33 | 1,23 | 656 | 4500 | 5191 | 64:13 |
Dehler 32 | 1,24 | 695 | 4840 | 5386 | 74:06 |
Dufour 34 | 1,24 | 688 | 6100 | 5696 | 74:26 |
X-34 | 1,25 | 675 | 5660 | 5757 | |
X-332 | 1,26 | 670 | 4708 | 4973 | 68.51 |
Elan 350 | 1,27 | 609 | 5390 | 4843 | 69:37 |
First 36.7 | 1,28 | 648 | 6420 | 6078 | 60:34 |
Gr Soleil 37 | 1,28 | 654 | 7463 | 7563 | 62:35 |
Bavaria 35M | 1,28 | 636 | 6500 | 6330 | |
First 35 | 1,29 | 641 | 6060 | 5940 | 66:22 |
Dehler 36 JV | 1,29 | 659 | 7240 | 6547 | 64:32 |
Linjett 40 | 1,29 | 620 | 7300 | 7523 | 72:46 |
First 35 | 1,29 | 641 | 5940 | 5845 | 66:22 |
Arcona 340 | 1,29 | 639 | 5900 | 6402 | 63:26 |
Dehler 34 SV | 1,30 | 631 | 5780 | 5881 | |
Elan 37 | 1,30 | 631 | 6600 | 6743 | 64:30 |
Arcona 370 | 1,31 | 622 | 6570 | 6443 | |
X-37 | 1,32 | 627 | 6700 | 6681 | 64:18 |
Dufour 40E | 1,33 | 637 | 8600 | 8491 | 71:09 |
X-35 | 1,33 | 622 | 4527 | 5098 | 61:43 |
First 40.7 | 1,34 | 620 | 7590 | 7962 | 58:09 |
Arcona 400 | 1,34 | 609 | 8000 | 7771 | 66:48 |
Bavaria 42M | 1,36 | 644 | 7400 | 8351 | 66:23 |
Finnflyer 36 | 1,36 | 607 | 5750 | 5365 | 63:37 |
Arcona 410 | 1,37 | 586 | 7980 | 7899 | |
Xp 38 | 1,38 | 607 | 6775 | 7373 | 60:43 |
Xp 44 | 1,40 | 570 | 8650 | 9903 | |
B & R 38 | 1,41 | Ej mätt | 3280 | 51:26 | |
Arcona 430 | 1,43 | 573 | 9200 | 9649 | 52:15 |
M34 MOD | 1,44 | 548 | 2770 | 57:33 | |
Club Swan 42 | 1,49 | 547 | 7450 | 8179 | 50:29 |