Marstrand vann över Ellös
Båtbranschens företrädare Sweboat har länge fått höra att det finns för många båtmässor i Sverige och senaste året att man borde satsa på en enda stor flytande mässa på Västkusten. Idag avgjordes vart vinden ska blåsa, på Sweboatdagarna i Stenungsund diskuterades framtiden och beslut togs att överge Ellös för att samla alla i Marstrand.
Bakom kulisserna finns medlemsföretag i Föreningen Västsvenska Båtbranschen, som för två år sedan startade en mässa samtidigt med Öppna Varv på Orust. Den klassiska seglarmetropolen lockade genast motorbåtar i mängd, viket ledde till att mässan i Ellös övergavs av Sweboat. Förhandlingar om att ta över den i Marstrand gick i lås idag för en summa som inte är officiell. Den sägs dock uppgå till cirka 200 000 kronor mot det flerdubbla som föreningen begärde och ”hotade ”med att sälja sin mässa till ett eventbolag. Så blir det alltså inte och segelbåtsföretagen flyttar till Marstrand.
Vad det betyder för Ellös och Hallberg-Rassy, är oklart, men med tanke på att många båtar drar publik, är det ingen som inte tror att det blir en annan stämning i hamnen med bara Hallberg- Rassy båtar. För Hallberg-Rassy är Öppet Varv och Dusseldorf, årets bästa säljtillfälle och att få segelbåtsföretagen att visa upp sig i Ellös har varit lyckosamt och berömts för bra organisation.
Segelbåtsföretagen tvekade i skenet av Marstrand och tyckte det kändes udda att betala för att ställa ut hos en konkurrent hur bra denne än är på att organisera.
- Vi kom fram till att ställa krav på vår branschförening om att de måste arrangera och då blev det Marstrand. Den stod inför hotet att tappa flera hundra tusen kronor i intäkter motsvarande en och en halv tjänst på det för oss medlemmar så viktiga kansliet. Nu med mässan i Marstrand blir det bra för Sweboat, för alla oss som vill sälja båtar och för alla som vill se på båtar, menar en källa på plats.
Hur det går med nöjet att se på båtar i Henån, blir intressant att följa. Enda båtarna där, ser ut att bli de begagnade som XLNT Yachting kan visa och Orust Yacht Service med sina varvstjänster. Kungsviken är öde sedan Malö lades i malpåse och Vindön dog med Nordwest.
Magnus Rassy har inte ännu kommenterat utgången, men enligt källan på plats, var han upprörd och besviken.