Curres blogg:
Båtbranschen splittras av Marstrandsbeslut
Motorbåtssäljarna slog ut segelbåtsförsäljarna. Det är, som meddelats tidigare, följden av att Sweboat, i rollen som branschförbund, föll till föga för påtryckningarna att flytta till Marstrand med Öppna Varv.
Till råga på debaclet om flytande mässor på Västkusten, tvingades Sweboat, som sagt, köpa evenemanget av sina egna medlemmar för 200 000 kronor. Detta trots att Föreningen Västsvenska Båtbranschen är ideell, ändå begärde den enligt min källa hela 600 000 kronor.
MÄSSANS MÄN
Det begärda beloppet motsvarar föreningens årsomsättning 2015, vars företrädare är Göran Forsman på Svedea, Pontus Fernström på Garmin Sweden, Frank Hansson med Harry Hanssons marincentrum och Ulf Elmqvist, hamnen i Marstrand.
Hur ett förbund kan köpa ett evenemang för medlemmarnas egna pengar av de egna medlemmarna, återstår att bedöma. Förfarandet låter likt att köpa aktier i ett företag med dess egen kassa.
Så här står det i regelverket:
” Som huvudregel är det förbjudet med förvärv av egna aktier och man kan inte heller ingå avtal om att förvärva aktier i andra fall än de som medges i lag. De tillfällen då det är tillåtet är när aktierna förvärvas utan att ersättning betalas för dessa, så kallade benefika förvärv. Det är också möjligt att förvärva egna aktier i samband med att man förvärvar en affärsrörelse där själva rörelsen äger aktier i det förvärvande bolaget.”
Vinnarna av utgången kanske trots allt blir seglarna. Marstrand har onekligen mer att bjuda på än Ellös och är lättare att nå med både buss, bil och båt. Förlorare på beslutet är initialt Hallberg-Rassy Varv, som riskerar att få färre besökare i Ellös.
PARTY PÅ PLANEN
- Jag är besviken, säger Magnus Rassy, men tänker inte ta båtar till Marstrand. Istället satsar vi mer på det sociala i Ellös för att locka utställare och besökare. Det blir pub och restaurang med kvällsöppet på hamnplanen och kanske Ellösparken öppnar igen.
- Det är synd att mitt branschförbund arrangerar mässan i Marstrand, man borde ha kunnat stå upp och ordna en motorbåtsmässa i Marstrand under Tjörn Runt helgen och en för segelbåtar som tidigare i Ellös helgen efter. Flera företag har lovat att komma, en del är osäkra. Om företag ser problem med att vi ordnar mässan, finns andra neutrala organisationer, som kan arrangera på samma sätt som Sweboat har gjort. Vi har alltid stått för det praktiska och gör det igen, slutar Magnus Rassy.
OHÅLLBART LÄGE
På Sweboat försvarar VD Mats Eriksson beslutet:
- Det blev ett ohållbart läge när allt fler motorbåtsföretag övergav Ellös och valde Marstrand. Vår uppgift är att samla hela branschen och därför måste vi hoppa av Ellös. Först valde vi att inte alls ordna en flytande mässa på Västkusten, men medlemmarna ville att vi skulle satsa på Marstrand och nu blir det så. Och nej, vi kan inte ordna en mässa för motorbåtar i Marstrand och en för segelbåtar i Ellös, det blir för komplicerat. Dessutom har Ellös tappat på den sociala sidan sedan hotellet på orten stängde och blev flyktingboende.
'Men visst känns det udda att köpa mässan i Marstrand av våra medlemmar för deras egna pengar. Likväl var det enda vägen, annars hade de sålt till ett eventbolag, förklarar Mats Eriksson.
OTACK
Otack är världens lön, kan man säga om Sweboats beslut med tanke på hur Hallberg –Rassy med all sin personal ställt upp i Ellös för den svenska båtbranschen i 21 år. Nu hänger det på segelbåtsfolket att påverka dem de köpt eller tänker köpa båt av, hur Ellös och Marstrand blir.
- Det är många faktorer som ska läggas in i varför vi flyttar från Ellös. En anledning är att vi vill ha Sweboat som arrangör. Sedan tycker vi det är spännande att man tar nya grepp, menar Mattias Kennebäck med Yachtsale, importör av Beneteusegelbåtar.
-Vi har en liten styrgrupp med sju företag. Vi pratade ihop oss och kom fram till att vi ville ha Sweboat som arrangör och därmed blir det Marstrand för vår del. Vi tyckte det borde gå att ordna en segelbåtsmässa i Ellös och en för motorbåtar i Marstrand, men fick inget gehör. Det har fungerat fantastiskt i alla år och vi hade gärna fortsatt i Ellös. Men utan Sweboat som arrangör går det inte, säger Bernt Lindqvist med Bavaria/Diva/Fabola.