Curres blogg:
Ryskkörd More 55 klassledare på ARC
ARC är som sagt formellt ingen kappsegling, utan en avspänd och trygg transport i sällskap för långseglare som vill till Västindien. Likväl presenterar ledningen för seglingen ställningen varje dag, så att den som vill kan se vilka båtar som seglar bäst och avverkar längst distans per dygn. Och med 216 båtar på väg till samma hamn samtidigt är det antagligen kappsegling trots allt.
En del taktik finns med i bilden och även de som vill ta det lugnt ställs inför två beslut: Styra västvart och närmare målet, men riskera svagare vind. Eller styra sydvart – längre distans – och hoppas på mer vind.
För dagen ser den första rutten ut att löna sig, det framgår av att det går ganska bra för More 55:an More Fun med ryske jolleseglaren och Swan 60-skepparen Aleksey Murashkin vid rattarna. Han leder klassen och är 58 M före tvåan i Cruising B, som är en Oyster 625.
Femma i denna klass med 30 båtar, ligger en annan More 55 Mrs Robinson, trea är More 55 Lady Nor, fyra More 55 L.i.A.
Fem More 55 bland de tio bästa i klassen är inte illa för en charterbåt och vidimerar båtens koncept – supersnabb cruising – som ser ut att fungera.
Av övriga svenskar är Thomas Berglund med sin Swan 76 väl framme på totalen och detsamma gäller Eric Alfredsson med Oyster 575:an Lisanne. Eric har dock gippat sydvart för mera vind.
Övriga svenskbåtar ligger för tillfället relativt långt bak, vissa ser ut att knappt hinna till St Lucia i tid till julafton. Snart borde dock eftersläntare som exempelvis Fortissimon Havanna med Andreas och Mimmi Lyrstrand på plats 205 och kvinnoseglaren Linda Lindenau på plats 191 med Oceanis 47 Peristera, komma ut i passaden och förhoppningsvis öka dygnsdistanserna till 125-150 M per dygn och farten från dagens modesta 3 – 4 knop.
Efter tre dygn på Atlanten är avståndet mellan båtarna redan stort och de flesta seglar utom synhåll för varandra. Frågan är dock om två-tre veckor eller mer ombord någonsin blir långt? Förmodligen inte, många njuter nog av att bara vara på väg, läsa, laga mat, fiska, sova , resonera, koppla av och ibland handstyra för att se om de kan övervinna autopilotens kurshållning.
Vissa håller dock högt tempo, bland dem sveriges kanske meste seglare Mikael Ryking med Pogo 40:an Talanta i racingklassen. Han ligger för närvarande 57:a totalt, men gör goda 6,9 knop VMG på västlig kurs. Kommer Talanta bara ut i passaden borde farten öka till tvåsiffrigt.
Avståndet till ledande Rambler 88 är stort, men det är över 2 000 sjömil och 10 - 12 dagar kvar till St Lucia, alltså har Talanta fortfarande chans till första pris på beräknad tid.
Eller ska det bli Aleksey på More Fun som vinner totalt? Det vore flott för alla inblandade.
Så här är läget för dagen för de ”svenska” båtarna i ARC 2016:
Båt | Typ | Skeppare | Dist | VMG | Totalt | Klass |
Rambler 88 | Maxi | Mick Harvey | 1763 | 13,8 | 1 | 1 |
More Fun | More 55 | Aleksey Murashkin | 2352 | 7,3 | 12 | 1 |
Pauline | Swan 76 | Thomas Berglund | 2369 | 7,3 | 11 | 5 |
Lisanne | Oyster575 | Eric Alfredsson | 2377 | 6,1 | 34 | 4 |
Lia of Swe | More 55 | Fredrik Olsson | 2379 | 6,1 | 30 | 3 |
Lady Nor | More 55 | Sandi Fon/N Petrovic | 2382 | 6,0 | 28 | 2 |
Thindra | Swan 59 | Hans Sundqvist | 2393 | 4,5 | 93 | 9 |
Mrs Robin | More 55 | Staffan Andrén | 2411 | 6,0 | 31 | 4 |
Persitera | Oceanis 47 | Linda Lindenau | 2428 | 3,9 | 193 | 19 |
Talanta | Pogo 40 | Mikael Ryking | 2436 | 5,8 | 23 | 8 |
More Grey | More 55 | Joakim Söderlindh | 2458 | 4,5 | 103 | 12 |
Ultimo | Amel 55 | Carina Hammarlund | 2463 | 4,4 | 121 | 15 |
Bushpoint | Allures 45 | Jeannette Liljekvist | 2468 | 4,3 | 125 | 7 |
Yasmine | Oceanis 40 | Mats Anvret | 2479 | 4,1 | 145 | 8 |
Sandvita | First 47.7 | Lars Hedman | 2487 | 4,0 | 143 | 12 |
Kajsa Kavat | Sun 54DS | Nikolai Töllborg | 2494 | 3,8 | 161 | 16 |
HavAnna | Fortissimo | Andreas Lyrstrand | 2535 | 3,0 | 206 | 12 |