Curres blogg:
Taggade skeppare redo för starten i ARC
Idag söndag smäller det – startskott x 3 för ARC skjuts från ett av spanska flottans fartyg ankrat på redden utanför Muello Deportivo i Las Palmas. Först startar de 36 flerskrovarna och där Knut Frostad ,är en av de som förmodligen kommer att segla hårt för att försöka komma före alla andra till St Lucia. Knuts båt är en Outremer 5 X, en 50-fotare döpt till Nemo, som har fransk flagg och som han seglar med sin hustru och goda vänner som besättning.
En stund senare är det dags för de 34 båtarna i raceklassen, och där som sagt Mikael Ryking bör hållas som en av favoriterna till seger.
Andra svenskbåten i klassen är Swan 59:an Thindra med Hans Sundqvist till rors. Mätetalen 1,252 respektive 1,134 innebär att Mikael ska vara 12 procent snabbare än Hans.
Största klassen är som alltid cruisers, i år med 150 båtar på linjen samtidigt. Trångt brukar det bli, men med ostlig vind råder halvvind, vilket underlättar för skepparna att positionera sig. Nu är ARC egentligen ingen kappsegling, utan ett sätt att färdas 2 700 sjömil i sällskap. Men oavsett målsättningen i båtarna, finns fina priser att hämta för de som seglar med skärpa och inte bara lutar sig tillbaka och njuter.
Två av de svenskskeppade More 55:orna Lia och Lady Nor är värda att hålla ögonen på. Så här berättar Fredrik Olsson denna morgon om läget före starten:
-Vi är taggade inför starten. Det är ett bra gäng med tre kvinnor och sex män, som har jobbat ihop till ett lag under veckan som gått. Seglingserfarenheten är blandad, men alla har ett gemensamt mål - att pressa oss lite extra.
Planen är västerut. I början får vi 4-5 m/sek ostligt, senare vrider vinden till nordväst och ökar till cirka 8 M/sek. Det ligger ett högtryck väst om Azorerna som därefter ger en bra skjuts med nordliga vindar.
Väster om Cap Verde ligger ett lågtryck som kanaliserar vinden i en gata som går i riktning västerut. För att spä på det hela är det en kallfront på väg från norr och när denna front möter lågtrycket kommer det bli en hel del regn. Men vi har ju bra kläder. Alternativet för en stabilare rutt är söder om lågtrycket, en längre väg men en klassisk "Champagne Sailing".
Det blev bara enklare underhåll och förberedelser. Det var bra att segla genom Medelhavet och före starten kunna ta hand om de åtgärder som behövde göras.
Joakim Söderlindh på Lady Nor hälsar att stämningen är på topp och han välkomnar alla att följa framfarten på resan.
Ytterligare en svenskbåt, dock med grekisk flagg i aktern är en av de få kvinnliga skepparna i ARC. Linda Lindenau kör sin Oceanis 47:a Peristera med enbart kvinnor ombord. Det gör även en brittisk Elan 37 med det underfundiga namnet Girls for Sail.
Curt Gelin