13 svenskbåtar till start i ARC-Rally på söndag
På söndag startar det allt populärare Atlantic Rally for Cruisers över Atlanten. Det som för 31 år sedan börjad som att segla i sällskap från Las Palmas till St Lucia, har idag växt till om ett av världens största seglingsevents och en Åretrunt verksamhet organiserad av World Cruising Club i Cowes.
Initiativtagare Cornell sålde 1988 sitt Rally till Andrew Bishop och Adam Gosling, som har utvecklat och populariserat överseglingen till att samla över 200 båtar på startlinjen varje år.
I år är 220 båtar anmälda för att segla 2 700 sjömil till St Lucia.
Från Sverige deltar 11 båtar plus tre kroatflaggade med svenska besättningar plus en engelskflaggad svenskskepppad Swan 59.
Minst och även förmodligen även långsammast, är Fortissimo 33:an Havanna med unga Mimmi och Andreas Lyrstrand från Göteborg. I likhet med många förverkligar de sin längtan efter att få segla långt och upptäcka nya länder på egen köl.
Näst minsta båt bland de svenska, men kanske den som tar totalen i ARC-Rallyt är Pogo 40:an Talanta med Mikael Ryking. Han seglade för bara en månad sedan Middle Sea Race från Malta och har seglat nära nog non-stop sedan 2015, då han köpte båten. Nya roder för året, ska hjälpa Mikael med besättning att satsa på seger.
Största svenskbåten är Swan 76:an Pauline af Skanör med Thomas Berglund som skeppare. Näst störst är Oyster 575:an Lisanne med Lerums storseglare Eric Alfredsson och hans kappseglingskompisar. Deras senaste seger var Oysterregattan i Palma i oktober. Efter en andraplats i ARC 2013 är de synnerligen segersugna.
Men frågan är om inte upplägget som More Sailing har, är bland de intressantaste för svenska äventyrssugna? Som jag berättat, är det ovanligt och toppen för sporten att vem som helst utan kontakter eller god seglarvana kan mönstra på en av deras 55-fotare och segla över till Västindien.
Planen var att ha hela tio More 55 på startlinje, men fem likadana båtar är ändå duktigt gjort av More Boats som ju är ett nytt varv med allt vad det innebär av få upp farten i produktionen. Dessutom är båt 1 kvar i Kroatien i vinter då ägaren ville spara på sin båt.
Tre av de fem More 55:orna är svenskskeppade, en fjärde är hyrd av slovenske charterfirmeägaren Sandi Fon och hans förtrogne
Nedan Petrovic. Femte 55:an är bemannad av en rysk besättning. Därmed är det upplagt för en kul kamp mellan L.i.A of Sweden, Lady Nor, More Grey, More Fun och Mrs Robinson.
Även i år deltar flera välkända, hårdsatsande racers i ARC. Som amerikanska Rambler på 88 fot med Mick Harvey som skeppare. Han kommer att få kämpa om line honors med två VO-70:or - Sanya med Harm Prins vid rattarna och Trifork/L f d Ericsson 4 styrd av Jens Dolmer, vaktkapten på Team Brunel under Volvo Ocean Race 2014-2015.
Största båten är en mexikansk superyacht Lemanja på 32,31 meter och minst är en norsk Najad 320.
Ur en vanlig seglares perspektiv är dock norsk Wasa 55:an Cubaneren den kanske mest intressanta båten i år. Ägaren Karl Otto Bok, segelmakare hos Elvström i Norge, har köpt den gamla 70-talsbåten billigt, rivit ur inredningen, skaffat ny rigg, ny motor, nytt roder och givetvis nya segel. Hans konfiguration och seglingsplaner är toppläsning för många som vill segla långt och kappsegla i legendariska race som Trans-Pac.
I morgon söndag går starten utanför Las Palmas och två veckor senare beräknas de flesta båtarna ha gått i mål. Följ dem på trackern, som varje båt ät försedd med på www.worldcruising.com