Curres blogg:
Miljondollarmatchen i Marstrand riskerar bli hård
Kappseglingsvärldens allra största prissumma kommer vinnaren i Marstrand nästa vecka att kunna kamma hem för segern i World Match Racing Touren. En miljon – dollar, motsvarande cirka 8,5 MSEK står på spel. Plus 200 000 USD att delas mellan de deltagande lagen. Plus 33 000 USD som går till vinnaren av eventet.
Men frågan inför detta extremt penningstinna event är hur det kommer att påverka seglarna? Kommer de att förvandlas till små jävlar? Kommer pengarna att skapa situationer som vi aldrig sett förut på kappsegling – tricks som i andra sporter ger utvisningar eller gult kort.
Sådana misstankar infinner sig efter de aggressiva seglingarna i Newport, USA för en tid sedan.
20 lag ställer upp i Marstrand för att segla om Tourägaren, varvsägaren och entrepenören Håkan Svenssons alla miljoner. Dessa fick han för sitt propellerföretag av Caterpillar när han sålde för ett par år sedan. Med dem startade han tillverkning av M 32:orna ute på Hönö under namnet Aston Harald och köpte det som från början hette Swedish Match Tour.
Touren startade utifrån en idé om att ordna matchracing i Marstrand, som GKSS seglaren Magnus Holmberg kläckte 1993, gjorde till sommarens höjdpunkt och till ett stort publikevenemang.
Länge tävlades i kölbåtar de danskbyggda Match DS 37. Men från i år gäller nya grepp – nu seglas med M 32 kattor i Marstrand. Tanken med den nya båtarna, är att bjuda på ännu mer spänning när de av Göran Marström och Kåre Ljung konstruerade ultralätta tvåskrovarna drar iväg fortare än publiken hinner förstå på fjorden nedanför Strandverket och Oldsberget.
För en gammal uv framstår det som fullkomligt naturligt med aggressivare tag när så mycket pengar finns att vinna. Även tourägaren Håkan Svensson verkar förutse detta efter att ha sett hur seglarnas nerver pressade dem i Newport.
- Man kunde se att nerverna redan spelade roll i Newport och i Marstrand kommer trycket bara att öka på lagen. Det lag som klarar trycket bäst kommer att vinna. Flera av teamen tränar varje dag för att bli bättre på att segla. Som exempel tror jag att Taylor Canfield har en god chans till seger, men han behöver kunna hålla sig lugn.
Matchracingfinalen i Marstrand pågår 4 – 9 juli och börjar med två dagars kvalificerande fleetracing, följd av utslagsmatcher/round robin, sedan kvarts, semi, petitfinaler. Höjdpunkten blir söndag 9 juli med finalen och prisutdelningen.
Personligen skulle jag gärna se förre finalvinnaren Björn Hansen och hans Nautiska Racing ta hem potten. Men samtidigt håller jag det knappast för troligt, eftersom Björn ”kungen av Marstrand” inte har samma backning som andra lag. Han har inte heller samma rutin i M 32 och anser att matchracing i dem kräver en helt annan taktik – mer långsiktig, än i de gamla DS 37:orna.
Men man ska aldrig säga aldrig – Björn om någon vet var trycket är bra på fjorden och kaxiga konkurrenter kan ju kapsejsa.
Curt Gelin
De 20 teamen i Marstrand
1. Taylor Canfield - US One
2. Ian Williams - GAC Pindar
3. Nicolai Sehested - TREFOR Racing
4. Yann Guichard - Spindrift Racing
5. Phil Robertson - WAKA Racing
6. Nicklas Dackhammar - Essiq Racing Team
7. Chris Steele - 36 Below Racing
8. Mattias Rahm - Rahm Racing Team
9. Hans Wallen - Wallen Racing
10. Sam Gilmour - Neptune Racing
11. Sally Barkow - Team Magenta 32
12. Johnie Berntsson - Flux Team
13. Matt Jerwood - Redline Racing
14. Iker Martinez - Team Espana
15. Evan Walker - KA Match / CYCA
16. Bjorn Hansen - Nautiska Racing
17. Steven Thomas - RPM Racing
18. Eric Monnin - Albert Riele Swiss Team
19. Murray Jones - Full Bants Racing
20. Keith Swinton - Team Accure