Curres blogg:

Tveksamheter till M32 för matchracing

fremantlem32

Förra veckan avgjordes årets första omgång av World Match Racing Tour i Fremantle Australien och vinnare blev britten Ian Williams – samme man som vann Touren förra året.

20 team var på plats bland dem flerskrovsspecialisterna och vana M32 seglarna Wallén Racing, skeppade av Hans Wallén. Det svenska teamet tog sig till semifinal, men fick se sig slagna i finalen med 3-0.

Att seglarna uppskattar bytet till M32 katamaraner för fartens och teknikens skull är känt, likaså att bytet, precis som med kattorna i America´s Cup, har skett för att locka publik och göra sig bra på TV.

Men fungerar verkligen konceptet? Var fanns publiken i de strandnära seglingarna i Fremantle? På bilder och filmer var det tämligen folktomt, reflekterade jag över.

Bakgrunden till båtbytet ät att svenska Aston Harald ägt av f d propellerfabrikanten Håkan Svensson från Kristinehamn, köpte touren för att promota M32 och har satt upp en hisklig prissumma - 1000 000 dollars till vinnaren.

Utan tvekan är det svårt att inte berömma en framgångsföretagare för att sätta in stora pengar i segling och föra utvecklingen inom sporten vidare. Samtidigt finns de som är publik och fans, som frågar vari spänningen ligger med M32?

fremantle

Visst är det spännande med farten på halvvind, med dyk och kapsejsningar, men där slutar det roliga. Inga katt och råtta manövrer, inga dial-ups, falska slag eller stallningar vid lovartsmärket, som med enskrovsbåtarna. Skälet är att kattor inte är manövrerbara.

Den bredsidan avlossar Ken Sutton TV-kommentator och länge följare av Touren och America´s Cup efter att sånär ha gäspat sig genom omgången i Fremantle.

Det man mest sett fram emot, minuterna före start bestod nu bara av en snäll luffning och sedan ett drag-race till linjen. En enskrovsbåt, oavsett om den var långsam eller snabb gjorde match-racing till vad det är tänkt för. Och dessutom kan jag sakna de olika båttyperna som användes. Det finns antagligen en sorts munkavle på seglarna, men en dag får vi kanske höra vad de egentligen tycker, säger Ken Sutton till Scuttlebut.

Men som det heter i Texas: Money talks - bullshit walks. En miljon dollar att vinna kommer att locka de välfinansierade teamen och ge walk-over för de som inte kan lägga upp vad det kostar att köra M32.

Vår egen matchmästare Björn Hansen säger diplomatiskt att M32 är mer strategisk än de kölbåtar han vunnit med och att det blir annorlunda matcher. För hans del handlar det dock om minst det dubbla som investering och då gäller det att formen verkligen lockar åskådare för att locka till sig sponsorer.

Det finns också de som tror att antalet team riskerar att sjunka till finalen i Marstrand och att Håkan Svensson själv får betala för båtarna för att få ihop tillräckligt många team. Och vem tar över efter Stena Line som titelsponsor i Marstrand? De tackade ju för sig i när det blev bestämt med M32.

Ovanpå det kan man fundera på vad World Sailing anser om formatet för den nya Touren där fleetracing ingår för att vinna VM i matchracing.

Så här svarar Ingemar Allen på Aston Harald:

personalbild ingmar allenCC: Inte mycket publik i Fremantle - hur ser ni på det relativt målet ni formulerat att attrahera åskådare?
IA: Vi är väldigt nöjda med eventet vad gäller seglingarna, båtarna, tv-produktionen, webben, sociala medier m.m. Självklart vill vi ha mer marknadsföring och publik framöver, men som en start på den nya touren var det en bra nivå för oss.

CG: Vad är kostnaden för ett team att köpa in sig och vad får de?
Teamen betalar ingenting för att vara med på WMRT. De står dock själva för flyg och hotell. Det finns 10 skeppare som har tourkort och seglar alla event, 9 kvalplatser och 1 wildcard. Vinnaren får $33 000 av den totala prispotten på $200 000. Detta gäller vid alla event.

CG: Vad sker till Marstrand - kommer det team nog för att bli bra? Eller kommer ni att behöva tillhandahålla osålda båtar?

IA: Det kommer 20 team. Däribland den 6-faldige världsmästaren i matchracing, Ian Williams. Vinnaren av WMRT 2013, Taylor Canfield. Björn Hansen, Mattias Rahm, Hans Wallén, Sally Barkow (Team SCA), Yann Guichard (Spindrift) m.fl. Dessutom är det $1000.0000 i potten på Marstrand, så ja det är ett enormt intresse.

CG: Och vad är motivet till fleetracing i en matchracingtour?
IA: Fleetracingen ersätter Round Robin för att göra tävlingen mer intressant. Alla får dock segla matchracing innan de lämnar eventet.


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line