Sportigare och snyggare i Düsseldorf

 Dusseldorf

Intrycket av nyss avslutade Boot 2015 i Dusseldorf blev att storvarven tappar till nykomlingar från Polen och Kina. Ett par av Mässans intressantaste båtar visade vad dessa nya båtländer kan och att deras sikte verkar vara att bygga bra utan att priset blir högt.

I andra ändan – bland prestigebyggarna – är trenden ännu lyxigare och bättre segling. Men färre nysatsar, fler vidareutvecklar äldre modeller. Oavsett strategi verkar målet vara att ladda med höjd kvalitet och inte längre att alltid pressa priser.

 

Maxi 1200 – Årets Snygging

Maxi1200

I nya Maxi 1200 kröner Pelle Pettersons sin karriär som konstruktör. Hans linjekänsla gör nyheten hellyckad och med imponerande elegant interiör av Tony Castro, hamnar den direkt i fint sällskap - lyxiga prestandabåtar med prestanda.

En del Petterson lösningar ingår - storskotet på plattform i sittbrunnen, indragna fockvinschar, tampfack, fast sittbrunnsbord och dörrar till ruffen. Detta fanns på 95:an och på 1300 för att kunna segla båten själv. Selftacker saknas på 1200, men förtriangeln är stor då masten är dragen väl bakåt.

Utförandet är vida ökat mot Maxi 1300 och gör 1200:an till årets snitsigaste 38-40 fotare.  Jämfört med Arcona 380 och Xp 38 är priset lägre, trots att segel, teakdäck, utrustning ingår. Förklaringen är att polska Maxi/Delphia ”fuskat” med järnköl.

Lite fusk är också pratet om antalet byggda Maxi, det är 9 670 enligt gammal säljstatistik. Tyckare funderar också på varför forna folkliga  Maxi av varvet framställs som ett finmärke? Mer sant är att man gjort Askungen till prinsessa.

Data Maxi 1200 Arcona 380 Dehler 38 Xp 38
Längd skrov 11,56 m 11,28 m 11,30 m 11,58 m
Längd v l 10,60 m 10,60 m 10,40 m 10,36 m
Bredd 3,75 m 3,80 m 3,75 m 3,70 m
Djup 2,32 m 2,10 m 2,00 m 2,10 m
Vikt 6 900 kg 6 850 kg 7 000 kg 6 400 kg
Kölvikt 2 470 kg/järn 2 400 kg/bly 2 250 kg/järn 2 800 kg/bly
Segelyta 84 kvm 86,45 kvm 79,3 kvm 83,2 kvm
Masthöjd 18,62 m 19,30 m 17,82 m 19,00 m
Byggare Delphia, Polen Arcona, Estland Dehler, Tyskland X-Yachts, Danmark
Pris 2 225 000 kr 2 437 500 kr 1 576 450 kr 2 800 000 kr

 

Kommande kineser

FarEast28R

Far East 28R är en rårakad racer och en till i strömmen av nyheter från Kinavarvet Far East. Innan förra årets raketracer Far East 30 R ens sålt, innan cruiser-racern FE 33 sjösatts och innan 28R seglat här hemma, ska 28R bli en entypsklass och konkurrera med J/70.

FarEast28Rinteriort

Busbra pris och hisnande prestanda är starka attribut. Mässbåten hade dock medel utförande och utdunstning i ruffen trots vakuumgjutning. Lyftköl, stor sittbrunn, stort roder, låga fribord och stor gennaker bäddar för spänning. Och igen har Simonis & Voogd lyckats med linjerna.

Likväl frågar följare hur Far East fungerar? Förra året sades Bullandö utanför Stockholm bli en Hub, där köpare och media kunde testa. 33-fotaren skulle komma i juni, sedan i augusti, men lades på is. Till Bullandö kom tre 18R. Att bygga Optimister är en sak, att bygga kölbåtar annat. Men förhoppningsvis klarar man årets löfte om ISAF status för 28R.

Data: 8,95 x 2,75 m. Vikt 1 200 kg. Segelyta 44 kvm, gennaker 60 kvm. www.nordicyachts.se  Pris Ca 433 750 kr.

 

Skolbåt till vrakpris

Xm80 169

Xm 80 kommer också från China, liknar J 80, med samma layout och mått, men fylligare förskepp, rak stäv och högre fribord skiljer. Båten är tänkt för skolsegling med stor sittbrunn och hyggligt tung köl. För bygget står nyzeeländaren Paul Hawkes med Hudson Yachts i Shijing. Han bygger även racern HH 42 ritad av judel-vrolijk och fyra stora kattor i kolfiber. Seldén gör riggen.

Xm80interiort

Data: 7,99 x 2,50 m. Vikt 1 430 kg. Segel 30,6 kvm. www.xm80sailing.com Pris ca 340 000 kr.

 

Skärgårdskryssare de luxe

Spirit37

I England byggs moderna ”skärgårdskryssare” i kryssfaner med fenomenal finish. På paradplats i Dusseldorf stod Spirit 37 med kungablått skrov, mahognyruff, teakdäck och kolfiberrigg. Flottare flytande möbel för klassiska regattor och snobbsegling går knappast att hitta. Dessutom lovar kort T-köl, jätteroder, mycket segel smaklig segling. Vill du glassa ännu mera, har varvet en 110-fotare i samma sanslösa stil och med ännu mindre deplacement. Enda bekymret är att stilen skys på regattorna. Spirit har därför egen klass i Cannes och Cowes.

Spirit37interiort
Data: 11,5 x 2,10 m. Djupgående 1,98 m. Vikt 2 300 kg. Segelyta 52 kvm. www.spirityachts.com. Pris Ca 3,5 miljoner.

 

Poppat från Polen

Antila26

En spanare i båtbranschen hamnar lätt i Polen, för där finns förbluffande många varv som klarar att bygga mindre båtar. Varvens antal ökar och fler börjar hitta stilen med modernare, mjukare och snyggare linjer. Antila 26 Concept är en bra representant för denna nya polska våg. Trots höga fribord tål båten att se på tack vare låg överbyggnad och smal svart ruta. Skapligt träarbete, rymlig inredning och lyftköl ingår. Men bara 30 procent i kölen gör att nybörjare får kämpa med vekhet i frisk vind.

Antila26interiort

Data: 7,88 x 2,90 m. Djup 0,39/1,62 m. Vikt 2 650 kg. Segelyta 35,5 kvm. www.antila-yachts.pl  Pris ca 430 000 kr.

 

Traditionsrik tyska

Scalar34

Scalar 34 påminner om en gammal god Vindö 45 med sitt vita skrov, djupblanka mahognyöverbyggnad och hjärtformade breda akter. Tyskan har dock halvlång köl, nerbyggt skrov och frihängande roder. Denna bamsiga båt är till för seglare som vill betala för förstklassiskt båthantverk och få den byggd efter egna önskemål. 34:an är halvny som modell, men nytt för i år är positiv akter och extrastor förpik. God doft av lack medföljer.

Scalar34interiort

Data 10,340 x 3,30 m. Vikt 6 000 kg. Kölvikt 2 580 kg. Segelyta 55,5 kvm. www.scalaryachten.de Pris Ca 2 500 000 kr.

 

Facelift Hanse

Hanse455

Hanse håller farten med nyheter, i år med Hanse 455. Men i sak är båten 445 från 2011 som fått ett lyft med nytt däck och ny inredning. Även dubbla stora rattar, pampiga styrpiedestaler, förträffligt sittbrunnsbord, skrovrutor, fällbar badbrygga, soldynor på fördäck är nyheter. Lågt pris pekar på att båten passar familjer och på charter. Höjt utförande, ännu fler val och generös rigg lovar gott i konkurrensen.

Hanse455interiort

Data: 13,55 x 4,38 m. Djup 2,25 m. Vikt 11 600 kg. Kölvikt 3 500 kg/30 %. Segelyta 103 kvm. www.brygganmarin.se Pris: 2 123 375 kr.

 

Eldrift för Folkbåtar

FolkbatE

En liten, lockande nyhet för vänner av miljö och klassiska båtar, är att sätta in elmotor. Det har estniska byggaren av Folkbåten Polar Yachts gjort. En nätt panel, dito reglage, roder med foldingpropeller och två batterier, ska klara sju sjömil i 4,5 knop – det räcker bra in och ut i hamn. Inga skrovändringar gör att E-Folkan uppfyller klassreglerna. Laddning sker med vanlig landkabel. Roder, elmotor, två batterier, laddare och kabel kostar ca 105 000 kr. En ny Folkbåt går på cirka 535 000 kr. www.folkboat.de

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Högflygande danska

Dragonfly25

Dragonfly 25 är det danska trimaranvarvets snabbaste modell hittills med rötterna i varvets start. Nya 25:an har dock kryssarestävar, enspaksstyrning, kick up system för centerbordet, kollisionsskott med flera bra påhitt. Med låg vikt och mycket segel ska Dragonfly 25 komma upp och flyga fort. Samtidigt ger bredden moment när vinden är frisk. Som alltid på denna läckerbit finns Swing Wing-systemet, där pontonerna fälls in smidigt för trailerbarhet.

Dragonfly25interiort

Data: 7,65 x 5,80/2,30 m. Vikt 1 060 kg. Segelyta 39 kvm. www.dragonfly.dk Pris cirka 1 050 000 kr.

 

Elegant långfärd

GrandSoleil46

Italienska Grand Soleil har hittat kursen efter detouren med Bavaria som ägare. Nya LC 46 visar att märkets lyxkaraktär är tillbaka, men nyheten är att varvet satsar på långfärd. LC står för Long Cruise med högre fribord än förr, låg vindruta och sittbrunnsbåge. Stilen och finishen utstrålar modern elegans med ljust trä, paneler på sidorna och i taket. Skjut - och sänkbart kartbord, tankar under durk, rutor i skrovet, badbrygga är trendigt.

GrandSoleil46interiort

Data: 14,00 x 4,41 m. Djup 2,30 m. Vikt 12 000 kg. Segelyta 112 kvm. www.grandsoleil.net Pris cirka 3,6 miljoner.

 

Kompetent cruiser-racer

Sunbeam40

Designfirman J & J har gett österrikiska Schöchlvarvet en kompetent cruiser- racer. Nya Sunbeam 40.1 är ett rejält, lyxigt bygge med kraftfulla, attraktiva linjer.  ”Sports Luxury Cruiser” kallar ägarna Gerhard och Manfred konceptet. T-köl, dubbla rattar, fällbar badbrygga, skrovrutor, vant i sidan är i takt med trenden. Medan inredning i ljus mahogny maffiga hörn, flott förpik, vältänkt kölinfästning gör att Sunbeam 40.1 ger mycket. Men järn rimmar inte, blyköl borde båten ha, kan rättrogna tycka.

Sunbeam40interiort

Data: 11,99 x 3,99 m. Djup 2,00 m. Vikt 8 500 kg. Segelyta 82 kvm. www.sunbeam.at Pris cirka 3 362 500 kr.

 

Niels Jeppesen förfinar

NielsJeppesen

X-Yachts hade sin största monter någonsin på Boot 2015 med magnifika Xp 55 utställd för första gången. Inga nya X-båtar i år, men Niels Jeppesen förklarade att interiörerna nu är i teak istället för vitt laminat, att teakdäck är tillval på Xc modellerna, att nya kölar har ökat stabiliteten och att skrovrutor införts. Greppen har ökat försäljningen till den bästa på många år. Populärast är Xp 38, som är uppe i byggnummer 116.

X6Sailing2

Prestigeprojektet X-6 är skrovfärdigt och två exemplar har sålts till England. Denna 65-fotare blir klar 2016 med rib-garage, sittbrunnsbåge och andra storbåtsattribut. Likväl bär linjerna Niels tydliga signum, skrovet skvallrar om gedigen gång och mäktigt grepp.

Data: 19,22 x 5,40 m. Djup 3,00 m. Vikt 29 500 kg. Segelyta 220 kvm. www.x-yachts.com Pris Ca 23 miljoner kronor.

 

Från student till båtbyggare

Bente24

AlexBenteÄpplet faller nära.. kan Alexander Vrolijk, son till Rolf säga. Han och kurskompisarna fick en ”schnappside´” att skapa en modern, snabb, billig båt. Idén blev till ett examensarbete och efter mycket Facebookande byggde de en prototyp. Bente döptes båten till för linjerna är udda och lika en Open 60 i miniatyr. Nyheterna är huv vid nergången, byggvänligt brett slag/övergång mellan skrov och däck och kryssarestäv. Alexander & Co visar vad unga vill och att mod förverkligar drömmar.

Data: 7,55 x 2,75 m. Djup 1,80 m. Vikt 1 200 kg. Segelyta 33 kvm. www.bente24.com Pris ca 295 000 kr.

 

 

 

 

 

 

 

Fräsching från Farr

Farr280

Av alla årsnya racers ligger Farr 280 bra till att vinna vänner. Skälet är som ofta med Farrs båtar att konstruktion och utförande toppats. Låga fribord, låg vikt, supersmal T-köl, jättepeke, gennakerlucka, hydraulik till mastjack och förstag, infällda skot, är som på Grand Prix racers. 280:an byggs i Dubai och ser ut att segla suveränt. Målet är spänning i kompakt format på lika villkor – som entypsbåt.

Data: 8,72 x 2,87 m. Djup 2,10 m. Vikt 1 625 kg. Kölvikt 652 kg/40%. Segelyta 51 kvm. www.farryachtssales.com Pris ca 1,2 miljoner kronor.

 

Brittiskbyggd träracer

Arbor26

På Boot visar många småvarv vad de kan. Arbor Yachts i Emsworth är ett, som är specialister på lätta, snabba båtar i kryssfaner. Deras Arbor 26 vill kombinera design i världsklass med modern byggteknik, elegans och bra detaljer. Simon Rogers heter konstruktören, som varvet bad att rita en nerskalad Open 60. Mahognyruff, med ytterlagret lagt längs ger låg vikt, elegans och gemyt nertill. Kolfiberrigg från Seldén, teakdäck, fyra kojer, peke och innanpåliggande roder, vittnar om att varvet har koll.

Data: 8,23 x 2,55 m. Djup 1,80 m. Vikt 1 800 kg. Kölvikt 550 kg, Segelyta 39,8 kvm. www.arboryachts.co.uk Pris Ca 1,0 miljoner.

 

Stil och skärpa

Italia1098

För seglare sugna på fräschör och pigga prestanda är Italia Yachts från Venedig värda en spaning. Detta 50-åriga varv har rätt attityd till stil och kvalitet, vilket går igen i 36-fotaren Italia 10.98. Den drar med positiv akter, kul proportioner, god finish, plant däck och för optimerat byggsätt med extrahård kärna och riktade fibrer.

Italia1098interiort

Ljus inredning med väl vald mahogny. Dock oklätt tak och ruffsidor. www.italiayachtsnordic.se  Pris ca 1 800 000 kr.

 

Toppad trivsel

HR43MkIII

Istället för att satsa miljoner på en ny modell, föredrar allt fler varv att vidareutveckla en existerande. Så resonerade Hallberg-Rassy och gav HR 43 en tredje föryngringskur och ny beteckning – HR 43 Mk III.

HR43MkIIIinteriort

Från 64:an och 412:an kommer rutorna i skrovet, försänkta ruffrutor, rundare vindruta, längre förpik, större pentry och vit garnering i salongen. Ihop med varvets vanliga vackra mahogny är nu trivseln toppad och konkurrenterna akterseglade.

Data: 13,57 x 4,08 m. Djup 2,00 m. Vikt 12 700 kg. Kölvikt 4 500 kg. Segelyta 110,2 kvm. www.hallberg-rassy.com Pris Ca 7,2 miljoner

 

Pekande holländare

Pointer25

I det båtglada Holland finns bara Ijsselmeer, kanaler eller Nordsjön att segla på. Ändå byggs där lyxiga bjässar, men också en hel del formfina dagseglare. En av de nya snygga är Pointer 25, ritad av Kees van Tongeren. Slanka linjer lovar fin fart och moduler i inredningen att båten kan möbleras med eller utan skott till förpiken. Med tre olika riggar, selftacker, grund köl och inbordare bör denna 25-fotare vara en höjdare för kryss på kanalerna.

Data: 7,70 x 2,50 m. Djup 1,10 m. Vikt 1 500 kg. Segelyta 37 kvm. www.pointeryachts.com Pris ca 600 000 kr.

Curt Gelin



Sittbrunnens bokhandel är öppen

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Genvägsboken

Genvägsboken

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line