Årets segelbåtar 2015

Nästa års segelbåtar!

Nu är det klart vilka som tävlar om att bli nästa års segelbåtar. Det är Båtmässan i Göteborg och Maringuiden som med tävlingen Årets Segelbåt vill uppmärksamma nya segelbåtar utifrån svenska vatten och svenska seglares värderingar. Vinnarna tillkännages på Båtmässan i Göteborg, en tillställning som Sittbrunnen brukar direktsända.

Tävlingsledningen bjuder in alla, på marknaden nya segelbåtar, till testseglingar här hemma i våra egna farvatten. En jury bestående av sex personer väljer därefter ut tre båtar i de tre kategorierna: Prestanda, Familj och Storbåt/lyx. 

De nominerade båtarna i Årets Segelbåt 2014/15 är:
Prestanda:
Arcona 389, Seascape 27 och Luffe 3.6
Familj: X-YachtsXc35, Jeanneau Sun Odyssey 349 och Dufour 310 Grand Large
Storbåt/lyx:  Hanse 505, Jeanneau Sun Odyssey 509 och Moody 54 DS

Juryns medlemmar: Curt Gelin, (Juryns ordförande) båtjournalist Lena Jexby, Maringuiden Jaqueline Widström, Svenskt Marintekniskt Forum Bert Andersson, seglare Rolf Eliasson, båtkonstruktör Ingela Sunnergren, seglare.

De nominerade till Årets Segelbåt 2014/2015 i Sverige är:

Prestandaklassen

Arcona 380 - Svenskt drag

Inspirerade av framgångar har Arcona Yachts sjösatt en ny hot 38-fotare efter sina ideal superbra prestanda och hög byggkvalitet. Stor segelyta balanseras av tung köl och tilltagen bredd, varför varvets motto "bett på kryssen" kan klaras med råge. Inredningen är kontinentstor, men klassisk med flott mahogny och lackade durkar. Förtjänsterna nominerar Arcona 380.

Data:
11,28 x 3,80 m.
Vikt 6 850 kg.
Segel 86,43 kvadrat.
Varv: Arcona Yachts.
Pris 2 437 000 kr.

Seascape 27 - Kompakt sport

Kappseglare som kroknat på stora båtar, men inte vill släppa sitt bänd efter pockande prestanda, bör bli bönhörda i nya slovenska prestandabygget Seascape 27.

Med hårdpackat, stumt vakuumlaminat, låg vikt och mycket segel med extra akterrunda på storen, har båten alla förutsättningar att slå fartrekord på distansseglingar.

Enkelt inredd - mest väderskydd, men likväl ovanligt väl hopsatt, är attribut som leder till nominering i prestandaklassen.

Data:
7,99 x 2,54 m.
Vikt 1 150 kg.
Importör: Seascapenordic.
Pris 700 000 kr.


Luffe 3.6 - Magisk möbel

Slankt är snabbt. Det vet danske mästerbåtbyggaren Oluf Jörgensen efter fler segrar än någon minns för hans Luffebåtar. Men fart är inte allt, nya Luffe 3.6 är en möbel med magisk kvalitet, vakuumbyggd för låg vikt och inget sparat på utförande och utrustning. Vilket för med sig att priset framstår som högt. Först när båtens standard värderas förstår goda seglare vilken ovanlig båt de ser.

Data:
11,00 x 3,16 m.
Vikt 5 300 kg.
Segel 64 kvadrat.
Varv: Luffe Yachts.
Pris 1 960 000 kr.

Familjeklassen

X-Yachts Xc 35 - Volym och välgång

Dansk satsning i en klass som länge dominerats av svenska kvalitetsbyggen. Med vindruta, rejält deplacement, god bredd, höga fribord och rymd markerar varvet att deras nyaste är en präktig seglare. Dubbla rattar, rejäl rigg och fördelaktigt pris, dikterar också juryns beslut att nominera detta välseglande bygge.

Data:
10,36 x 3,52 m.
Vikt 6 540 kg.
Segel 65,4 kvadrat.
Importör X-Yachts, Sverige.
Pris 1 900 000 kr

Jeanneau Sun Odyssey 349 - Fart och finess

Franske stjärnkonstruktören Marc Lombard fick landets ledande båtvarv att ta ut svängarna i denna nya 10-meters/34 fots familjebåt. Med negativt språng, låg sluttande överbyggnad, dubbla rattar, dubbla roder och mer segel än förr, vänder sig Sun Odyssey 349 till familjer svaga för båtar med pigga prestanda till bra pris. Nytänkandet och priset får juryn att fastna för vad som verkar vara ett nytt steg i klassen rymliga cruisers.

Data:
9,97 x 3,44 m.
Vikt 5 350 kg.
Segel 55,3 kvadrat.
Importör Navigare Yachts.
Pris 870 750 kr

Dufour 310 Grand Large - stor och liten

Receptet med väldig bredd, öppen akter höga fribord, dubbla roder, dubbla rattar på en 31-fotare beställde Dufourvarvet i La Rochelle. Men för linjerna, skarpa slag, rutor i skrovet och den långa, låga överbyggnaden med smal mörk ruta, svarar italienska esset Umberto Felci. Han såg också till att få in så stor volym invändigt att Dufour 310 vill göra anspråk på titeln världens största lilla båt.

Data:
9,14 x 3,02 m.
Vikt 3 493 kg.
Segel 35,49 kvm.
Importör Gåshaga Marina.
Pris 890 000 kr.

Storbåt/lyx

Hanse 505 - Modern jätte

Att bygga stora båtar till förbluffande bra pris är en konst som tyska Hanse behärskar. Hanse 505 som visas i höst i våra vatten, är ett bra bevis på den strategin och på att stil i meningen moderna material och milda färger väcker intresse. Världsledande judel-vrolijk & co står för linjerna och den höga riggen. Kombinationerna motiverar nomineringen till Årets Segelbåt i Sverige.

Data:
15,39 x 4,75 m.
Vikt 14 016 kg.
Segel 113,52 kvadrat.
Importör Bryggan Marin.
Pris 2 576 250 kr

Jeanneau Sun Odyssey 509 - Elegant snygging

Utseende må vara en småsak, men Sun Odyssey 509 tål att titta på. De relativt låga friborden, den raka stäven, den präktiga aktern och den iögonfallande överbyggnaden med mörk ruta, ger intryck av elegans. Under däck möter väldiga utrymmen i fyra eller fem kabiner, smakfullt möblemang och mycket ljus från skrovrutor och takluckor.

Data:
14,98 x 4,69 m.
Vikt 13 900 kg.
Segel 115 kvadrat.
Importör Navigare Yachts.
Pris 2 800 000 kr.

Moody 54DS - Radikal lyx

Radikala men rätt för bekväm färd i alla väder är däcksalongsbåtar. Längst har Moody gått med sina höga doghouse och varvets nya 54-fotare tar konceptet till lyxnivå. När den får svensk premiär på Öppna Varv, kan långfärdsintresserade syna lösningen med akterdäck och salong i samma nivå, walk-around däcket och runtomsikt i styrhuset. Nytänkandet föranleder juryn att nominera Moody 54 DS.

Data:
17,54 x 5,20 m.
Vikt 23 000 kg.
Segel 146,5 kvadrat.
Importör Bryggan Marin.
Pris 5 570 000 kr

Sittbrunnenfilmer