Drömmen om Koster
Nationaldrömmen
http://www.youtube.com/watch?v=XEV95KxkamE
En riktigt bra feelgood-rulle att drömma om sommaren till, så här när vintern äntligen slår till på riktigt. Härliga bilder.
http://www.youtube.com/watch?v=XEV95KxkamE
En riktigt bra feelgood-rulle att drömma om sommaren till, så här när vintern äntligen slår till på riktigt. Härliga bilder.
{jumi [jumi/kanalen.html]}
Hamnens Claes Olivecrona och Gustaf Morin har gjort en upptäcksfärd längs det vd:n kallar kärleksdiket. Ända upp till restaurangen i Borensberg tog de sig. Faktiskt en riktigt trevlig tur.
Fartyget Anke Angela drogs loss i onsdags kväll klockan 21.50 av ett bogserfartyg och förflyttades till Kalmar.
Kustbevakningens flyg var igång under bogseringen och ingen olja kunde konstateras. TS/sjöfartsinspektionen har meddelat att fartyget inte får lämna Kalmar förrän nya dykningar genomförts.
Det var strax efter klockan två på natten till onsdagen som det 82 meter långa Gibraltarflaggade fartyget Anke Angela med sex mans besättning gick på grund knappt en mil norr om Ölandsbron. Platsen var 800 meter ut från Lökenäs, mellan bron och fastlandet.
Nu kommer stormen igen. Klockan 14 på torsdagen såg Gullmaren ut så här.
Jag klarade mig med en sprucken presenning, första stormen, men flera båtgrannar kommer att behöva klä om båten innan snön faller. I Årstaviken fick ÅSS problem med att komma ut på bryggan. Henrik Arnstad tog kortet.
Vår båt klarade sig perfekt fast Bosse var nere på varvet hela dagen igår och hjälpte klubbkamrater som behövde hjälp, hälsar Ann Sandin Lindgren från Trollbäcken. Jag har precis lagt ut bilder på vår hemsida.
Hur gick det för dig och de dina? Maila till
Sjöräddningsbåten Olle Bohlin från Smögen blev larmade om en fiskebåt på grund och gick ner till Bassholmen på lördagkvällen. De 4 man starka besättningen var framme runt 18:30. De gjorde några försök att få loss båten utan framgång. Det var ganska strömt, trångt med en del andra undervattenshinder. Detta gjorde att de inte hade, så stora ytor att manövrera på. Så småningom anslöt Kustbevakningen med KBV 307 och då lyckades de med förenade krafter få loss fiskebåten.
Från det att den gick på tills dess att den kom av, sjönk vattnet ca 40 cm.
Polisen i Helsingör började förra veckan följa upp seglingsförbudet utanför färjehamnen. Första dagen togs nio nöjesbåtar för segling inom området och en för sjöfylla. Det är danska Sjöfartsverket som begärt att polisen nu ska bevaka att seglingsförbudet upprätthålls.
Det är första gången polisen kontrollerar trafiken i det förbjudna området, som sträcker sig ca 400 meter ut från Kronborg.
Fem vintrar i rad har Sjöfartsverkets isbrytare Oden varit i Antarktis i forskningens tjänst. Kommande vinter blir hon, trots protester från delar av forskarvärlden, kvar i hemmafarvatten som isbrytningsresurs för handelssjöfarten.
Under två på varandra följande vintrar har det varit tufft att hålla fartygstrafiken igång i hemmafarvattnen. Isbrytningsresurserna har utnyttjats maximalt och marginaler har varit små och ibland obefintliga. Det har också hörts röster från olika aktörer inom näringslivet att Sveriges starkaste isbrytare givetvis bör vara hemma när hon som bäst behövs.
Beslutet har inneburit att det kommit protester från polarforskare och att det förts diplomatiska förhandlingar på högsta nivå med USA där till och med utrikesminister Hillary Clinton har agerat.
När Oden i mitten av september kommer hem från sommarens expedition i Antarktis blir hon alltså kvar i hemmafarvatten för att kunna assistera handelssjöfarten i Bottenviken/Bottenhavet när isen har lagt sig.
Odenfrågan har diskuterats mycket både i Sjöfartsverkets ledning och styrelse efter de synpunkter som kommit fram från näringen och forskningen, men du står det alltså klart.
– Det inget konstigt med detta, säger rederichef Tomas Årnell. Vi har ett uppdrag som ska skötas och Oden är ett av de verktyg vi har för att klara uppdraget. Vi bryter heller inte mot några avtal när vi håller Oden hemma eftersom uthyrningen till Antarktisuppdragen har beslutats för ett år i taget. Samtidigt är det naturligtvist glädjande för oss att Oden är så uppskattad av många. Men nu har vi fattat ett beslut och fått stöd för det från vår ägare, staten.
Med moderna elektroniska plottrar och PC-program kan man segla väldigt nära grund och bränningar. Men det kan vara farligt, för det finns inga sjökort som är helt rätt. Anders Egerö hittade några fel, och skrev till Sjöfartsverket och frågade hur det kom sig:
1. Jag har en UFS-rättelse av sjökort i Stockholms skärgård som i mina ögon är felaktig, skrev han.
Det gäller notis nummer 6001, publicerad 2010-01-27, som anger att djupkurvor ska justeras vid St Stensholmen NV om Högmarsö på sjökort 611 och 612.
Jag har jämfört rättelsen dels med mina båda sjökort på papper från 1996 och dels med mina elektroniska BSB-sjökort från 2007. Djupkurvorna på alla dessa fyra sjökort är identiska med djupkurvorna på rättelsen. Så vad gäller rättelsen egentligen? Felaktiga djupkurvor på sjökort av senare datum än 2007?
Mazarin har sittbrunnen tidigare berättat om, Marcus och Martas Bianca 27, som de seglade till Västindien med ettårige Fox. Men nu har de upptäckt att den båten blev för trång att leva med ett litet barn i, så de har istället köpt sig en Endeavour 38 byggd 1988 i Florida. Hon heter Biscuit. Nu har de flyttat över i nya båten på varvet i Trinidad, och bloggen byter förstås namn till sy-biscuit.se. Logga in där också om du är intresserad av att köpa en billig Bianca 27 att segla i Västindien med.
Nu finns den norska "Havneguiden", med 3000 hamnar i hela Skandinavien som app till iPad:en (på svenska i Sverige). Böckerna lär vara väldigt bra och appen verkar mycket användbar. Man kan hitta hamnarna via sjökortet, listor ordnade geografiskt, alfabetiskt eller distans från var man befinner sig.
Bränningen som försvann
Efter att Lars Granath och Hydrographica för nästan tio år sedan började tillverka nya sjökort har Sjöfartsverkets kartografer haft fullt upp. Otaliga är de nya eller felplacerade grund som Granath letat upp åt verket och som dessa sedan, med mössan i hand, har ritat in på sina egna, ofullständiga sjökort.
Men nu har Stockholms skärgård för en gångs skull blivit ett grund fattigare! En bränning som i alla år har legat i vattnen strax NO om Sandhamn har i verkligheten visat sig vara ett grund på hela 5,3 meters djup! Det tackar vi för.
Det man kan undra är om fler av de många friliggande bränningarna på Rödkobbs- och Björkskärsfjärdarna också är betydligt djupare? Personligen har jag ända sedan 1960-talet haft svårt att lokalisera vissa av dem i verkligheten - även med GPS-hjälp under senare år.
Anders Egerö
Sambal
Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
- Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.
Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.
- Hon är ett sjömärke som legat och lyst i trettio år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.
- Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var tjugonde sekund.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.